04. NOV. 2020 KL. 10:00

Larmer naboen? 5 gode råd til at få den stoppet!

Istock 666069886

Selv kortvarige lyde fra naboen kan virke værre end biler, der drøner forbi udenfor dit vindue, viser en sundhedsrapport fra Syddansk Universitet. Foto: iStock

Nabostøj kan virke meget forstyrrende. Få her fem gode råd til, hvordan du stopper naboens larm.

Tanja Storm

Knap halvdelen af alle nabokonflikter handler om børn. Mens en femtedel handler om den måde, dine naboer taler sammen på.nTanja Storm Jensen, der har arbejdet som konfliktmægler hos fsb i de sidste fem år. Tanja Storm Jensen har arbejdet som konfliktmægler hos fsb i fem år.

1: Skriv aldrig et brev

Du skal banke på hos naboen frem for at lægge en seddel i postkassen. Et brev kan læses på mange måder, og det bliver ofte opfattet som chikane og kan få konflikten til at eskalere. Et brev kan også få din nabo til at klage videre til boligselskabet, fordi han opfatter dit første brev som chikane, fortæller Tanja Storm Jensen fra fsb, der modtager bunker af breve fra beboere, der klager over chikane fra naboerne.

2: Tag klagen seriøst

Får du selv en klage, skal du tage den seriøst fra starten. Måske handler din underbos klage først om, at lysekronen svinger rundt, når dine børn tramper på gulvet. Smækker du døren i, kan konflikten komme til at handle om alt muligt andet også. Underboen kan tænke, at du opdrager dine børn på en dårlig måde, og måske begynder hun også at blive irriteret over, at I råber om morgenen og smækker med dørene, og at det sikkert er med vilje. Problemet går fra at handle om larm til at handle om en person eller en hel familie.

3: Drik kaffe med din nabo

Det personlige møde er vigtigt. Her kan I afstemme jeres behov og forventninger til hinanden. Du kan invitere naboen indenfor eller måske kan I mødes i beboerlokalet. Gør det hyggeligt. Byd på kaffe, kage eller te. Et møde kan i sig selv gøre problemet mindre, fordi det er frygteligt at være i konflikt med sin nabo. Som regel går I begge lettet fra et personligt møde – især hvis I føler jer hørt og forstået. På mødet kan I også blive enige om, hvordan I kontakter hinanden fremover.

4: Lyt før du taler

Vent med at byde ind med løsninger på problemet. Start altid med at lytte til den person, der har klaget. Naboen skal føle sig hørt og forstået, før han er klar til at høre dit syn på sagen. Bagefter kan du tage ordet. Tal i ”jeg-form” og sørg for at blive på din egen banehalvdel hele vejen igennem. Hav mere fokus på, hvad fremtiden bringer – frem for at køre for meget rundt i fortiden. Brug første del af mødet på at forstå, at der er forskellige behov og måder at leve livet på – og at det er helt okay.

5: Nu kan I komme med løsninger

Når I er trygge ved hinanden, kan I måske sammen finde løsninger på problemet. Hvis naboen forstår, hvor meget larmen fra børnene generer dig, er der større chance for, at han vil gøre noget ved problemet. Måske foreslår din nabo selv at tage de morgenfriske børn med ind i et andet rum på et par legemåtter, hvis han ved, hvad det betyder for dig. Det kan også være, at din overbo får lyst til at lægge et blødt gulvtæppe på gulvet, hvis du er generet af lyden fra fodtrin, når du skal sove.

Det kan også være, at I begge allerede har gjort alt, hvad I kunne for at begrænse larm. Og at et fysisk møde gør jer mere rummelige overfor hinanden.

 

Læs senere artikler

Støj gør almene beboere syge

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste