21. FEB. 2023 KL. 00:00

Vicedirektør: ”Mange beboere forventer, at vi er digitale”

Lone Skriver KAB AHH

Lone Skriver er vicedirektør i KAB. Hun har været med til at udvikle deres beboer-app "Mig og Min Bolig". Hun håber, at endnu flere beboere vil tage den til sig ude i afdelingerne. Foto: KAB

I KAB bruger de en app, så beboerne nemt og hurtigt kan komme i kontakt med ejendomskontoret, når noget går i stykker i boligen. Og driften kan på alle tider af døgnet sende vigtige beskeder ud til beboerne.

Løber vandet i toilettet, eller kan du ikke lukke døren ind til stuen, fordi den binder, så kan beboerne i KAB’s boligafdelinger lynhurtigt få kontakt til ejendomskontoret, så problemet kan blive fikset.

De kan hele døgnet gå ind på KAB’s beboerapp ”Mig og Min Bolig” på mobiltelefonen for at fejlmelde et problem, som derefter ryger direkte ind på driftspersonalets iOpgave-system. Der er ingen telefontid eller risiko for, at en mail bliver overset i indbakken i driften.

”Det er en lige linje til din ejendomsfunktionær, som kan tage sig af problemet, så snart de møder ind om morgenen. Og fru Hansen er ikke afhængig af kun at kunne tale med sit ejendomskontor inden for åbningstid,” fortæller Lone Skriver, vicedirektør i KAB.

Appen fungerer også som en slags opslagstavle, hvor driftspersonalet kan sende servicebeskeder ud til beboerne, hvis de planlægger at lukke for vandet et par timer eller har opdaget et problem, som vedrører alle i området.

”Det er supernemt for beboerne, at de på mobilen kan se, når der er nyt fra driften – uanset, hvor de befinder sig henne,” fortsætter Lone Skriver. 

Udover at sende beskeder den ene og den anden vej, kan beboerne også i appen finde afdelingens husorden og andre dokumenter knyttet til deres bolig.

KAB’s beboerapp blev introduceret tilbage i 2018. Efter en testperiode i udvalgte afdelinger blev den sluppet ud til alle boligafdelinger. I dag bruger cirka 40 procent af beboerne den aktivt.

”Vi synes selv, vi er kommet godt fra start, men selvfølgelig har vi da en drøm om at få mange flere med på den digitale vogn, for det er et virkelig nemt værktøj for beboerne og enormt effektivt for det lokale driftspersonale at bruge,” siger vicedirektøren i KAB.

Derfor gør KAB også meget ud af at undervise driftspersonalet i at kunne hjælpe beboerne med at downloade og bruge appen. Og opfordrer afdelingsbestyrelserne til at reklamere for appen ”Mig og Min Bolig”.

”Det må i hvert fald ikke være på grund af manglende viden, at beboerne ikke giver appen en chance. Men kulturændring er altid svær, både for beboerne og driften, så det bruger vi meget tid på,” tilføjer Lone Skriver.

For en ting er sikkert, driften sparer tid og dermed også penge, som de kan bruge på andre opgaver. Derudover bliver beboernes fejlmeldinger automatisk gemt på lejemålet, så ejendomskontoret har en oversigt over opgaverne i afdelingen.

Artiklen fortsætter under billedet

OM KAB'S BEBOER-APP

Det får man ud af KAB’s app:

  • Du oplever hurtigere beboerservice
  • Du kan fejlmelde skader alle steder fra
  • Du er ikke afhængig af åbningstider
  • Du har adgang til husorden, vedligeholdelsesreglement, råderetsregler, installationsret og referater fra afdelingsmøder
  • Du modtager notifikationer, når der er vigtig info om afdelingen
  • Dine fejlmeldinger bliver arkiveret i KAB, så de har historikken

Sådan bruger man KAB’s app:

Fejlmelding:

  • Log på ”Mig og Min Bolig”
  • Når du er logget ind, kan du oprette en sag – hvis vandhanen drypper, eller emhætten ikke suger, som den skal. Du kan også vedhæfte et billede af skaden.
  • Driftspersonalet modtager fejlmeldingen på deres telefon. Herefter kontakter de beboeren for at finde ud af, om de kan løse opgaven selv, eller de skal kontakte en ekstern håndværker.
  • Al dialog kan foregå via appen, til opgaven er løst.

Opslagstavle:

  • Ejendomskontoret kan sende beskeder ud om sager, som vedrører alle i afdelingen – for eksempel nye affaldsregler, renoveringsarbejde eller info om vaskeriet.
  • Afdelingsbestyrelsen kan sende besked ud til beboerne om, at der er afdelingsmøde i næste uge.

Boligdokumenter:

  • Beboerne kan hurtigt finde deres lejekontrakt og andre dokumenter om lejemålet.
Minboligapp KAB

Sådan ser KAB's app ud, når man åbner den. Her kan beboerne oprette nye sager og se, hvilke der er i gang. Foto: KAB

Vores beboerapp er til alle dem, som kan se fordelen i at have mange funktioner samlet i et værktøj – og som de kan bruge på alle tider af døgnet

Lone Skriver

Vicedirektør i KAB

Hvem kan bruge KAB’s app?

