09. FEB. 2022 KL. 09:09
Sådan hjælper boligselskaber beboere som ikke kan betale huslejen
09. FEB. 2022 KL. 09:09
Hver måned er der mange beboere, der ikke kan betale huslejen. 34 boligselskaber er tilmeldt en ordning hos Domea.dk om opsøgende arbejde, som hjælper beboerne, så de ikke bliver sat ud af deres bolig.
Domea.dk’s team af boligsociale rådgivere får altid travlt omkring den 27. i måneden.
På det tidspunkt begynder de at ringe, skrive og sende sms’er til en gruppe af beboere, der ikke har betalt deres husleje til tiden. Sådan er det hos 34 boligselskaber, som ønsker hjælp til at undgå udsættelser.
Nu er det ved at være sidste chance, skriver de.
Beboerne får først fået en rykker. Så får de et brev om, at de risikerer at blive sat ud af deres bolig.
Det giver rådgiverne cirka 8 dage til at hjælpe beboerne med at finde en måde at betale huslejen.
"Vi får kontakt til de fleste beboere og får stoppet udsættelsen. Det sker som regel med en enkeltydelse, altså et lån, fra kommunen," siger Gitte Weien Andersen, chef for beboerrådgivningen i Domea.dk, der er en af Danmarks største almene bygge- og boligadministrationer.
Hendes erfaring er, at rådgiverne hjælper beboerne bedst ved at være meget opsøgende. Hvis det ikke er nok at ringe og skrive, kan den lokale ejendomsfunktionær måske banke på eller sætte et postkort med kontaktoplysninger i døren.
"Flertallet af beboere er jo ikke vant til at få et brev om udsættelse, så de tager det meget alvorligt. De tager positivt imod den hjælp, som vi kan tilbyde. De er meget åbne i forhold til at fortælle, hvilken situation de står i, og det er virkelig afgørende for, at vi også kan hjælpe," siger Gitte Weien Andersen.
Fald i udsættelser på landsplan
I 2020 blev 1.822 husstande sat ud af deres lejemål på landsplan på grund af huslejesager.
Det var et fald på 20 procent i forhold til året før.
I 2017-2019 lå antallet af udsættelser på omkring 2.300 sager om året.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Udsættelser koster omkring 50.000 kroner
Det er et halvt år siden Domea.dk begyndte at tilbyde hjælp til at undgå udsættelser.
Det er en ordning som 34 boligselskaber med tilsammen 19.000 lejemål betaler for at være med i.
De boligsociale rådgivere får automatisk husleje-sagerne, når de går til advokat. Det drejer sig om cirka 60 lejemål hver måned.
Og der er – udover at hjælpe andre ud af en knibe – også god økonomi i at undgå udsættelser.
En udsættelse koster ofte omkring 50.000 kroner i tabt husleje og udgifter til advokat, fogedret, låsesmed og istandsættelse. Den regning ender tit hos boligafdelingerne, og derfor har de en god økonomisk grund til at undgå udsættelser.
Men Gitte Weien Andersen oplever, at det faktisk fylder mere i afdelingsbestyrelserne af hjælpe andre beboere i krise.
"Det har overrasket mig, hvor stor interesse der er. Mange afdelingsbestyrelser kender eksempler fra egen hverdag og er superstolte over at hjælpe beboere, der har det svært. Der er mange, der tager ejerskab på det. Man er godt klar over, at man også huser dem, som har det svært," siger Gitte Weien Andersen.
Kvalitet i rådgivning
For at understøtte, at der leveres rådgivninger af høj kvalitet har BL sammen med Deloitte og en række boligorganisationer udviklet en kvalitetsmodel for økonomisk rådgivning.
Der er også etableret et netværk for rådgivere på tværs af boligorganisationer i hele landet. Netværket er åbent for flere interesserede deltagere.
Læs mere om kvalitetsmodellen og hvordan man bliver en del af netværket.
Artiklen fortsætter under billedet.
En flyer med en redningskrans lander i brevsprækkerne hos beboere, som Domea.dk ikke kan få kontakt til.
Redningskrans i kommunen
Rådgiverne møder beboere, der pludselig står i en ændret livssituation og får problemer med at betale, for eksempel fordi de har mistet job eller samlever.
Men de oplever også, at de fleste er udsatte borgere med flere udfordringer. Rådgiverne er erfarne socialrådgivere og finder som regel en redningskrans hos kommunen.
"Kommunerne er ikke interesserede i, at der kommer hjemløse, og når vi er så langt i forløbet, at vi måske endda har en dato for fogedudsættelsen, så er kommunerne virkelig lydhøre," siger Gitte Weien Andersen.
Hjælpen kan for eksempel være en enkeltydelse, boligstøtte eller et personligt tillæg til pensionen.
Rådgiverne kan også hjælpe med at lægge et budget, etablere en afdragsordning eller få kommunen til at administrere huslejen.
"Vores indsats skal helst gøre en forskel, så vi ikke møder beboerne i samme situation igen," siger Gitte Weien Andersen.
Rådgivninger i hele landet
46 % af de almene boligorganisationer tilbyder økonomisk rådgivning. Kilde: Vores Bidrag 2021, BL
Formålet med rådgivningsindsatsen er at forhindre udsættelser, men også at tilbyde forbyggende hjælp, hvor beboere kan få støtte og rådgivning til f.eks. skat, boligstøtte og budgetlægning. Indsatserne er typisk målrettet alle boligområdets beboere, men vil typisk også rumme beboere med komplekse sociale udfordringer.
Økonomisk rådgivning er en del af aktiviteterne i ca. 30 af de boligsociale indsatser finansieret af Landsbyggefonden. Kilde: LBF
Andre rådgivninger er finansieret af boligorganisationerne selv, ligesom der nogle steder samarbejdes med kommunen, der også bidrager til finansieringen.
Læs senere artikler
Energichef: ”Beboerne har sparet over 35 millioner”
Boligdirektør: ”Vi skal være mere stolte af vores særlige velfærdsmodel”
Effektiviseringsaftalen: Sådan er det gået med energien det sidste år
7 boligorganisationer jagter bedre pris på forbrugsmålere
Om skribenten