15. SEP. 2020 KL. 13:38
Mohammed er salgschef og Ali produktansvarlig: Maria har skabt en succes ved at tro på drenges evner
15. SEP. 2020 KL. 13:38
Gennem 10 år har Maria Kavita Nielsen startet mikrovirksomheder med drenge fra udsatte boligområder. I ‘Mind Your Own Business’ ses drengene som nogle, der kan bidrage med ideer og skabe noget selv. Og det kan de.
“Min lærer tror ikke på, jeg er med i det her,” sagde en dreng til Maria Kavita Nielsen.
“Så kan han ringe til mig, så kan jeg fortælle ham om det,” svarede hun.
"Det er hårde betingelser i en teenagealder ikke? At de voksne omkring en ikke tror på, at man kan deltage i et seriøst program," siger Maria Kavita Nielsen, direktør og grundlægger af Mind Your Own Business.
Drengen var med i et forløb hos organisationen, der får drenge fra udsatte boligområder i gang med at starte mikrovirksomhed. Og netop mistro er kernen i det, de kæmper med, og som Mind Your Own Business forsøger at punktere: Nemlig den opgivende tilgang til drengene. En tilgang, hvor man allerede har dømt dem ude og gjort dem til ‘en sag’.
"Før jeg startede det her, talte jeg med en masse drenge. Fælles for dem var, at de gerne ville udfordres på deres intellekt og ses som selvstændige individer. De følte, de ofte blev talt ned til og var nogle, der skulle hjælpes," fortæller Maria Kavita Nielsen.
Mind Your Own Business gør det modsatte. Taler drengene op. Beder dem bidrage. Stiller krav.
"Vi starter med at tro på drengene. Mange af dem er aldrig blevet spurgt: hvad er du god til? Hvad drømmer du om? Hvilke ideer har du? Det gør vi. Hos os bliver man aktør i sit eget liv og bedt om at tage ansvar for at få noget ud af det."
“G for Gentleman”
Drengene udvikler en mikrovirksomhed med ekspertise fra venturepiloter, som er frivillige med forskellige faglige kompetencer og med erhvervslivet som samarbejdspartnere. Drengene får indflydelse og ansvar, og skal have styr på alle facetter: Produktudvikling, økonomi, salg. Ideerne høster de fra deres egen hverdag. Og mange af produkterne bærer præg af, at de gerne vil fortælle en anden historie end den, der viderebringes om dem i medierne eller i den politiske debat.
"En t-shirt, hvor der står ‘G for Gentleman,’ eller bolsjer med sød smag, der viser de er søde drenge. Et Nørrebro-løb, hvor de inviterer folk, så de kan se de gode sider af kvarteret. Det er rørende, men også skræmmende at 14-15 årige godt ved, de ofte opfattes negativt og føler, de har behov for at forsvare sig, siger Maria Kavita Nielsen og fortsætter:
"De er ikke vrede. De vil bare gerne fortælle den gode historie. De vil gerne oplyse folk om, at de altså ikke er sådan som der bliver skrevet og sagt."
Artiklen fortsætter under billedet.
Om Mind Your Own Business
- Stiftet i 2010 af Maria Kavita Nielsen (direktør).
- Får drenge alderen 13-19 til at starte mikrovirksomheder, som styrker deres faglighed og selvtillid og giver dem mod på at tage en uddannelse.
- Indtil nu har 608 drenge etableret 67 mikrovirksomheder på MYOB Programmet, og 87 drenge har videreudviklet 12 mikrovirksomheder på MYOB Akademiet.
- 648 frivillige venturepiloter og 68 samarbejdspartnere fra erhvervslivet har brugt masser af frivillige timer.
- I januar 2019 begyndte MYOB at samarbejde med de første drenge i Grønland.
- Mind Your Own Business er lige nu finansieret af TrygFonden, Bikubenfonden samt Tuborgfondet.