15. SEP. 2020 KL. 13:38

Mohammed er salgschef og Ali produktansvarlig: Maria har skabt en succes ved at tro på drenges evner

Maria, Bred

Gennem 10 år har Maria Kavita Nielsen startet mikrovirksomheder med drenge fra udsatte boligområder. Foto: Mind Your Own Business

Gennem 10 år har Maria Kavita Nielsen startet mikrovirksomheder med drenge fra udsatte boligområder. I ‘Mind Your Own Business’ ses drengene som nogle, der kan bidrage med ideer og skabe noget selv. Og det kan de.

“Min lærer tror ikke på, jeg er med i det her,” sagde en dreng til Maria Kavita Nielsen. 

“Så kan han ringe til mig, så kan jeg fortælle ham om det,” svarede hun. 

"Det er hårde betingelser i en teenagealder ikke? At de voksne omkring en ikke tror på, at man kan deltage i et seriøst program," siger Maria Kavita Nielsen, direktør og grundlægger af Mind Your Own Business.

Drengen var med i et forløb hos organisationen, der får drenge fra udsatte boligområder i gang med at starte mikrovirksomhed. Og netop mistro er kernen i det, de kæmper med, og som Mind Your Own Business forsøger at punktere: Nemlig den opgivende tilgang til drengene. En tilgang, hvor man allerede har dømt dem ude og gjort dem til ‘en sag’. 

"Før jeg startede det her, talte jeg med en masse drenge. Fælles for dem var, at de gerne ville udfordres på deres intellekt og ses som selvstændige individer. De følte, de ofte blev talt ned til og var nogle, der skulle hjælpes," fortæller Maria Kavita Nielsen.

Mind Your Own Business gør det modsatte. Taler drengene op. Beder dem bidrage. Stiller krav.

"Vi starter med at tro på drengene. Mange af dem er aldrig blevet spurgt: hvad er du god til? Hvad drømmer du om? Hvilke ideer har du? Det gør vi. Hos os bliver man aktør i sit eget liv og bedt om at tage ansvar for at få noget ud af det."

“G for Gentleman”
Drengene udvikler en mikrovirksomhed med ekspertise fra venturepiloter, som er frivillige med forskellige faglige kompetencer og med erhvervslivet som samarbejdspartnere. Drengene får indflydelse og ansvar, og skal have styr på alle facetter: Produktudvikling, økonomi, salg. Ideerne høster de fra deres egen hverdag. Og mange af produkterne bærer præg af, at de gerne vil fortælle en anden historie end den, der viderebringes om dem i medierne eller i den politiske debat. 

"En t-shirt, hvor der står G for Gentleman,’ eller bolsjer med sød smag, der viser de er søde drenge. Et Nørrebro-løb, hvor de inviterer folk, så de kan se de gode sider af kvarteret. Det er rørende, men også skræmmende at 14-15 årige godt ved, de ofte opfattes negativt og føler, de har behov for at forsvare sig, siger Maria Kavita Nielsen og fortsætter:

"De er ikke vrede. De vil bare gerne fortælle den gode historie. De vil gerne oplyse folk om, at de altså ikke er sådan som der bliver skrevet og sagt." 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Om Mind Your Own Business

 

  • Stiftet i 2010 af Maria Kavita Nielsen (direktør).

  • Får drenge alderen 13-19 til at starte mikrovirksomheder, som styrker deres faglighed og selvtillid og giver dem mod på at tage en uddannelse.

  • Indtil nu har 608 drenge etableret 67 mikrovirksomheder på MYOB Programmet, og 87 drenge har videreudviklet 12 mikrovirksomheder på MYOB Akademiet.

  • 648 frivillige venturepiloter og 68 samarbejdspartnere fra erhvervslivet har brugt masser af frivillige timer.

  • I januar 2019 begyndte MYOB at samarbejde med de første drenge i Grønland.

  • Mind Your Own Business er lige nu finansieret af TrygFonden, Bikubenfonden samt Tuborgfondet.

