30. NOV. 2023 KL. 10:00
Ny digital platform bidrager til bæredygtigt alment boligbyggeri
30. NOV. 2023 KL. 10:00
Byggeskadefonden har lanceret BygAlment.dk, som er en ny digital platform til den almene sektor. Med byggedata samlet ét sted kan bygherrer og rådgivere optimere byggeriets kvalitet og produktivitet.
Over 300 mennesker var med, da Byggeskadefonden i sidste uge præsenterede deres nye platform, BygAlment.dk. Mange var mødt op i Boligselskabernes Hus for at høre om den nye platform, andre fulgte med online via livestreaming fra konferencesalen.
Det er Byggeskadefonden, som står bag den digitale platform, BygAlment.dk. Den er udviklet med støtte fra den grønne boligaftale 2020 og skal understøtte og fremtidssikre vedligehold og grønne investeringer.
”Med BygAlment skal vi have bedre overblik over data. Vi skal nemmere og klogere kunne udnytte de data, der bliver genereret i en byggesag, end vi gør i dag. Med én digital platform kan vi opbygge et dataflow på tværs af systemerne,” var nogle af de indledende ord i præsentationen fra Katrine Fusager Rohde, digital konsulent i Byggeskadefonden.
Hun forklarede for de mange tilhørere, at platformen skal fungere som en gratis databank for de almene boligorganisationer. Det er her, bygherrerne skal opbevare og have struktur på alle dokumenter, der vedrører deres almene byggerier. Og hvor de nemt kan søge den nødvendige data frem, når bygningerne skal driftes, renoveres, eller hvis der opstår skader.
”BygAlment vil være en stor hjælp ved fremtidige renoveringer. I dag går man ind i flere digitale arkiver, måske endda ringbind. Det er let at miste overblikket over, hvad der er blevet bygget og foretaget i en byggesag for længe siden. Så må rådgiver starte forfra med at indsamle data. Bruger man BygAlment, kommer al data til at ligge samlet ét sted,” fortsatte Katrine Fusager Rohde.
Se eller gense lanceringen af BygAlment den 23. november 2023
Artiklen fortsætter under citatet
OM BYGALMENT
Initiativet til udviklingen af BygAlment.dk blev taget af Byggeskadefonden i kølvandet på den grønne boligaftale fra 2020, hvori regeringen afsatte midler til at fremme et mere bæredygtigt alment byggeri. Blandt andet ved at sikre digital adgang til byggetekniske data fra bygge- og renoveringsprojekterne.
De almene boligorganisationer får med BygAlment.dk et digitalt værktøj til at indsamle og opbevare projektdokumentation og data om deres projekter, så de nemt kan findes igen, når bygningerne skal driftes, renoveres – eller hvis der opstår skader.
Byggeskadefonden holder en række webinarer om BygAlment.dk:
kl. 12-13 for bygherrer
kl. 12-13 for rådgivere
kl. 11-12 for bygherrer
kl. 13-14 for rådgivere
Tilmeld dig ved at klikke på linket i datoen
Lovændring på vej
På nuværende tidspunkt er det et tilbud til boligorganisationer og rådgivere at bruge BygAlment.dk. Men Byggeskadefonden opfordrer til, at boligorganisationer og rådgivere tager værktøjet i brug allerede nu, så de bliver bekendte med systemet og dens mange funktioner.
Der er nemlig en forventet lovændring i Bekendtgørelse om støtte til almene boliger på vej i starten af 2024, hvor det bliver obligatorisk for bygherrer at anvende BygAlment.dk i almene byggeprojekter.
”Med BygAlment.dk har vi taget et vigtigt skridt i retningen af et mere digitalt alment byggeri, der vil optimere byggeriernes kvalitet, produktivitet og den efterfølgende drift. Det kommer de almene investeringer til gode og bidrager til et mere bæredygtigt alment boligbyggeri,” fortæller driftsdirektør i Byggeskadefonden, Kathrine Birkemark.
Kun projekter, der er omfattet af Byggeskadefondens eftersyns- og skadeordning, kan uploades til BygAlment.dk.
Bygherre får et samlet overblik
Den digitale platform BygAlment.dk, som fremover skal være det nye værktøj for almene bygherrer, deres rådgivere og entreprenører, har været undervejs i 3½ år.
”Drømmescenariet med den nye platform er, at vi får indsamlet byggedata på et projekt helt ned til mindste skrue, så bygherrerne har et fuldt overblik over egne sager, og så rådgiverne altid kan se, hvor de er i byggeprocessen,” siger Katrine Fusager Rohde.
På platformen får hver enkelt bygherre sit eget univers, hvor de tilknyttede byggeansvarlige kan indlæse alle dokumenter og bygningsdele på en byggesag og til enhver tid genfinde dem.
Og alt, hvad der bliver uploadet på platformen, kan downloades til deres eget driftssystem, så driften kan se hver enkelt lille del, som byggeriet indeholder.
Det er også her, at rådgiver skal aflevere det komplette projekt, og bygherre derefter har et struktureret overblik over al den projektinformation, de skal godkende – og har betalt for.
Kravene til den dokumentation, man som bygherre, rådgiver og entreprenør skal aflevere, er de samme som før BygAlment.dk.
Det nye er, at al projektdokumentationen nu bliver samlet ét sted – og at bygherre får bedre mulighed for at kontrollere, om byggeriets parter lever op til deres forpligtelser, fx hvad angår risikovurdering og granskning af projekterne.
Artiklen fortsætter under billedet
OM BYGGESKADEFONDEN
Hvert år bliver der investeret millioner i at opføre, renovere og byforny boligbyggerier i Danmark.
Almene boligorganisationer opfører ca. hundrede boligbebyggelser om året, og de renoverer ca. dobbelt så mange.
Det er en millioninvestering, og derfor skal bygningerne helst holde i mange år.
Byggeskadefonden er med til at sikre, at bygningerne får en lang levetid. Det gør de ved at efterse bygningerne for byggetekniske svigt, og opstår der senere byggeskader, kan de yde støtte til at udbedre skaderne.
De erfaringer, de får undervejs, formidler de til bygningsejerne og byggebranchen for at fremme kvalitet.