30. MAR. 2021 KL. 09:14

Flere er sigtet hos Østjysk Bolig

Politilogo Paa Rude

I oktober 2020 blev direktøren for Østjysk Bolig afskediget og meldt til politiet for at have foretaget private indkøb for 370.000 kroner på boligorganisationens regning.

Ifølge JP Aarhus har Østjyllands Politi rejst sigtelser i sagen om muligt underslæb hos Østjysk Bolig.

”Der er rejst sigtelser i sagen. Af hensyn til den videre efterforskning kan jeg ikke sige, hvem der er sigtet, og hvor mange, der er sigtet,” oplyser politiinspektør og leder af efterforskningen, Brian Voss Olsen, til JP Aarhus.

Østjyllands politi vil således på nuværende tidspunkt ikke oplyse, hvem de sigtede er.

Dermed er der muligvis en udvikling i sagen, der indledtes som kriminalsag, da Aarhus Kommunes tilsyn med de almene boligselskaber sammen med Østjysk Bolig i begyndelsen af oktober 2020 anmeldte direktøren for Østjysk Bolig til Politiet. Han var mistænkt for uretmæssigt at have foretaget private indkøb på beboernes regning for mere end 370.000 kroner. Direktøren blev ved samme lejlighed afskediget.

Whistleblower

Baggrunden for anmeldelsen startede tilbage i juni 2020, da Aarhus Kommune modtog en anonym henvendelse om en række kritisable forhold i boligforeningen. Henvendelsen fik Teknik og Miljøforvaltningen, der er tilsynsmyndighed for boligforeningerne, til at anmode Østjysk Bolig om at redegøre for, om beskyldningerne om uretmæssigt afholdte private udgifter var korrekte.

Østjysk Bolig udarbejdede dengang en rapport om sagen sammen med boligorganisationens revisionsfirma og advokat. Udover de private ydelser til direktøren fremgik det af en pressemeddelelse fra Østjysk Bolig, at revisionen også undersøgte andre mistænkelige regnskabsmæssige forhold. Det er ikke indtil nu blevet uddybet nærmere. Rapporten fra boligorganisationens egen advokat og statsautoriseret revisor, EY, var afgørende for, at sagen blev meldt til politiet.

Hvis politiets anklagemyndighed vurderer, at der er beviser nok til at få de sigtede dømt, er det næste skridt at rejse tiltale mod disse. Derefter vil der blive lavet et anklageskrift, der beskriver den strafbare handling, og sagen vil blive sendt til retten.

Om Østjysk Bolig

Østjysk Bolig beskæftiger 70 medarbejdere og har 2.839 boliger i 39 afdelinger, bl.a. Præstehaven og Bispehaven i Aarhus.

Umiddelbart efter afskedigelsen af boligorganisationens tidligere direktør, valgte boligorganisationen at lade administrationsselskabet Lejerbo varetage forretningsførelsen af virksomheden frem til den 30. juni 2021.

 

God almen ledelse

Udvalget som BLs bestyrelse har nedsat til at arbejde med anbefalinger for god ledelse skal blandt andet komme med gode bud på hvad god ledelse er indenfor emner som:

  • Økonomisk ansvarlighed
  • Demokratiske spilleregler
  • Frivilligt arbejde
  • Socialt ansvar
  • Miljømæssigt bæredygtighed

Udvalgets arbejde og indstillinger skal ifølge planen være afsluttet og videreformidlet inden udgangen af 2021.

Heldigvis er den slags sager meget sjældne i den almene boligsektor. Men en sag er en sag for meget. Derfor er det helt afgørende, at vi trækker mest mulig viden ud af den ulykkelige sag.

Bent Madsen

Adm. direktør, BL - Danmarks Almene Boliger

Læs senere artikler

Aarhus Kommune sætter Østjysk Bolig under administration

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Lejerne i Østjysk Bolig skal ikke betale for svindlen

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Mistanke om bedrageri for over 15 millioner

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Viden til forebyggelse

Sideløbende med politiets efterforskning har boligorganisation og kommunen i samarbejde sat advokathuset Kromann Reumert til at foretage en endnu mere omfattende undersøgelse af forholdene i boligorganisationen.

Hos BL – Danmarks Almene Boliger følger man sagen tæt.

”Når den nye omfattende undersøgelse er færdig, har BL bedt revisionsfirmaet Deloitte om nærmere at grave sig ned i, hvad der skal gøres for, at lignende sager ikke opstår igen. Skal kontrolmiljøet styrkes, som det hedder på revisorsprog, eller skal der ske andet? Det vil vi have svar på. Der skal sættes en stopper for, at den slags kan ske. Ud over konsekvent handling med politianmeldelser og straffesager skal vi lære af sagen. Hvad skal ændres, så det ikke sker igen,” siger administrerende direktør for BL – Danmarks Almene Boliger, Bent Madsen.

”Heldigvis er den slags sager meget sjældne i den almene boligsektor. Men en sag er en sag for meget. Derfor er det helt afgørende, at vi trækker mest mulig viden ud af den ulykkelige sag. Det skal ikke ske igen,” fortsætter han.

Uafhængigt af den aktuelle sag i Østjysk Bolig har bestyrelsen for BL – Danmarks Almene Boliger nedsat et udvalg for god ledelse. Erfaringerne fra den aktuelle sag vil indgå i udvalgets arbejde.

Om skribenten

Regnar Nielsen BL
Regnar M. Nielsen

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Vi skal sikre de nødvendige plejehjemspladser

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Vi skal sikre de nødvendige plejehjemspladser

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2884 )

0

Læseliste