01. MAR. 2021 KL. 10:00
Boligdirektør: ”Vi skal være tilgængelige for alle beboere, der vil i kontakt med os”
01. MAR. 2021 KL. 10:00
Direktør i BoligNæstved, Mogens Sandahl, har en fortid i Dansk Blindesamfund. Der fik han øjnene op for, hvad det betyder, at hjemmesider er tilgængelige for folk med nedsat funktionsevne.
I BoligNæstved starter de helt forfra og bygger deres hjemmeside op på ny.
Det gør de, både fordi de som almen boligorganisation skal leve op til kravene i loven om webtilgængelighed. For at sikre, at alle brugere har lige adgang til boligorganisationens digitale indhold.
Men også, fordi BoligNæstved selv har et ønske om at gøre det muligt for alle deres beboere at følge med i nyhederne, finde kontaktoplysninger, søge bolig i andre afdelinger og bruge selvbetjeningsløsninger på deres hjemmeside.
Også dem, der har nedsat syn, dårlig hørelse eller museskader og dermed har særlige behov til, hvordan en hjemmeside skal være skruet sammen.
”Vi skal være tilgængelige for alle vores beboere. Og ikke gøre livet surt for en blind, som for eksempel prøver at finde vores kontaktoplysninger,” siger Mogens Sandahl, der er direktør i BoligNæstved.
Han er tidligere direktør i Dansk Blindesamfund og ved af alle, hvor svært det er for blinde eller svagsynede personer at finde rundt på websteder, der ikke er gjort tilgængelige.
”Vi kan med vores øjne se, hvor vi er, og hvor vi kommer videre. Er du blind, er du afhængig af værktøjer, der giver dig den information. Har webstedet den tekniske mulighed, suser de rundt på hjemmesider ligesom os andre,” fortæller Mogens Sandahl.
Lov om webtilgængelighed
Lov om webtilgængelighed gælder hele den offentlige sektor og den almene boligsektor.
De almene boligorganisationer har ansvaret for, at deres websteder overholder kravene i loven. Det gælder også subsites, emnehjemmesider, intranet og ekstranet.
Loven gælder fra:
- september 2019 for websteder, der offentliggøres efter lovens ikrafttræden
- september 2020 for websteder, der er offentliggjort før lovens ikrafttræden
- september 2021 for mobilapplikationer.
Læs mere om loven om webtilgængelighed her
Læs senere artikler
Webtilgængelighed: Hvad er det – og hvorfor er det nødvendigt?
Farvel til de 5 pastelfarvede højhuse i Brøndby Strand
Tekniske løsninger til hjælpeværktøjer
Den store opgradering af hjemmesiden betyder, at de udover at få nyt design også indfører de tekniske løsninger, der skal til, for at forskellige hjælpemidler er i stand til at snakke sammen med hjemmesiden.
"Man skal blandt andet kunne bruge en skærmlæser til at afkode tekst og billeder og læse højt fra hjemmesiden. Og så skal man kunne hoppe gennem indholdet med sit tastatur i stedet for med mus. Bare de to funktioner vil hjælpe rigtig mange af vores brugere, som har svært ved at se eller læse eller mangler førlighed," fortæller Mogens Sandahl.
Det er nok de færreste boligorganisationer, som selv har web-medarbejdere, der kan klare at få teknikken på plads i omlægningen af hjemmesiden. Her må man købe sig til hjælp hos eksterne IT-leverandører.
Tilgængelighedserklæring
BoligNæstved har allerede offentliggjort en tilgængelighedserklæring, som lov om webtilgængelighed kræver. Den beskriver, hvilke mangler de har på hjemmesiden, og hvordan de planlægger at rette op på det.
Der skal ifølge loven ligge en tilgængelighedserklæring på alle boligorganisationers websteder. Både for at Digitaliseringsstyrelsen kan føre tilsyn med tilgængeligheden. Men også for, at brugere med særlige behov kan spare tid ved, at de hurtigt kan se, hvilke dele af hjemmesiden der ikke er tilgængelige for dem.
Se BoligNæstveds tilgængelighedserklæring på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
Små ting gør en stor forskel
Meget kan boligorganisationerne dog tænke ind, når de løbende lægger nyt på hjemmesiden eller reviderer eksisterende materiale.
”I første omgang handler det om systematisk at gå sin hjemmeside igennem. Forholde sig kritisk til den. Rydde op i alt indhold og sortere det fra, der ikke er nødvendigt. Tænk i brugervenlige løsninger og ikke kun lækkert design,” fortæller boligdirektøren.
Ifølge Mogens Sandahl kan flere elementer på hjemmesiden løses ret nemt:
- Strukturer indholdet – i emner eller temasider, så det er samlet
- Sæt tekster på videoer – så en med dårlig hørelse også får noget ud af at se den
- Lav beskrivende tekster i billeder – som en blind kan få oplæst med skærmlæser
- Lav simple kontraster på baggrund og tekst – så det ikke smelter sammen
- Brug læsevenlig skriftstørrelse og mulighed for at ændre skrifttype – så svagtseende kan læse med.
Få mere viden og inspiration til, hvordan I kan gøre boligorganisationens hjemmeside mere tilgængelig på BL’s temaside
Tilgængeligheds-erklæring
Uanset om boligorganisationernes websteder allerede overholder kravene i lov om webtilgængelighed eller ikke, er det fra den 23. september 2020 obligatorisk at offentliggøre en tilgængelighedserklæring.
Der skal offentliggøres én tilgængelighedserklæring pr. websted, og den skal opdateres mindst en gang årligt.
Tilgængelighedserklæringen oprettes i den digitale løsning WAS-Tool på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Når erklæringen er udfyldt og offentliggjort, skal Digitaliseringsstyrelsen føre tilsyn med, at erklæringen er detaljeret, udtømmende, klar og ajourført.
Læs mere om tilgængelighedserklæringer på BL's temaside
Om skribenten
Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Mest læste
Se alle artikler (3003)0