”Det er et tilbud til næsten alle vores beboere, men det er helt frivilligt, om de vil downloade og bruge appen,” fortæller Lone Skriver.

Det er nemlig ikke alle beboere, som er klar til at miste den direkte kontakt med driftspersonalet. De vil stadig gerne kunne ringe til deres lokale ejendomsfunktionær eller henvende sig fysisk på ejendomskontoret. Og det er fortsat muligt – app eller ej.

”Vores beboerapp er til alle dem, som kan se fordelen i at have mange funktioner samlet i et værktøj – og som de kan bruge på alle tider af døgnet. Det er der mange beboere, som har en forventning om, at den lokale drift stiller til rådighed – ligesom bankerne har netbank, og forretninger tilbyder indkøb på nettet,” siger hun.

Ifølge vicedirektøren er der ikke et tydeligt mønster i, hvem der tilvælger deres beboerapp. Men det er ikke kun de unge, som mange nok kunne tro. 

”I en af vores afdelinger med seniorboliger bruger 90 procent vores app, så alder er bestemt ingen hindring for at være med på den digitale bølge.”

Fordele ved at bruge KAB’s app

Der er ifølge Lone Skriver mange fordele ved at gå over til at bruge en app i forhold til driften i afdelingen. Den største fordel er fleksibiliteten.

”Beboerne kan oprette opgaver, modtage beskeder og tilgå boligens dokumenter på appen. Men den største fordel er, at de ikke skal vente på, at ejendomskontoret åbner, hvis de har et problem i deres bolig. Det giver en enorm fleksibilitet, som mange af os har behov for i en travl hverdag,” forklarer hun.

Og det går begge veje, for driftspersonalet behøver heller ikke at vente på, at fru Hansen står op, før han kan svare hende på en fejlmelding, hun har sendt aftenen før. Ejendomsfunktionæren kan bare skrive til hende klokken 7 om morgenen, at han kommer op til hende klokken 10 for at se på skaden.

Klog af erfaring

Som appen er skruet sammen i dag, har alle beboere modtaget en personlig kode fra KAB, som de logger ind med på appen. I den kommende version logger de på med MitID, og det vil gøre login lettere.

”Det har vist sig, at det er alt for tungt administrativt at fremsende koder, og brugermæssigt og teknisk er det besværligt. Vi har lært, at det skal være ekstremt nemt og tilgængeligt, ellers gider beboerne den ikke,” forklarer Lone Skriver.

På spørgsmålet om, hvordan driftspersonalet har modtaget KAB’s app, er svaret fra vicedirektøren:

”Jamen, lige så forskelligt som beboerne, Men jo flere ting, vi får ind i det her digitale univers, jo flere af dem synes, det er en gave, at de får opgaverne ind på den her måde.”

Hvis andre boligorganisationer vil forsøge sig med en lignende app, så er rådet fra Lone Skriver, at de fra start tager ud og præsenterer den for afdelingsbestyrelserne og ejendomsfunktionærerne, så de kan reklamere for den overfor beboerne.

”Jo tryggere de er med appen, jo større er sandsynligheden for, at de kan ’sælge’ den til beboerne,” fortæller hun.

Vigtigt med godt indhold

KAB vil løbende udvide selvbetjeningen på appen, så den får flere funktioner, som har værdi for beboerne.

”For at en app kan overleve, skal man bruge den ofte. Ellers glemmer man den eller sletter den igen. Derfor vil vi gerne blive ved med at udvikle nye funktioner, så man som bruger er derinde ofte,” siger Lone Skriver.

De har blandt andet planer om at lave en økonomifane, hvor beboerne kan se deres huslejeoplysninger, hvad de betaler for vand og varme, og hvor meget der står på deres vedligeholdelsesordning.

KAB har også et ønske om, at beboerne via appen kan sende forslag til afdelingsmødet, ansøge om husdyrhold, opsige deres lejemål og mange andre ting.

Næste version af KAB’s app bliver lanceret i løbet af 2023.

SÅDAN LAVER I EN BEBOER-APP

Har I fået mod på at lave en beboer-app, så har KAB lidt gode råd til jer:

  • Samarbejd med et firma, som udvikler apps
  • Opret en tværfaglig projektgruppe og afsæt de nødvendige ressourcer til projektet
  • Lav survey blandt beboere ift. funktioner i appen
  • Informer beboerne på flere kanaler (fx plakater, breve, Facebook)
  • Præsenter appen for beboerne på afdelingsmøder
  • Uddan driftspersonalet i brug af app, så de kan hjælpe beboerne
  • Hav info om app i intropakke til nye beboere
  • Lav løbende udvikling af appen med nye funktioner
  • Vigtigt: Lav en god og nem login-løsning – evt. MitID

Læs senere artikler

Boligorganisationer: Vi glæder os til at bruge Digital Post

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Boligdirektør: ”Vi skal være tilgængelige for alle beboere, der vil i kontakt med os”

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Anja Andersen 02823
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste