07. NOV. 2023 KL. 09:42
AL2bolig uddanner medarbejderne til mødet med alle slags beboere
07. NOV. 2023 KL. 09:42
Hvordan håndterer man bedst beboere med udfordringer som psykisk sygdom eller voldsom adfærd? Det er AL2bolig i gang med at klæde alle sine medarbejdere på til.
Tegn på mistrivsel, social kontrol eller en ophidset beboer med psykisk sygdom.
Det er blot nogle af de scenarier, som medarbejdere i de almene boligorganisationer kan stå overfor i deres hverdag, når de har kontakt med beboere.
Derfor har den aarhusianske boligorganisation, AL2bolig, igennem de seneste par år haft samtlige medarbejdere igennem forskellige moduler, der skal klæde dem bedre på til at håndtere den slags udfordringer. Det fortæller boligsocial afdelingschef i AL2bolig, Hans Christian Knudsen.
”Vores ejendomsfunktionærer og frontmedarbejdere syntes en gang imellem, at de stod i nogle meget svære situationer, som de ikke havde redskaber til at magte. I forhold til konflikter og mødet med andre kulturer eller psykisk sygdom. Og i forhold til at vide, hvordan man kan bruge kommunens forskellige tilbud.”
Derfor gav det rigtig god mening at klæde medarbejderne på til opgaven, siger AL2boligs direktør og formand for BL – Danmarks Almene Boliger, Allan Werge.
”De mest udsatte og udfordrede mennesker i Danmark bor alment. Derfor bliver man nødt til at opkvalificere frontmedarbejderne hos boligorganisationerne, så de også kan rumme disse beboere.”
BL tema: Psykisk sårbarhed
Antallet af psykisk sårbare stiger, og den almene sektor huser forholdsvis flere borgere med psykiske lidelser end resten af samfundet. Der er brug for handling, og vi er i gang.
På temasiden kan du følge med i BL’s arbejde på nationalt plan og hente inspiration fra boligorganisationernes lokale indsatser.
Redskaber og begrænsninger
AL2bolig har selv strikket uddannelsen sammen. Den er opdelt i seks moduler og bygger på boligsociale greb som blandt andet konflikthåndtering, kommunikation og kendskab til det kommunale system og de lokale foreninger.
Og det fungerer godt, siger driftsleder i Tilst, Per Fabricius. For selvom han, efter eget udsagn, har lært nogle ting i sine otte år i området, så føler han sig endnu bedre klædt på nu til at møde beboerne.
”Man får en bedre viden om tilgangen til beboere, som har det svært. At der er en forskel på, hvordan man går til en beboer, som er psykisk sårbar, og som er en del af systemet, og så den ressourcestærke familie, der bor lige inde ved siden af,” forklarer Per Fabricius.
Det er netop målet med uddannelsen, siger Hans Christian Knudsen. At give medarbejderne nogle konkrete redskaber til at håndtere forskellige, svære situationer. Men også at vide, hvad de kan og ikke kan håndtere.
”De skal primært være klar over deres egne begrænsninger. Være klar over, at nogle konflikter af boligsocial karakter kan og skal de gå ind at løse. Og andre skal de holde sig helt fra. Der skal de enten bruge vores egne boligsociale medarbejdere i boligorganisationen eller bede kommunen om at tage affære på en eller anden måde.”