15. APR. 2020 KL. 00:00

3 gode råd til at tackle nabokonflikter i en krisetid

bl_kursus_211119_007.jpg

Konsulent Eva Seyffert giver gode råd om konflikthåndtering på kurser, men nu kan du også hente en ny udgivelse, som kan være en hjælp.

Ny udgivelse om konfliktløsning kan bruges af ansatte, valgte og beboerne omkring landets almene boliger. Læs nogle af de gode råd her.

Når mange bor under samme tag, er det næsten uundgåeligt at der opstår konflikter.

Mange oplever måske at have en kortere lunte end normalt. Det samme gælder, når beboere skal deles om få kvadratmeter i et vaskeri, færdes i den samme opgang eller er stuvet tæt sammen på områdets legepladser.

Kursusafdelingen i BL – Danmarks Almene Boliger har sammen med Center for Konfliktløsning (CfK) udgivet hæftet ”Konstruktiv Konfliktløsning – fra sammenstød til samspil”, som indeholder viden og redskaber til at håndtere nogle af de konflikter, der kan opstå ude i boligområderne.

Læs udgivelsen ’Konstruktiv konfliktløsning – fra sammenstød til samspil’

Hæftet bygger på CfK’s mange års erfaringer med at forstå og håndtere konflikter. Hæftet er udarbejdet til deltagere på BL’s konflikthåndteringskurser, men alle med interesse for emnet kan få glæde af det.

”Vi ved, at der også i kølvandet af coronakrisen kan opstå konflikter, så vi synes det er en god idé at give vores medlemmer mulighed for at blive klogere på konfliktforebyggelse og konfliktløsning,” siger Eva Seyffert, konsulent i BL, som også underviser på kurser og er medforfatter på udgivelsen. 

3 gode råd til at forebygge konflikter:

Sæt dig ind i konflikten

😠 For at forebygge konflikter, er det godt at kende til konflikters dynamik. En konflikt består grundlæggende af en sag og en relation. En sag er det, I er uenige om. Relationen mellem parterne bliver påvirket af de spændinger, der opstår i en konflikt. For at håndtere en konflikt, skal I både tage hånd om den sag, I er uenige om og den relation, der er mellem parterne.

💡 Her er det vigtigt at forsøge at skille sag fra relation. Det kan du gøre ved at spørge dig selv ”Hvad er vi uenige om?” og ”Hvordan påvirker det min oplevelse af den anden?”.

Undersøg, hvordan du selv har det med konflikter

😠 Hvordan vi reagerer på konflikter, afhænger af person og situation. Prøv at tænke tilbage på den sidste måneds tid: Hvordan har du haft det med konflikter den sidste måned? Hvordan har du typisk reageret og hvorfor?

💡 Spørg dig selv, om der er noget, du gerne vil blive bedre til i en konflikt? Vil du fx gerne bliver bedre til at få sagt det, du tænker? Eller vil du gerne blive bedre til at lytte? Det kan også være, du gerne vil blive bedre til at være i konflikten. Ved at stille dig selv de spørgsmål, bliver du mere bevidst om din egen adfærd i konflikter. Øv dig i det, du gerne vil blive bedre til.

Lær at stille afklarende spørgsmål

😠 Afklarende spørgsmål er ofte åbne spørgsmål som kan bidrage til at undersøge konflikten nærmere. Gennem afklarende spørgsmål, kan du både spørge ind til sag og relation. Afklarende spørgsmål kan bruges til at blive klogere på situationen og til både at forstå dig selv og den anden bedre.

💡 Prøv fx at spørge dig selv: ”Hvad skete der?” og ”Hvilke forestillinger har jeg/du om det, der er sket?”, ”Hvordan påvirkede det mig/dig – blev jeg/du vred/ked af det/såret?”, og ”Hvad har jeg/du brug for, for at situationen bliver løst?”.

Er du interesseret i kurser om konflikthåndtering, så er her et skræddersyet kursus til ansatte og der er også et kursus for valgte omkring de almene boliger. 

3 gode råd når du oplever en konflikt:

Lyt og træk vejret

😠 Vær den undersøgende og prøve at finde ud af, hvad konflikten handler om. Det kan du gøre ved at lytte.

💡 Du kan lytte ved at vente med at tale og samtidig vise den anden, at du lytter ved at holde dig i ro. Prøv også at gentage eller opsummere, hvad den anden siger fx ved at sige ”Så du oplever, at det er svært når jeg….” Mens du lytter, trækker du vejret dybt ned i maven. Det er måske lidt banalt, men det virker!


Spørg ind til den anden

😠 Det er helt almindeligt, at I oplever situationer meget forskelligt. Det betyder ikke nødvendigvis, at den anden lyver eller fordrejer sandheden. I oplever tingene forskelligt. For nogen er det meget ubehageligt, mens det for andre ikke opleves som noget særligt, eller ligefrem opleves som spændende.

💡 Stil åbne og afklarende spørgsmål. Spørg fx ”Hvordan oplever du situationen?” eller ”Hvad har du brug for lige nu?” .  så prøv at tvinge dig selv til at se den anden i et andet perspektiv. Det kan du fx gøre ved at stille dig selv spørgsmålet: Hvordan er den her person en helt? 


Fortæl, hvordan du oplever situationen

😠 Ofte kommer vi til at optrappe konflikter ved at anklage eller bebrejde den anden situationen. Men begynder vi først at anklage hinanden, så optrapper vi konflikten og det bliver sværere at hold på situationen. Der sker også det, at vi holder op med at lytte og være nysgerrige – vi bliver derimod optaget af at ”vinde kampen”.

💡 Hold dig til sagen og undlad at blive personlig ved at bebrejde den anden eller kommentere på den andens adfærd. Giv udtryk for dine egne behov – sig, hvad du har brug for. Det kan fx være, at du har brug for, at I taler sammen på en stille og rolig måde. Så kan du sige ”Jeg har brug for… ”.

Læs hele udgivelsen ’Konstruktiv konfliktløsning – fra sammenstød til samspil’

Om skribenten

Kristoffer
Kristoffer Friis Sørensen

Kristoffer skriver om ny arkitektur, byggeri, renoveringer, boligpolitik og fra livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Almene mål sætter retning for de kommende to år

Kristoffer skriver om ny arkitektur, byggeri, renoveringer, boligpolitik og fra livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Almene mål sætter retning for de kommende to år

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2923 )

0

Læseliste