29. MAJ. 2024 KL. 09:00
Boligdirektør: ”Vi skal huske at have mennesket i fokus”
29. MAJ. 2024 KL. 09:00
Effektivisering og udvikling af sektoren skal harmonere med beboernes behov for et trygt hjem. Det har Fagbladet Boligen talt med administrerende direktør i SALUS, Lisbeth Jakobsen.
Er der nogen, der ved, hvad det betyder at have et trygt hjem, så er det Lisbeth Jakobsen, administrerende direktør i SALUS, Aabenraa.
Hun er nemlig vokset op i en lille landsby i det midtjyske. Her boede hun med sin mor og far i et hus på en stille villavej – med bedsteforældre, onkler og tanter som nærmeste naboer.
”Det var en fest at have min familie boende lige ved siden af. Jeg var den yngste af alle børnene, så jeg blev møgforkælet og var aldrig alene. Vi vadede ind og ud ad hinandens døre, og jeg kunne surfe rundt på vejen efter dagens bedste aftensmad,” fortæller hun grinende om ”barndommens gade”.
Den tid – og den følelse af nærvær og samvær – har hun taget med sig ind i voksenlivet og i rollen som direktør for den sønderjyske boligadministration SALUS. Her fylder det gode naboskab en hel del.
”Hvis man kender sin nabo, så er man glad for at bo, hvor man bor. Derfor forsøger vi at have mennesket bag beboeren i fokus i alt, hvad vi laver. Det er vores fornemmeste opgave at sikre en tryg base, de kan kalde deres hjem,” forklarer hun.
Meget administration, mindre kontakt
Men de almene boligorganisationer skal holde tungen lige i munden, når de jonglerer mellem ”beboernes behov og sektorens udvikling”, udtrykker Lisbeth Jakobsen i samtalen med Fagbladet Boligen.
Hun kan indimellem godt være lidt bekymret for, om de i deres bundne opgave med effektivisering og udvikling får fjernet lidt for meget fokus fra beboeren og hen på registrering, granskning og drifts- og vedligeholdelsesplaner – og oven i hatten erstatter viceværten med en robot til at slå græsset i boligområderne og digitaliserer en stor del af kommunikationen med beboerne.
”Når vi skal effektivisere på driften, er vi nødt til at mande ned ude i afdelingerne – og mande op i administrationen. Får beboerne nok værdi ud af det?” spørger hun retorisk ud i rummet.
Lisbeth Jakobsen står fuldt ved, at boligorganisationen som helhed bliver meget klogere af de mange dataudtræk, de i dag kan hente. Data, som hjælper dem til at arbejde smartere og billigere. Men det må ikke kun gå op i økonomi – der skal være en grænse for, hvor meget de ansatte må fjerne sig fysisk fra beboerne, siger hun.
”Det er jo ikke, fordi vi skal tilbage til Huset på Christianshavn, men vi skal værne om nærhed og tid til beboeren, som ønsker et trygt og tillidsskabende boligområde. Det er netop vores nærvær, der adskiller os fra det private leje- og ejermarked,” understreger Lisbeth Jakobsen, som selv har nydt godt af at bo alment i Sønderborg Andelsboligforening, da hun som ung mor i en årrække var alene med to børn.
Om Lisbeth Jakobsen - SALUS
Lisbeth Jakobsen har siden 2023 været administrerende direktør hos SALUS Boligadministration, som administrerer 8 boligorganisationer med 9.000 boliger.
Hun har arbejdet med almene boliger siden 2016.
Lisbeth Jakobsen er næstformand i BL’s 8. kreds og sidder med i BL’s bestyrelse.
Hun sidder desuden med i Sønderborg Fjernvarme.
Almen karriere
Som uddannet revisor fra Deloitte i Sønderborg bliver Lisbeth Jakobsen midt i 30’erne ansat som økonomichef og siden som forretningsfører i Kollegiekontoret i Sønderborg – en privat udlejer af ungdomsboliger.
”Det var fedt at arbejde med unge mennesker og med mange nationaliteter. De unge har en fantastisk evne til at se muligheder og ikke forhindringer. Det var en skøn arbejdsplads, som jeg troede, jeg aldrig skulle videre fra,” fortæller hun.
Men så dukkede der et tilbud op i den almene boligorganisation HAB i Haderslev, som hun ikke kunne sige nej til. Og kun et års tid efter, i 2017, headhunter den tidligere direktør i SALUS hende til Aabenraa – i ansættelseskontrakten som økonomichef, men der gik ikke mange øjeblikke, før titlen blev ændret til vicedirektør.
”Det var vildt spændende at lære en anden type beboere at kende. At forstå, hvorfor de reagerer, som de gør, og hvordan deres forskellige baggrunde påvirker deres livsanskuelse og holdninger,” fortæller hun.
Frem til 2023 kører Lisbeth Jakobsen parløb med den daværende administrerende direktør, hvorefter hun bliver valgt til at overtage stafetten som øverste leder af administrationsselskabet, der administrerer otte boligorganisationer med over 9.000 boliger i Sønderjylland.
