09. MAR. 2019 KL. 00:00

INDBLIK: Brunevang er pakket ind i støjdæmpende foranstaltninger

bl_brunevang_jan_19_0007.jpg

Thomas Brolyng Steen

Den gode nyhed er, at støjvolde og støjskærme virker. Den dårlige nyhed er, at de ikke gavner alle i en afdeling med flere boligblokke.

 

Kan man bo få meter fra Ring 3, der er en af landets mest trafikerede motorveje, hvor over 100.000 biler drøner forbi i døgnet– og så alligevel nyde freden i sin stue? Det korte svar er: Ja. 


I den almene boligafdeling Brune­vang ved København har beboerne nemlig fået de såkaldte russervinduer, inddækkende altaner og facadeisolering med 250 millimeter mineraluld – og det har reduceret støjen markant. Arbejdet med støjsikring i Brunevang begyndte allerede i 2005, da Ring 3 blev udvidet fra fire til seks spor. I den forbindelse fik beboerne en støjmur ud imod motor­vejen. 


Flere af de beboere, som vi har talt med, siger, at de ikke mærker noget til vejstøjen – selv om de kan stå i deres stue og kigge direkte ned på bilerne, der suser forbi.


”Støjvolde og støjskærme virker. Det er der overhovedet ikke tvivl om. Men det er også vigtigt at sige, at de ikke fjerner støjen, men de dæmper lyden. Nogle steder vil det faktisk kunne føles som om, at støjen bliver halveret,” siger Allan Jensen, der er seniorspecialist hos Rambøll, hvor han arbejder med akustik.


”Mange, der er generet af støj, bliver jo glade, når de får at vide, at nu kommer der støjafskærmning. Men skuffelsen kan være stor, hvis de tror, at lydene forsvinder helt. Man vil faktisk også kunne opleve, at nogle slet ikke får glæde af en støjvold eller skærm. Den virker nemlig kun for dem, som er tættest på skærmen eller volden, så bor du i tredje eller fjerde række fra en vold eller skærm, så kan støjen være næsten den samme. Man kan godt sige, at lyden hopper over skærmen eller opfører sig som om, den slet ikke er der.”

 

INFORMATION ER VIGTIG 

Allan Jensen ved, at kombinationsløsninger som den i fx Brunevang virker. Han siger:


”Hvis man kan støjisolere bygningen og opsætte en lydskærm eller anlægge en vold, så er man godt på vej. Derudover er der mulighed for at arbejde med vejbelægningen. Der findes asfalt, som støjer mindre, når man kører på den. Og så er der også mulighed for at arbejde med farten. Kan du nedbringe farten fra fx 110 km i timen til 100 km i timen, så får du også en mindre lydbelastning.”


Med kombinationsløsninger er det under de rette forhold muligt at nedbringe støjen med op til 10-12 decibel, hvilket ifølge Allan Jensen er ret meget, og det vil helt sikkert have en mærkbar positiv effekt for beboerne. 


”Information er utrolig vigtig, inden man begynder på arbejdet med at prøve at reducere støj. Min erfaring er, at man skal afstemningsforvente resultatet. Bor man i en afdeling med flere boligblokke, så er det bestemt ikke sikkert, at alle i samme grad får glæde og gavn af en ny støjvold eller skærm. De, der bor tættest på støjkilden, vil formentlig opleve, at larmen bliver mindre. I de andre blokke kan nogle beboere med rette hævde, at de ikke oplever nogen forskel. Til gengæld føler de måske, at støjvolden eller værnet har ødelagt deres udsyn.



Fagbladet Boligen nr. 2 - 2019

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2884 )

0

Læseliste