01. NOV. 2017 KL. 14:54

Borgergruppe samler penge ind for at få fjernet motorvej i 3. sals højde

20171018-105811-2-1000x667we.jpg

Mads Rimer Rasmussen / Scanpix

Borgergruppe har samlet over 56.000 kroner på fire dage til at få undersøgt, hvordan Bispeengbuen kan rives ned. Den sekssporede motortrafikvej kører igennem et tætbeboet område i 3. sals højde imellem Frederiksberg og Københavnerbydelen Nørrebro.

”I HAR TRAVLT!” skriver borgergruppen Åbn Åen på sin indsamlingside.


Åbn Åen skal bruge 100.000 kroner inden kommunalvalget den 21. november. Så vil ingeniørfirmaet Rambøll kunne komme med en indledende analyse af, hvad det vil koste at nedrive motortrafikvejen Bispeengbuen. En seksporet vej, der i døgnet fragter 46.000 biler igennem et tætbefolket boligområde imellem Nørrebro og Frederiksberg.


Der er nu over 56.000 kroner i kassen, samlet ind via massevis af små bidrag på ned til 100 kr. Men Anders Jørn Jensen, projektleder for Åbn Åen, er ikke bekymret.


”Vi er nået halvvejs på 4 dage og har 20 dage endnu,” siger han.

Resultaterne fra Rambøll skal kandidaterne til kommunalvalget forholde sig til.


”Det vil forhåbentlig betyde, at kandidaterne får noget konkret at tage stilling til, så vælgerne kan se, hvem der vil gøre byen bedre for beboerne og ikke kun pendlerne udefra,” siger Anders Jørn Jensen. 


Åbn Åen er en borgergruppe og et projekt under fonden Miljøpunkt Nørrebro. Den arbejder både for at fritlægge Ladegårds Å og fjerne Bispengbuen, der er bygget over en del af å-løbet. Miljøpunkt Nørrebro giver en kroner per krone, der bliver samlet ind.

  

Indviet under protester

Bispeengbuen er bygget imellem 1970-1972 på grænsen imellem Frederiksberg og Nørrebro og blev indviet under protester fra beboerne. Den sekssporede motortrafikvej løfter sig på betonsøjler op i 3. sals højde, hvor tæt trafik kører tæt forbi vinduerne i de omkringliggende lejligheder.

Under Bispeengbuen ligger et stort område mørkt hen under betontaget, der bærer vejbanerne, støttet af tunge søjler.

Åbn Åen er ikke i tvivl om, hvad det vil betyde for beboerne i området at rive Bispeengbuen ned og lægge trafikken i en tunnel.

”Mindre forurening, støj, skygge og blæst. AKB Lundtoftegade, der ligger lige ud til Bispeengbuen, arbejder allerede for at åbne området op, og vi koordinerer med dem,” siger Anders Jørn Jensen. 

Den stærkt trafikerede vej har været på den politiske dagsorden, både i Københavns og Frederiksberg Kommuner og på Christiansborg.

Ifølge planen skal vejen renoveres om to år, og det vil forlænge dens liv med minimum 55 år. Regningen er på 125 millioner, som staten skal betale.

Skal Bispeengbuen fjernes, skal København, Frederiksberg og staten skal være enige. 


Åbn Åen har valgt Rambbøll, der allerede arbejder for Vejdirektoratet og med skybrudsplaner i området, og som kan gå i gang med det samme, hvis indsamlingen går godt.

Om skribenten

mette_lauth.jpg
Mette Lauth

Mette Lauth er indholdsredaktør i BL og arbejder med indhold til beboerbladet.dk og fagbladetboligen.dk. Hun interesserer sig for livet i landets almene boliger, lejerforhold og boligpolitik.

Seneste Artikel

Langt færre børn end forventet i tvungen pasning

Mette Lauth er indholdsredaktør i BL og arbejder med indhold til beboerbladet.dk og fagbladetboligen.dk. Hun interesserer sig for livet i landets almene boliger, lejerforhold og boligpolitik.

Seneste Artikel

Langt færre børn end forventet i tvungen pasning

Artikler

vi anbefaler

SOLBAKKEN DSC 6320 Boligformand: "Ghettopakken vil give store problemer"
Kryger (1) BL’s kredse er klar til nye udfordringer
Foto Holger Anderson Bent Madsen 03257 57 organisationer i appel: Danmark har brug for en folkesundhedslov
Mettemogensen Domea.Dk Foto Jacob Ljørring 6189 (3) Hun skal bygge almene boliger til delebørn
Se alle artikler ( 1850 )

0

Læseliste