10. NOV. 2021 KL. 12:54

Boligselskab laver flere p-pladser – men det er ikke nok

Anne Nygard Fwrtlajtee0 Unsplash

De sidste 10 år har danskerne fået over en halv million flere personbiler.

Danskerne har fået over en halv million flere personbiler de sidste 10 år. Det giver kamp om p-pladserne ved almene boliger i Skanderborg.

6 parkeringspladser til 24 lejligheder midt i Skanderborg.

Det er slet ikke nok for beboerne i den røde etageejendom på Kastanievej, der tilhører Skanderborg Andelsboligforening.

Her optalte beboerne for et par år siden, at de tilsammen havde 14 biler, og derfor besluttede de at anlægge flere parkeringspladser i forbindelse med en stor renovering af boligerne.

"Vi mangler parkeringspladser i mange af vores afdelinger i midtbyen. Det er blevet et stigende problem over de sidste 5-7 år, og beboerne er meget generede af det," siger Erling Weber Jensen, direktør i Skanderborg Andelsboligforening, der har 1.540 almene boliger.

Boligselskabet har også nye p-pladser på vej i 4 andre boligafdelinger med fysiske helhedsplaner.

"Beboerne føler irritation ved at komme hjem fra arbejde klokken 16.00, og så er der ingen parkeringsplads. Så skal de køre rundt i de nærliggende gader for at finde en," siger han.

Erling Weber Jensen, direktør i Skanderborg Andelsboligforening, fortæller om manglende parkeringspladser. Et voksende problem. 

Flere almene beboere har fået bil

De sidste 10 år har danskerne fået over en halv million flere personbiler.

Der er nye bilejere over hele landet og særligt i jyske pendlerkommuner i nærheden af større byer. Her ligger Skanderborg i toppen. 80 procent af alle familier i kommunen har en bil, og 31 procent af familierne har flere biler.

"Vi ser en tydelig udvikling, hvor flere almene familier også har fået bil, og flere har 2 biler," siger Erling Weber Jensen.

Til sammenligning har 30 procent af familierne i København bil, og kun 3 procent har mere end en bil.

Skanderborg Kommune bakker da også op om flere parkeringspladser.

"Det er et kommunalt ønske, at vi prøver at udnytte det område, hvor der har været byggeplads under helhedsplanen og reetablerer det som parkeringspladser, for der er simpelthen ikke plads til alle de biler på villavejene," siger han.

Flere familier får bil og flere får mere end en bil

- 6 ud af 10 familier i Danmark har bil (62,3 %).

- En familie er her enlige eller par med eller uden børn. Bilen er en person,- vare- eller firmabil.

- 18 procent af alle familier har mere end en bil.

- Jyske kommuner har oplevet den største vækst i andelen af familier med flere biler.

- I kommunerne Skanderborg, Rebild, Hedensted og Favrskov har mere end 30 procent af familierne mindst to biler.

- Skanderborg: 80 % af familierne har bil. 31 % har mere end en bil.

- København: 30 % af familierne har bil. 3 % har mere end 1 bil.

- Faaborg-Midtfyn: 76 % af familierne har bil. 26 % har mere end 1 bil.

- Der er 2,7 millioner personbiler i Danmark.

Kilde: Danmarks Statistik, 2021.

"Vi mangler parkeringspladser i mange af vores afdelinger i midtbyen. Det er blevet et stigende problem over de sidste 5-7 år, og beboerne er meget generede af det."

Erling Weber Jensen

Direktør i Skanderborg Andelsboligforening

Flere p-pladser – men ikke nok

Kommunen har en parkeringsnorm, der fastlægger, at der som udgangspunkt skal være en parkeringsplads per 80 m² i etagebyggeri. Det prøver boligselskabet at leve op til ved renoveringer, men det giver ikke p-pladser nok.

"Vi får afhjulpet problemerne. Vi skaber flere parkeringspladser, men ikke til alle beboere. Så mister vi alt for meget grønt, og de grønne områder gør boligerne attraktive," siger Erling Weber Jensen.

Beboerne i de 5 afdelinger med i alt omkring 220 boliger støtter, at p-pladser erstatter en del af græsplænen. De nye p-pladser bliver forberedt til ladestandere til el-biler.

Måske nødt til at få p-vagter

Det er ikke kun flere p-pladser, der skal gøre det lettere for beboerne at parkere. Skanderborg Andelsboligforening overvejer også at hyre et privat parkeringsselskab. I dag parkerer en hel del udefrakommende nemlig på beboernes p-pladser.

"Vi oplever her i midtbyen, at selvom beboere siger til folk, at de ikke må parkere på området, så griner folk bare og går," siger Erling Weber Jensen.

Et parkeringsselskab kan udstede en afgift til de bilejere, der parkerer uden tilladelse på boligafdelingens område, men det har også en pris for beboerne, mener Erling Weber Jensen.

"Det er jo desværre en serviceforringelse, fordi du som beboer skal huske dit parkeringsskilt i bilen og sørge for at registrere dine gæster. Du får den der kontrolfunktion, som burde være unødvendig, men som bliver nødvendig, fordi andre misbruger vores parkeringspladser."

Læs senere artikler

El-ladestandere: Nyt projekt skal finde faldgruberne

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Millioner skal sikre flere ladestandere ved boligforeninger

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Derfor er ’vent’ det bedste råd, når det handler om el-ladestandere

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

5 gode råd om el-ladestandere

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Foto Holger Anderson Kraner Høje udgifter for nybyggeri rammer planen om flere almene boliger
Seminar Forebyggelsesområder Forebyggelsesområder betyder nye kriterier og regler
BL Tingbjerg 111018 004 Ekstra varmeregning lander hos lavtlønnede i København
Dansk Landskabspris 21 04 0 Remiseparken ved Urbanplanen vinder Dansk Landskabspris 2021
DSC05677 AlmenNet sætter kurs mod markant ny strategi
Se alle artikler ( 2249 )

0

Læseliste