I oktober spillede regeringen ud med to udspil, der er tæt knyttet til hinanden, nemlig ”Tættere på II – Byer med plads til alle” og ”Alle skal have et hjem – En ny vej ud af hjemløshed”, som rummede ambitioner om at sikre flere almene boliger både til udsatte grupper og til den øvrige befolkning.
I BL blev udspillene modtaget meget positivt, for det i høj grad flugtede et forslag, som BL var kommet med i slutningen af 2019.
Her foreslog BL, at den såkaldte Nybyggerifond skulle aktiveres til at bygge flere almene boliger, og her indgik partierne i november altså en aftale om at bygge 22.000 nye almene boliger frem 2035.
Før regeringen kom med sit udspil, var Nybyggerifonden nok en forholdsvis anonym størrelse, for den bidrager hverken til renoveringer eller boligsocialt arbejde. Faktisk blev den sat i verden for at aflaste statskassen – også set i det lys er det en stor sejr, at 10 milliarder kroner af Nybyggerifondens midler nu går til almene boliger.
En central del af aftalen er, at der i de kommende år skal skaffes meget billige boliger til hjemløse, dels ved et huslejetilskud og dels ved at opføre meget billige almene boliger. Dermed er der i princippet udsigt til, at hjemløsheden markant kan nedbringes.
En anden vigtig del er, at der fremover afsættes et betydeligt beløb til at medfinansiere høje grundpriser og til at opkøbe og ombygge eksisterende ejendomme. så der skabes flere almene boliger med det formål at sikre mere blandede byer.
Kort efter at boligaftalen blev indgået, skulle der bindes de sidste sløjfer på finansloven, og bag Finansministeriets tykke vægge var og er der stor bekymring for udviklingen i byggeriet og risici for overophedning.
Derfor blev den private bolig-job-ordning skåret, og samtidig blev 2 milliarder kroner af den årlige renoveringsramme i Landsbyggefonden i 2022 udskudt.
BL deler bekymringen for situationen i byggeriet, som også kommer til udtryk i byggepriser fra høje internationale byggematerialepriser. Så der kan være fornuft i at trække 2022-projekterne lidt, så man får mere for pengene, når man bygger. Samtidig har BL stået fast på, at der kun skulle ske en udskydelse af renoveringer, men absolut ikke en aflysning af projekterne.
Herudover har to forhold været afgørende for os. Der sker ikke en udskydelse af projekter, som allerede har fået skema A-tilsagn i 2021, og samtidig kan arbejdet med planlægning af 2022-projekterne godt fortsætte, da der alene er tale om en udskydelse og ikke en aflysning af projekterne.
I forbindelse med Finansloven arbejdede vi sammen med flere partier om, at byggeprojekter udbudt i 2021 ikke skal komme i klemme, fordi tilbuddene fra håndværkerne overstiger maksimumbeløbet. Dermed kan der ikke bygges, og det sætter boligorganisationerne i en uhyre vanskelig situation. For det giver også store omkostninger, når byggerier skal opgives, og samtidig må gode grundstykker også slippes.
BL og mange boligorganisationer er - også i denne udgave af nyhedsbrevet - kommet med klare opfordringer til politikerne om hurtigt at løse dette problem, men løsningen har vi i skrivende stund stadig til gode.
Tillægskøbesummen blev en af forårets store almene succeser, at kommunerne langt om længe fik mulighed for at spare boligorganisationerne en masse penge, når de bygger flere boliger på grunde, de allerede har købt. For Tingbjerg har det betydet en besparelse på 176 millioner kroner på den konto.
Effektivitet i fokus
Tilbage i 2016 indgik vi en aftale om at effektivisere for 1,5 milliarder kroner frem til regnskab 2020.
I sommeren 2020 kunne det så opgøres, hvor meget vi egentlig har effektiviseret for. Og viste det sig, at de almene boligorganisationer havde overhalet effektiviseringsaftalen fra 2016 indenom og mer-effektiviseret med 330 millioner kroner. Et flot resultat, som også er vigtigt, for mer-effektiviseringen godskrives i den nye effektiviseringsaftale frem til 2026, som faldt på plads i de første uger af 2021.
En anden vigtig dagsorden i 2021, som er tæt knyttet til effektiviseringerne, er kampen mod urimelige affaldsgebyrer i kommunerne. I Nordfyns Kommune følte Boligkontoret Danmark, Fyn, at deres beboere blev diskrimineret. De skulle nemlig betale fuld pris for at komme af med haveaffald, hvor private brugere kunne køre det gratis på genbrugspladserne. Den urimelighed blev der lavet om på.
Siden har sektorens aktive protester overfor kommunerne givet pote i Halsnæs Kommune – og flere sager er på vej.
Fjernvarme var også et hot emne i det forgangne år. For den almene boligsektor er en af de største fjernvarmekunder i Danmark, og det gav genlyd, da boligorganisationerne i årets løb modarbejdede afgifter, de ikke mente var rimelige.
Som storkunde tæller de danske forsyningsselskaber også mange almene repræsentanter på deres generalforsamlinger og i deres bestyrelser. De arbejder for at sikre gode vilkår for deres beboere. Det har ført til, at BL nu opretter netværk, hvor de almene repræsentanter kan mødes og udveksle viden og erfaringer.
2021 var også et år, hvor flere økonomiske puljer gik i BL’s retning – som anerkendelse for sektorens rolle og indsats i arbejdet med landets udsatte borgere.
Det førte blandt andet til en Vær Med-pulje på 15 millioner fra Kulturministeriet, som skulle ud at bekæmpe ensomhed i boligområderne i form af arrangementer for beboerne. Efter ansøgning tildelte BL midler til 89 boligorganisationer, som i løbet af året har holdt alt lige fra koncerter til sportsarrangementer.
BL fik også i forbindelse med aftalen om den såkaldte reservepulje tildelt et millionbeløb til arbejdet med at stoppe hjemløshed. Pengene er afsat til at styrke den boligsociale indsats i tråd med Housing First-tilgangen og skal ud at arbejde i 2025.
Og hvad med de unge lærlinge på de almene arbejds- og byggepladser? Tager den almene sektor ansvar?
Og gør de det godt nok? Ja, siger DI, som i store ord roste sektoren for at have sat sig så ambitiøst et mål med at tage 14 procent lærlinge ind på deres projekter.