06. SEP. 2021 KL. 11:16
Almen whistleblowerordning: Her er status
06. SEP. 2021 KL. 11:16
Landsbyggefonden er i fuld gang med at undersøge markedet for at kunne lave en fælles whistleblowerordning for den almene sektor. Med den skal ansatte, beboere og bestyrelser på sikker vis kunne indberette uregelmæssigheder eller ulovligheder til ledelsen.
Alle almene boligorganisationer og administrationer med mindst 50 medarbejdere skal ved lov have en whistleblowerordning, som medarbejdere, beboere og bestyrelsesmedlemmer kan indberette til, hvis de får mistanke om bedrageri eller underslæb i deres boligorganisation. Eller er vidne til, at en kollega eller beboerdemokrat bliver udsat for personlige krænkelser.
Det er teksten i et EU-direktiv, som er blevet implementeret i dansk lovgivning i juni måned.
Fristen for at tiltræde en individuel whistleblowerordning er den 17. december 2021 for almene boligorganisationer- og administrationer med over 250 ansatte. Og den 17. december 2023 for almene boligorganisationer- og administrationer med mellem 50-249 ansatte.
Landsbyggefonden på vej med fælles ordning
Landsbyggefonden er derfor i fuld gang med at arbejde på at etablere en fælles whistleblowerordning for den almene sektor, som de almene boligorganisationer og administrationer kan tilslutte sig.
Artiklen fortsætter under citatet og boksen.
Læs senere artikler
Lønninger under lup også i GAL-udvalget
Ny vederlagsanalyse: ”Ikke en facitliste, men et vigtigt redskab”
Lige nu fører fonden en markedsdialog, hvor de får viden om, hvad markedet kan tilbyde af muligheder og løsninger, og hvilke krav de skal stille i det efterfølgende udbudsmateriale.
Udgangspunktet for en samlet almen whistleblowerordning er, at man anonymt kan indberette sin anmeldelse til et uafhængigt firma – for eksempel et advokatfirma eller revisionsinstitut.
De inddrager herefter den pågældende boligorganisation efter de regler, der gælder for whistleblowerordninger.
Landsbyggefonden planlægger at udbyde ordningen, så IT-platformen og den grundlæggende håndtering betales af fonden. Mens hjælp til mere detaljeret sagsbehandling bliver afholdt af de berørte boligorganisationer.
Både store administrationsfællesskaber med flere end 250 ansatte og boligorganisationer med færre end 50 medarbejdere bliver omfattet af den fælles løsning.
Som supplement til de interne whistleblowerordninger bliver en ekstern whistleblowerordning placeret i Datatilsynet.
Fagbladet Boligen opdaterer, når der er nyt i sagen om en samlet whistleblowerordning.
Hvad er en whistleblowerordning?
Hensigten med en whistleblowerordning er at sikre, at alvorlige fejl og eventuelle ulovligheder bliver opfanget i tide.
Her har medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer og samarbejdspartnere et sikkert sted at gå til, hvis de har mistanke om bedrageri, underslæb, grove personlige krænkelser eller arbejdsmiljøsikkerhed i organisationen.
Den er dermed et vigtigt redskab for de boligorganisationer, som ønsker at arbejde strategisk og målrettet med at forebygge og afdække alvorlige forhold i relation til økonomi, kriminelle forhold og konflikter på arbejdspladsen.
Om skribenten
Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Mest læste
Se alle artikler (3003)0