 

Drenge2

1 / 2Siden 2010 har Mind Your Own Business engageret 608 drenge til at etablere 67 mikrovirksomheder på MYOB Programmet og 87 drenge at videreudvikle 12 mikrovirksomheder på MYOB Akademiet. Foto: Mind Your Own Business

Drenge1

2 / 2Med iværksætteri som omdrejningspunkt engagerer Mind Your Own Business drenge i alderen 13 til 19 år fra udsatte boligområder i hele landet. Foto: Mind Your Own Business

Vi starter med at tro på drengene. Mange af dem er aldrig blevet spurgt: hvad er du god til? Hvad drømmer du om? Hvilke ideer har du? Det gør vi. Hos os bliver man aktør i sit eget liv og bedt om at tage ansvar for at få noget ud af det."

Maria Kavita Nielsen

Direktør og grundlægger af Mind Your Own Business

Læs senere artikler

Vender tilbage
Maria Kavita Nielsen startede selv Mind Your Own Business, fordi hun - som familiebehandler i Gellerupparken - havde en følelse af, at der var behov for en ny måde at møde unge på, hvor man inddrager dem noget mere og lader dem skabe noget. Og ideen om iværksætteri formede sig. 

Mind Your Own Business er i dag hendes hjertebarn og Maria Kavita Nielsen tæller ikke arbejdstimer. Hun har set masser af drenge vokse og udvikle sig gennem de forløb, de har deltaget i. Senest kom flere af dem forbi, da hun og organisationen fejrede 10-års jubilæum 

"Det var så rørende. Det er det altid, når de kommer igen, og vi bevarer kontakten. At se hvordan de har udviklet sig med uddannelse og arbejde. Og flere ønsker at bidrage til Mind Your Own Business, fordi de gerne vil give noget tilbage." 

Ikke bare råbe HALLO!
Mind Your Own Business har i dag 14 ansatte og en masse frivillige venturepiloter over hele landet. Så er der partnerne fra erhvervslivet, som er afgørende. De stiller ekspertise til rådighed, inviterer drengene på virksomhedsbesøg og taler lige ind i organisationens filosofi.

"I det private erhvervsliv er man gode til at se kompetencer i det enkelte menneske, og se værdien i diversitet. Vi oplever, at de rigtig gerne vil være med til at bidrage, og det er virkelig stærkt, at der står et erhvervsliv, som gerne vil de her drenge," siger Maria Kavita Nielsen. 

Drengene får meget ud af, at møde virksomhedsledere og komme ud på arbejdspladser, fortæller hun:

"De lærer blandt andet, at de lige skal tage jakken og kasketten af, når de går til møder og signalere, at de gider være der. Eller at man præsenterer sig, og ikke bare siger: HALLO, når man ringer op til mulige kunder eller leverandører. Og der sker en udveksling af synspunkter, hvor begge parter lærer noget, men uden løftede pegefingre."

Ord skaber mennesker
Gennem årene har Mind Your Own Business høstet flere priser for indsatsen, blandt andet Kronprinsparrets Sociale Pris. Maria Kavita Nielsen glæder sig over anerkendelsen, men hun er også bekymret for fremtiden. For den retorik, der hersker omkring de udsatte boligområder, er med til at trække folk ned i stedet for op, mener hun.

"Hvis vi som samfund bliver ved på den her måde, får vi generationer, som ikke tror, de er noget værd. Det vil være en katastrofe for samfundet, for så går vi glip af mange ressourcer," siger hun og refererer til den hårde og negative tone omkring ghettoer.

"Jeg tror på, at ord skaber mennesker. Der er ikke nogen, der har udviklet sig af at få at vide: ’Du duer ikke, vi regner ikke med dig, vi tænker dig ikke ind. Det sted, du bor, er fyldt med problemer.’ God udvikling starter med inddragelse, respekt og ordentlig omtale af mennesker. For så får de lyst til at bidrage positivt i stedet for at grave sig ned i skyttegrave." 

MYOB er sejt!
Maria Kavita Nielsen har i hvert fald bidraget til at sende ressourcer ud i samfundet i form af drenge med mod på- og lyst til at udvikle sig. Og som kan skrive på deres cv og i ansøgninger, hvad de har lavet, og hvad de kan. Og så har hun skabt en bevægelse.

"Mind Your Own Business er blevet noget, man som ung gerne vil være med i. Det er ikke noget, der er flovt eller pinligt at være en del af. Det er et tilvalg, noget man har lyst til, og det betragtes som sejt. Det er jeg virkelig stolt af." 

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste