19. APR. 2018 KL. 11:44
Samarbejde mellem tre boligselskaber sænker huslejen
19. APR. 2018 KL. 11:44
Et samarbejde mellem tre boligselskaber på Mors har på bare halvandet år betydet, at Boligselskabet Nykøbing Mors har kunnet skrue op for det daglige vedligeholdelsesarbejde og investering i renovering af boligerne - og nu også ned for huslejen. Beboerne oplever en højere service - og at blive hørt.
Det seneste halvandet år har beboerne i de almene boliger i Boligselskabet Nykøbing Mors oplevet store ændringer. Alligevel er de glade og tilfredse.
Et såkaldt driftssamarbejde med to andre boligselskaber, hvor det samme personale servicerer beboere og boliger i de tre boligselskaber på tværs, har sat sine tydelige spor i områderne. Udearealerne omkring Boligselskabet Nykøbing Mors' boliger bliver passet og plejet, der er investeret i nye fliser og grønne arealer, og boligerne bliver renoveret og vedligeholdt.
Og så har samarbejdet også sat sit aftryk på bundlinjen for boligselskabet. Det har givet luft i økonomien til netop at renovere boliger og holde en høj vedligeholdelsesstandard - men nu også til at sætte huslejen ned for beboerne i boligselskabets to største afdelinger, Fuglsøparken og Emiliegården. I Emiliegården er huslejen blevet nedsat med 3,09%, hvilket i gennemsnit svarer til 28 kroner om måneden - og i Fuglsøparken med 1,78%, hvilket som eksempel svarer til gennemsnitligt 105 kr./mdr. for en 4-rums bolig, skriver Domea.dk i en pressemeddelelse.
”Det er meget tilfredsstillende, at vi har kunnet sætte huslejen ned. Og med god samvittighed. Jeg ønsker ikke, at huslejen skal køre op og ned som en yoyo år efter år,” siger organisationsbestyrelsesformand i Boligselskabet Nykøbing Mors Arne Hansen, der understreger, hvor vigtigt det er, at boligselskabet også forsat investerer i renoveringer og vedligehold.
”Det er blevet nogle velholdte områder, og boligerne er tiptop, når man flytter ind. Det er det image, vi skal have - og efterhånden har fået, fortæller formanden.
Fremtidssikring af boligerne
Det var den 1. oktober 2016, at Boligselskabet Nykøbing Mors indgik et driftssamarbejde med de to selskaber Ældrecentrene i Morsø (Johan Riis Minde) og Morsø Ældreboligselskab, der alle får hjælp til at administrere, udleje og drive deres boliger af den almene bygge- og boligadministration Domea.dk.
Besparelsen på det daglige vedligeholdelsesarbejde, som samarbejdet har udløst for Boligselskabet Nykøbing Mors, er blandt andet hentet, fordi der en medarbejder mindre end tidligere, og fordi der er kommet mere styring af renoveringer og vedligeholdelsesarbejdet. Samtidig nedsatte Domea.dk i 2016 administrationsgebyret med 20 % for sine kunder.
Driftssamarbejdet på Mors er endnu ikke færdigevalueret, og det er derfor ikke muligt at sætte præcist beløb på besparelsen endnu.
På Servicecenter Nord, der på vegne af de tre boligselskaber i driftssamarbejdet sørger for, at arbejdet på områderne og servicen af beboerne bliver planlagt og udført, er kundechef Mikki Schougaard Frandsen også tilfreds med effektiviseringerne, som Boligskabet Nykøbing Mors har gennemført.
”Boligselskabet fremtidssikrer sig selv ved at effektivisere det daglige arbejde og ved at investere i renovering af boligerne. Det giver beboerne en stabil husleje og tidssvarende hjem, som de kan have glæde af mange år frem,” siger Mikki Schougaard Frandsen.
Trygge beboere
Netop beboerne har allerede mærket effekten af effektiviseringerne på flere punkter. Og de bliver mødt af et synligt og handlekraftigt personale, som lytter til dem og leverer en høj service.
”Beboerne bliver set og hørt, og de oplever, at deres ønsker bliver gennemført. Det giver en stor tryghed for beboerne, at de bliver inddraget og ser resultaterne af det. Fx har vi på den baggrund indkøbt 12 let håndterbare borde, som man kan hygge sig omkring udenfor, og en hætteopvasker til beboerhuset. Og vi oplever, at den indsats også betyder, at beboerne i højere grad også får modet til at henvende sig til bestyrelsen med stort og småt, når de har noget på hjerte,” siger beboer og formand Arne Hansen.
De seneste beboerønsker har betydet, at der i samarbejde med personalet er blevet lagt planer for og aftalt en ekstra arbejdsindsats for at forskønne udearealerne.
Om skribenten
Heidi Andersen er ansat som digital projektleder i BL. Heidi arbejder med at drifte, udvikle og opdatere indhold på BL's hjemmesider.
Seneste Artikel
Renovering af udearealer skal danne nye fællesskaber: ”I dag er vores eneste mødested vaskeriet”Heidi Andersen er ansat som digital projektleder i BL. Heidi arbejder med at drifte, udvikle og opdatere indhold på BL's hjemmesider.
Seneste Artikel
Renovering af udearealer skal danne nye fællesskaber: ”I dag er vores eneste mødested vaskeriet”