21. JUN. 2022 KL. 11:00

Færre får besøg af fogeden i Sydhavn

Allan Lund_Foto Katrine Nadia Jørgensen

Et tæt samarbejde med kommunen har været med til at give et rekordlavt antal fogedsager i Frederiksholm Karrérne i Sydhavn, hvor Allan Lund arbejder som social vicevært. Foto: Katrine Nadia Jørgensen

En solid boligsocial indsats og et styrket samarbejde med kommunen giver færre fogedsager. Men prisstigninger kan vende den positive udvikling, frygter Allan Lund, der er social vicevært i den københavnske Sydhavn.

Udsættelserne rasler ned i Københavns Kommune. Sidste år blev 198 beboere sat på gaden, viser tal fra Domstolsstyrelsen. Det er knap en tredjedel mindre end i 2019. Og i den københavnske Sydhavn er faldet endnu mere markant:

”Her i foråret har vi kun haft to effektive fogedsager om måneden,” siger den sociale vicevært Allan Lund, der har arbejdet i boligafdelingen i knap ti år og hver måned trækker tallene ud af KAB’s interne system.

Da vi besøger Allan Lund, kommer han direkte fra et besøg hos en enlig mor, der er nervøs for at miste boligen. Hun har prøvet at blive hjemløs tidligere, og den sociale vicevært hjælper hende med at formulere en klage. Han hjælper også beboerne med at søge om enkeltydelse til at betale huslejen og elregningen med. Og han rådgiver i sociale og økonomiske problemer.

Læs også om: Økonomisk rådgivning i regi af almene boligorganisationer

Anviste beboere får besøg af fogeden

Frederiksholm Karrérne i Sydhavn bliver administreret af AKB København og består af omkring 2.600 lejemål. Her bor nogle af byens mest udsatte beboere. I hver tredje bolig bor en beboer, der er blevet anvist af kommunen. Og det er typisk de samme beboere, der bliver sat på gaden, når fogeden kommer forbi.

Otte ud af ti af de beboere, der har en fogedsag, er anvist af kommunen, viser de tal, som den sociale vicevært trækker ud. ”Vi får anvist mange sårbare beboere med en stram økonomi, fordi boligafdelingen har en del små, billige boliger,” siger han.

For et par år siden var der omkring 13 fogedsager om måneden. Da Allan Lund startede som social vicevært for knap ti år siden, var der 20 sager. En solid boligsocial indsats og et styrket samarbejde med kommunen er årsag til den positive udvikling, mener Allan Lund.

Boligafdelingen var indtil årsskiftet omfattet af helhedsplanen ”Fællesskaberne”, og Allan Lund var den ene af to sociale viceværter. Nu er han den eneste sociale vicevært, men samarbejdet med kommunen bliver stadig tættere.

Allan Lund 3_Foto Katrine Nadia Jørgensen

1 / 1Allan Lund har arbejdet som social vicevært i knap ti år. I starten var der så mange fogedsager, at han måtte cykle rundt efter fogeden. Foto: Katrine Nadia Jørgensen

"Det er nok desværre kun et spørgsmål om tid, før billedet af fogedsager ændrer sig igen. Stadig flere henvender sig til mig, når varmen skal aflæses – eller når de får en uventet regning, fordi de er pressede af de stigende priser i samfundet."

Social vicevært Allan Lund

Læs senere artikler

Udsættelser tager endnu et dyk ned

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Tæt samarbejde forebygger fogedudsættelser

I Københavns Kommune ansatte de for knap fire år siden en gruppe på ti medarbejdere til kun at arbejde med fogedudsættelser. Inden da arbejdede boligrådgiverne bredere i hele kommunen, fortæller Susanne Grøn, områdechef og ansvarlig for kommunens boligrådgivere:

”Det gav et stærkere samarbejde og en anden kontinuitet. Vi arbejder blandt andet sammen med boligselskaberne og de sociale viceværter. Det er også en fordel, at vi kender fogedretternes medarbejdere og indimellem kan vi bede om mere tid til en beboer, der har det svært.”

Efter det nye tiltag faldt antallet af fogedudsættelser. I starten troede Susanne Grøn, at corona var årsag til faldet, fordi fogedretterne var lukkede under nedlukningen.

”Vi frygtede, at når fogedretterne åbnede igen efter første nedlukning, ville der komme en bunke fogedsager. Men det skete ikke, og det er meget positivt,” siger hun. Til gengæld bekymrer det hende, at en ny type beboere begynder at have problemer med at betale for huslejen. Det er beboere, der er ramt af de stigende priser i supermarkedet og den dyre varmeregning.

Øget forbrug presser beboerne

”Vi begynder at have flere og flere beboere, der giver de øgede forbrugsudgifter årsagen til, at de ikke kan betale for huslejen. Det er beboere, der uden problemer har kunnet betale huslejen tidligere.”

Allan Lund i Sydhavn har samme oplevelse, og han er nervøs for, at de mere ressourcestærke beboere bliver de næste, der ender med en fogedsag.

”Det er nok desværre kun et spørgsmål om tid, før billedet af fogedsager ændrer sig igen. Stadig flere henvender sig til mig, når varmen skal aflæses – eller når de får en uventet regning, fordi de er pressede af de stigende priser i samfundet,” siger han. Derfor bekymrer det ham også, at boligafdelingen Frederiksholm Karrérne ikke længere har en helhedsplan. Godt nok er afdelingen ude af politiets liste over særligt udsatte boligområder (SUB-listen). Men de stigende priser kan føre til flere fogedsager.

”Selvom det går godt lige nu, mangler vi en bred indsats, der kan dække hele boligområdet og forebygge flere fogedsager,” slutter han.

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2976 )

0

Læseliste