10. MAR. 2021 KL. 09:14
Robotten Wilma har fået en lillesøster
10. MAR. 2021 KL. 09:14
I Domea.dk har robotten Wilma siden 2018 taget sig af standardiserede og trivielle arbejdsopgaver i økonomiafdelingen. Nu har Wilma fået en lillesøster, Agnes, som er blevet ansat i kundeservice.
I kundeservice er der altid ekstra travlt, når man nærmer sig den 1. i måneden, for her er der frist for opsigelse af et lejemål. Telefonerne ringer, antallet af henvendelser bliver flere og i det hele taget topper arbejdspresset for medarbejderne, når én måned slutter og en ny begynder hos boligselskaberne.
Agnes klarer opsigelser
Hos Domea.dk har de ansat robotten Agnes for hun er dygtig til at klare opsigelserne. Den nye robot, der egentlig er et stykke software, skal i første omgang håndtere de opsigelser, der kommer ind via webformularen på domea.dk. Det er op imod 60 procent af de opsigelser, der kommer via nettet.
Robotternes frigør ressourcer
Robotternes arbejde frigør ressourcer til andre ting, og det er Lene Hadbjerg, der er kundeservicechef i Domea.dk, meget glad for.
”Det betyder helt konkret to ting. Den ene er, at dem, der opsiger deres lejemål, hurtigere får en bekræftelse tilsendt. Den anden er, at Kundeservice hurtigere kan komme i gang med at sende tilbud ud til nye lejere. Det er god kundeservice både overfor vores kunder og slutkunden, beboeren,” siger kundeservicechef Lene Hadbjerg i Domea.dk i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Vi får automatiseret en proces og derved får vi mere tid til at hjælpe andre steder, hvor det ikke kan klares med automatik alene,” siger hun.
Arbejdet med at udvikle en såkaldt RPA (Robotic Proces Automation) til at håndtere opsigelser i Kundeservice er for en stor dels vedkommende gået let. Det skyldes, at der allerede var faste ensrettede procedurer for processen.
”De processer, vi allerede havde, var så strømlinede og dokumenterede, at de var forholdsvis nemme at lave om til en automatiseret proces,” fortæller Lene Hadbjerg.
Flere robotter på vej
Fremtiden er fyldt med robotter, og der er også flere robotter på vej i Domea.dk, så i fremtiden vil Wilma og Agnes i fremtiden får følgeskab af andre automatiserede processer, som kan lette de trivielle opgaver for medarbejderne.
Sådan virker RPA-teknologien
• RPA står for Robotic Process Automation.
• Robotten i økonomiafdelingen i Domea.dk hedder Wilma. Hun arbejder i brugergrænsefladen, har sin egen bruger og kan klikke rundt på skærmen. I Kundeservice er robotten døbt Agnes.
• Arbejdet med robotten i Domea.dk begyndte i oktober 2018
• Det er KPMG, der har kodet robotterne. Det er en kompliceret proces – der er mange finesser, der skal på plads, for at robotten kan udføre arbejdet med hhv. forbrugsregnskaber, tingbogsattester og opsigelser.
• Der er lagt en række sikkerheder ind i processen, så robotterne bliver stoppet, hvis der er noget, der ikke stemmer.
Læs senere artikler
En robot i en weekend - eller tre mand i fire måneder?
Robotter løser opgaver i administrationen
Robotten Wilma får nye arbejdsopgaver
Om skribenten
Heidi Andersen er ansat som digital projektleder i BL. Heidi arbejder med at drifte, udvikle og opdatere indhold på BL's hjemmesider.
Seneste Artikel
Tak for du læser medHeidi Andersen er ansat som digital projektleder i BL. Heidi arbejder med at drifte, udvikle og opdatere indhold på BL's hjemmesider.
Seneste Artikel
Tak for du læser med