”Jeg tør godt indrømme, at det var overvældende at gå fra vice- til administrerende direktør. Nu skulle jeg forholde mig til alt – beboere, kommune, medier og offentligheden. Jeg er egentlig at natur indadvendt, så der skulle jeg skrue op for en anden side af mig, for der var møder overalt, både internt og eksternt,” fortæller hun om jobskiftet.
Flow af bæredygtige projekter
Lisbeth Jakobsen har nu siddet som øverstbefalende i SALUS i et års tid, og hun glæder sig hver dag til at møde ind på kontoret.
”Vi har sindssygt mange spændende projekter kørende og flere i pipelinen. Jeg ved ikke alt om det hele – det har vi til gengæld mange kompetente medarbejdere, der gør,” fortæller hun ivrigt.
Projekterne spænder vidt fra EU-støttede driftsprojekter, hvor de blandt andet sammen med fjernvarmeværket bruger solceller til at opvarme fjernvarmevandet og bruger overskudsenergi til opvarmning af vandet i hanerne.
”Jeg vil utroligt gerne involvere mig i bæredygtige løsninger. Og jeg kan til stadighed ikke begribe, hvorfor vi ikke får en politisk løsning på at plastre de mange kvadratmeter almene tage til med solceller. Vi har kun kunnet gøre det hos os, fordi vi er en del af EU-finansierede projekter,” konstaterer boligdirektøren.
Udover bæredygtig energi, er de i SALUS også optaget af affaldssortering, som stadig er en kæmpe udfordring for beboerne at finde rundt i, da mange af dem bor i gamle boligejendomme med små køkkener.
”Her gad jeg virkelig godt at opfinde den helt perfekte løsning for skraldesortering, som vi kunne tage patent på,” griner hun.
Læs senere artikler
”Vi står sammen som branche og skal ikke hver især opfinde den dybe tallerken”
Boligdirektør: ”Driftspersonalet har fingeren på pulsen med beboerne”
Foto: Lars Græsborg Mathiasen
Boligudfordring truer
Det er ikke altid let at have de rigtige boliger på hylden, når man er almen boligorganisation i de såkaldte udkantsområder, for man ved ikke, hvordan efterspørgslen på boligtyper ser ud om 1, 5, 10 år.
Lisbeth Jakobsen fortæller, at de – som så mange andre landzoner – oplever fraflytning, Især de unge søger væk, fordi de vil ind de større byer. Og mange af dem vender aldrig tilbage.
”Mange af vores boliger er ikke tidssvarende, og til dem har vi ikke lange ventelister. Har vi derimod de ’rigtige varer på hylden’, kan vi også sagtens leje det ud. Men for at få det rigtige boligudbud kræver det, at vi får lov at ændre eller nedrenovere i nogle af vores boligområder, så vi får mere tæt/lavt byggeri, som er i høj kurs på vores kanter,” siger Lisbeth Jakobsen.
Blandt andet hos tyskerne, som søger over grænsen for at bo i Sønderjylland – eller for at lokke de unge hjem til egnen efter endt uddannelse.
Derfor er det så vigtigt for SALUS, at de er i tæt dialog med kommunen, så de kan være med til at løse boligudfordringen i Sønderjylland, ved at have de rigtige boligtyper, som kan tiltrække unge som ældre i alle indkomstgrupper.
”Der skal være boliger til alle – og det kan vi som almen boligorganisation hjælpe med. Det nytter ikke noget, at de private kun bygger til de ressourcestærke. Vi skal både kunne huse kassedamen og lægen,” som hun siger.
Vigtig opbakning til medarbejderne
I snakken med Lisbeth Jakobsen kan man tydeligt mærke, at hun er stolt af og værdsætter sine 180 medarbejdere.
For hende er det vigtigt, at de ved, at hun bakker dem op – og har deres ryg, når de oplever at få regulær skældud fra beboerne. Eller de lokale medier laver historier baseret på beboeres dårlige anmeldelser af boligorganisationen på de sociale medier.
”Skældud undgår vi ikke, når vi arbejder med mennesker. Men når det er uberettiget høvl, er det ekstra vigtigt, at jeg sørger for at anerkende deres gode indsats – også, når der bliver begået fejl. Det skal der være plads til,” forklarer hun.
Det førte blandt andet til, at Lisbeth Jakobsen for et par måneder siden lavede et opslag på sin LinkedIn, hvor hun forsvarede sine medarbejdere og takkede for deres kæmpe indsats.
”Som insider i organisationen ved jeg, at vi alle arbejder i overensstemmelse med loven og med respekt for beboerdemokratiet. Derfor bliver jeg ked af det, når vi bliver fremstillet som om, at vi er ligeglade med vores beboere. Intet kunne være mere fjernt fra sandheden,” uddyber hun.
Derfor siger hun gerne til sine medarbejdere:
”Husk, at beboerne er sure på systemet eller SALUS, ikke på dig. Og husk, at vi også hver dag møder rigtig mange skønne beboere, der er glade for at bo hos os og glade for vores indsats.”
Om skribenten
Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Mest læste
Se alle artikler (2979)0