14. DEC. 2023 KL. 10:00
Boligdirektør om whistleblowerordning: ”Vigtigt at der bliver råbt op”
14. DEC. 2023 KL. 10:00
Tårnbyhuse er en af de knap 200 boligorganisationer, som har tilmeldt sig Landsbyggefondens whistleblowerordning. De ser det som et stort plus, at det er blevet nemmere at forebygge kritisabel adfærd i boligorganisationen.
Over 170 boligorganisationer har tilmeldt sig Landsbyggefondens fælles whistleblowerordning – og 54 personer har indtil videre benyttet sig af den ved at indberette om kritisable forhold i deres organisation.
Det er status fra advokatfirmaet Kromann Reumert, som administrerer Landsbyggefondens fælles brancheløsning, som landets almene boligorganisationer har kunnet tilmelde sig siden efteråret 2021.
Boligorganisationen Tårnbyhuse er blandt de 171 boligorganisationer, som har tilmeldt sig Landsbyggefondens whistleblowerordning.
Direktør Torben Hansen er klar i mælet, da han fortæller Fagbladet Boligen om, hvad de håber at få ud af at være tilmeldt whistleblowerordningen:
”Vi skal absolut ikke være bange for, at nogen kontrollerer os. Det er et plus for os alle, at der bliver råbt op, hvis nogen i organisationen gør noget forkert. Ellers har vi jo ikke mulighed for at rette op på forholdene igen.”
Han mener, at det er bedre at tage de alvorlige problemer i opløbet, inden skaden får et omfang, som gør varig skade på organisationen og dens omdømme.
"Vi håber, at det også sender et signal til alle i vores organisation, at vi tager ordentlighed alvorligt," tilføjer han.
Artiklen fortsætter under citatet
HVAD ER EN WHISTLEBLOWER-ORDNING?
Hensigten med en whistleblowerordning er at sikre, at alvorlige fejl og eventuelle ulovligheder bliver opfanget i tide.
Her har medarbejdere, beboere, bestyrelsesmedlemmer og samarbejdspartnere et sikkert sted at gå til, hvis de har mistanke om bedrageri, underslæb, grove personlige krænkelser eller arbejdsmiljøsikkerhed i organisationen.
Den er et vigtigt redskab for de boligorganisationer, som ønsker at arbejde strategisk og målrettet med at forebygge og afdække alvorlige forhold i relation til økonomi, kriminelle forhold og konflikter på arbejdspladsen.
Boligorganisationer med færre end 50 ansatte, der ikke i medfør af loven har pligt til at oprette en intern whistleblowerordning, kan foretage indberetning til den eksterne whistleblowerordning i Datatilsynet.
Små organisationer kan også tilmelde sig Landsbyggefondens whistleblowerordning.
Mange klager falder udenfor
Kromann Reumert fortæller, at de indtil videre har modtaget 54 henvendelser i whistleblowersystemet, som almene ansatte og beboere sikkert og fortroligt kan sende en anonym indberetning til, hvis de oplever kritisable eller ulovlige forhold i deres organisation.
29 af indberetningerne er faldet indenfor det såkaldte anvendelsesområde og er blevet viderebehandlet af advokatfirmaet.
På grund af tavshedspligten kan Kromann Reumert ikke komme nærmere ind på, hvad de konkrete klager handler om. Men de fortæller, at det typisk vil dreje sig om økonomisk kriminalitet, diskrimination eller inhabilitet i boligorganisationerne.
25 af indberetningerne er faldet uden for ordningens anvendelsesområde. De har haft karakter af beboerklager, og skal derfor ikke behandles i whistleblowerordningen, men håndteres internt i boligorganisationen.
Det har for eksempel handlet om nabostøj, at nogle stiller skrald på fællesarealer eller barnevogne i opgangen.
Sidste frist for tilmelding
Boligorganisationen Tårnbyhuse på Amager har 53 personer ansat.
De ligger dermed inden for gruppen af virksomheder med 50-249 ansatte, som ifølge Lov om beskyttelse af whistleblowere skal etablere en ordning inden fristen den 17. december. Ellers kan det give en bødestraf.
”Vores bestyrelse bakkede fuldt op om, at vi tilmeldte os den fælles branche-ordning. Den har vi fuld tillid til virker. Og så er der jo ingen grund til at gå ud at opfinde den dybe tallerken selv, når nu der står en færdig løsning klar,” siger Torben Hansen.
Læs her, hvordan I bliver tilmeldt Landsbyggefondens whistleblowerordning
Boligorganisationer med under 50 ansatte har også mulighed for at tilslutte sig whistleblowerordningen i Kromann Reumert – det er dog en frivillig ordning.
HVAD KAN MAN INDBERETTE?
Her er eksempler på indberetninger til whistleblowerordningen, som ligger inden for anvendelsesområdet:
- Økonomisk misbrug og svindel: bedrageri, underslæb, falskneri.
- Lovovertrædelser: fx overtrædelse af byggelovgivning, miljølovgivning eller arbejdsret.
- Interessekonflikter: Hvis en medarbejder eller bestyrelsesmedlem har en personlig interesse, der strider mod organisationens interesser, fx udbudskontrakter til venner eller familie uden en ordentlig udbuds-proces.
- Sikkerhedsproblemer: Ignorering eller overtrædelse af sikkerhedsprocedurer, der kan sætte medarbejdere, beboere eller ejendommen i fare.
- Diskrimination eller chikane: Tilfælde af diskrimination, chikane eller anden upassende adfærd i organisationen.
- Dårlig eller uretfærdig behandling af beboere: Tilfælde, hvor beboere føler sig uretfærdigt behandlet, eller hvor deres rettigheder bliver overtrådt.
- Ukorrekt rapportering: Fejlagtig eller vildledende rapportering, som kan omfatte finansielle rapporter, inspektionsrapporter, eller andre officielle dokumenter.
- Miljøskader: Aktiviteter, der skader miljøet eller overtræder miljølovgivningen.
- Dataovertrædelser: Uautoriseret adgang til, brug eller deling af følsomme data, herunder beboer- eller medarbejder-information.
Læs senere artikler
Deadline nærmer sig: Husk at tilmelde jer whistleblower-ordningen
Om skribenten
Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"