11. AUG. 2021 KL. 13:33
Sådan vender boligfolket tilbage til arbejdet efter corona
11. AUG. 2021 KL. 13:33
Mange boligmedarbejdere er igen vendt tilbage til kontorerne efter ferien, men de gode erfaringer med hjemmearbejde har vundet indpas rundt om i landet. Vi har spurgt 4 boligorganisationer, hvad medarbejderne vender tilbage til.
Ændrede corona livet på kontoret for altid - eller er det hele igen som før?
Vi har spurgt 4 boligorganisationer.
Mandag i denne uge var det endelig slut med at spise frokost ved skrivebordene i Boligselskabet Sct. Jørgen i Viborg. For første gang siden corona-epidemiens start kunne alle medarbejderne igen spise sammen i kantinen.
"Det er meget tydeligt at mærke, at vi har savnet hinanden, og vi har savnet at sidde og spise sammen med nogen, der ikke lige var fra vores egen afdeling," siger Anne Mette Primdahl Nielsen, administrationschef i Boligselskabet Sct. Jørgen.
Boligselskabet lukkede ligesom de fleste andre almene boligorganisationer og boligadministrationer mere eller mindre ned for halvandet år siden. Nu er boligfolket vendt tilbage til hæve-sænkebordene over hele landet, men er hverdagen på kontoret den samme – eller har nedlukningen ændret den? Det har vi spurgt fire boligselskaber om.
Ny mødekultur? Sprit af eller gå på skærm
Kantinen var det sidste sted med egentlige corona-restriktioner i Boligselskabet Sct. Jørgen. Håndspritten står dog stadig ved buffeten, og den bliver også stående fremme i Aarhus hos AAB, siger direktør Anders Rønnebro.
Men måske bliver der fremover bedre plads i mødelokalerne.
Anders Rønnebro forventer, at en hel del møder fortsætter med at være digitale.
"Når man sidder i Aarhus, så er der pokker til forskel på at sende fire mand til København med toget for at være til et møde på 1-2 timer og så lige logge på teams og tage den der," siger han.
"Det bliver standard, at man har mødelokaler, hvor man kan gå på skærm og at de enkelte medarbejdere kan gøre det. Den proces var kommet under alle omstændigheder, fordi den teknologiske udvikling var i fuld gang, men corona har sat det hele på højhastighed," siger han.
Det samme gælder for hjemmearbejdet, der også er kommet for at blive i AAB. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre og aftales med nærmeste leder.
Artiklen fortsætter under billedet:
”Jeg synes, vi altid har været gode til at kigge på, hvad det er for en opgave, der ligger foran os og så være fleksible både som medarbejdere og arbejdsplads," siger Anne Mette Primdahl Nielsen.
Hjemmearbejde op til 2 dage om ugen
Også hos boligselskabet FAB i Odense er hjemmearbejde kommet for at blive, fortæller direktør Jacob Michaelsen.
"På baggrund af vores corona-evaluering har vi lavet om på vores praksis, så der er mulighed for at arbejde hjemme op til to dage om ugen. Man skal selvfølgelig aftale det med sin leder, men man har mulighed for at tilgå sine systemer derhjemme," siger Jacob Michaelsen, direktør i FAB.
Han forudser, at det især er medarbejdere i økonomi og kundeservice, der vil benytte sig af det, blandt andet fordi de sidder i storrumskontorer. Ejendomsfunktionærer med lederansvar kan for eksempel også gøre brug af det.
"Det fedeste ved det hele er faktisk, at dem, der ikke har været vant til at arbejde hjemme, har fået en god oplevelse med, at en gang imellem kan det være en god ide at arbejde hjemmefra," siger Jacob Michaelsen.
Lukkede skranker er åbnet igen
Ledelsen i SALUS Boligadministration i Aabenraa overvejer også, om der skal mere hjemmearbejde ind i dagligdagen, men foreløbig spiller det ikke en større rolle end før corona.
"Det var alene i de første 6 måneder, at cirka halvdelen af medarbejderne arbejdede hjemmefra. Vi har stort set været fuldtallige det sidste års tid," siger Jimmy Povlsen, direktør i SALUS Boligadministration i Aabenraa.
Indtil for nylig har dørene været lukkede for henvendelser fra beboere og boligsøgende. De har i stedet haft mulighed for at aftale tid til et personligt fremmøde. Langt de fleste har dog brugt e-mail og telefon. Nu er dørene igen åbne, men der er ikke så mange, der er mødt op endnu.
"Og hvad syntes medarbejderne så om det? Der er nok en lille frygt for, at ”tidsrøverne” kommer tilbage, nu de alligevel lige kom forbi, men det har vi jo løst før, så det løser vi da igen," siger Jimmy Povlsen.
”Det gavner os at være fleksible som arbejdsplads”
Hos Boligselskabet Sct. Jørgen arbejdede medarbejderne i skiftehold indtil april. Hjemmearbejde er allerede blevet en del af kulturen i boligselskabet og benyttes mere. Når det er muligt og giver mening. Motionshold på skærm er igen skiftet ud med udendørs fælles træning for medarbejderne, og det første store fællesmøde har været afholdt.
"Jeg oplever, det er den samme hverdag, vi kommer tilbage til," siger Anne Mette Primdahl Nielsen.
"Jeg synes, vi altid har været gode til at kigge på, hvad det er for en opgave, der ligger foran os og så være fleksible både som medarbejdere og arbejdsplads. Jeg tror, vi er blevet endnu mere bevidste om, at den her fleksibilitet gavner os alle."
Læs senere artikler
Boligselskab: Hjemmearbejde er kommet for at blive
Her er 10 gode råd til hjemmekontoret fra kollegaerne i DAB
Om skribenten
Mest læste
Se alle artikler (3003)0