13. DEC. 2021 KL. 10:00

Sådan tog beboerne kontrol over deres parkeringspladser med p-vagt

Design Uden Navn (20)

Pendlere, håndværkere og naboernes gæster stjal beboernes parkeringspladser. Læs også Pers gode råd om p-vagter.

Sidste år trak Karlemosesparkens beboere i håndbremsen og besluttede, at de ville have deres parkeringspladser for sig selv.

Når de kom hjem fra arbejde, måtte de tit køre længe rundt for at finde et sted at stille bilen, fortæller Per Bach Lauritsen.

Han er beboerformand i den store almene boligafdeling i Køge, der er en del af Boligselskabet Sjælland.

"Vi har haft rigtigt mange klager over, at der ikke var parkeringspladser nok på vores grund," siger Per Bach Lauritsen.

Beboerne i de 679 lejligheder deler cirka 500 parkeringspladser, og mange familier har mere end en bil. Afdelingsbestyrelsen fandt ud af, at hver dag blev omkring 50 pladser snuppet af bilejere, der ikke havde noget med bebyggelsen at gøre. Sandsynligvis fordi der er videoovervågning.

"Det var for eksempel pendlere, der ikke ville holde ved togstationen. Der kom også håndværkere og stillede deres håndværkerbil her om natten. Hver morgen kom de så tilbage og parkerede deres fire personbiler i stedet for," siger Per Bach Lauritsen.

Helt galt blev det, da nabobebyggelsen fik P-vagter, og deres gæster begyndte at parkere ved Karlemoseparken.

Naboer fik p-vagter – det skal vi også have

Derfor besluttede beboerne at lave nye regler for deres p-pladser, så de i dag kun må bruges af beboere, registrerede gæster eller bilister med et kort ærinde som for eksempel et pizzabud. Et lokalt parkeringsselskab står for kontrollen, og en parkeringsvagt udsteder afgifter til de bilejere, der ikke må holde der.

"Det virker fint. Pendlerne og håndværkerbilerne er væk, og vi har fået flere pladser til beboerne," siger han.

Parkeringsregler i Karlemoseparken

Beboeres biler skal nummerplade-registreres hos afdelingsbestyrelsen, der informerer parkeringsselskabet.

 

Beboere uden bil skal også registreres for at oprette gæsteparkering digitalt.

 

Parkering kan desuden ske med p-skive i 30 minutter.

 

Biler med gule plader og papegøjeplader skal holde på særligt skiltede p-pladser.

 

Parkering af trailere, campingvogne og autocampere er forbudt.

 

Parkering af køretøjer med total vægt på over 3500 kg er forbudt.

 

Parkering af køretøjer med mere end 7 sæder er forbudt.

 

Parkering ved el-ladestander er kun tilladt elbiler under opladning og max. 4 timer.

"Man skal huske, at man får p-vagter for at hjælpe beboerne – ikke for at straffe dem."

Per Bach Lauritsen

Beboerformand i Karlemoseparken

Beboere kan også være uheldige

"Selvfølgelig er der også nogle beboere, der får en afgift og bliver sure, men hvis der er en god forklaring og de for eksempel har skrevet et tal forkert, så bliver forklaringen godtaget af parkeringsselskabet, og de slipper for at betale afgiften," siger Per Bach Lauritsen.

"Der er mange, der ringer til mig og tror, jeg kan slette en afgift, men det kan jeg ikke. Vi har aftalt i bestyrelsen, at vi ikke kan slette afgifter," siger han.

Der er også beboere, der spørger, om det er rimeligt, at parkeringsselskabet skal have alle pengene fra parkeringsafgifterne, og det er det, mener Per Bach Lauritsen.

"De passer vores regler og sørger for, at folk parkerer ordentligt. Afgifterne går til deres administration og lønninger. Det havde vi slet ikke råd til, hvis vi selv skulle gøre det."

Beboere skal dokumentere, at de har bil

Afdelingsbestyrelsen står selv for at registrere beboernes biler. Det foregår ved, at beboere viser sundhedskort med adresse og en registreringsattest på bilen. Derefter får parkeringsselskabet oplysning om nummerpladen.

P-kontrollen virker, men beboerne har stadig ikke helt pladser nok. Derfor overvejer bestyrelsen at anlægge en ny parkeringsplads til biler på gule plader. Den skal være indhegnet, videoovervåget og kunne lejes af beboerne.

Pers gode råd om p-kontrol

Man skal huske, at man får p-vagter for at hjælpe beboerne – ikke for at straffe dem.

Både parkeringsselskabet og afdelingsbestyrelsen eller boligselskabet skal i aftalen være enige om, at målet med p-kontrollen er at lave parkeringspladser frie til beboerne og undgå, at udefrakommende tager pladserne.

Derfor skal parkeringsselskabet være til at tale med, så beboere for eksempel ikke skal betale p-afgift ved enkelte dumme småfejl, som hvis de skriver et tal fra nummerpladen forkert, når de booker p-plads til en gæst.

Afdelingsbestyrelsen skal ikke sagsbehandle p-afgifter eller afgøre, om en beboer kan få sin parkeringsafgift annulleret. Det er parkeringsselskabets opgave.

Sørg for god information til beboere og tydelige skilte før p-kontrollen starter.

Læs senere artikler

Boligselskab laver flere p-pladser – men det er ikke nok

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Kaare Dybvad Af Claus Bech Listerne over udsatte boligområder har nu 62 nye forebyggelsesområder
Fotograf Holger Anderson Roskilde Stillads Husfacade2 Politisk stop for almene renoveringer vil give ekstraregning på huslejen
Design Uden Navn (20) Sådan tog beboerne kontrol over deres parkeringspladser med p-vagt
Rotte Colourbox Skadedyr: Hvem har ansvaret?
DSC9005 Ny rapport: Lejere har oftere gæld end ejere
Martin I Boliggr Boligselskaber: Sådan gav vi kontorfolket lov til mere hjemmearbejde
Se alle artikler ( 2295 )

0

Læseliste