23. NOV. 2016 KL. 00:00

Baldersbo fik både butik og beboerhus

bl021116_07_lidl_full-window-size.jpg

Stefan Kai Nielsen

Dagligvarekæden Lidl vil ind i almene boligområder – og de er parate til at gå helt nye veje for at komme tæt på kunderne.

Dagligvarekæden Lidl skyder op flere steder, hvor der er almene boliger. Og de går gerne nye veje for at komme tæt på kunderne.

I Vangede ved København indrettede Lidl en butik i et ældre butikscenter. Udover at området fik en ny detailhandelsbutik, og centret blev renoveret, blev der som en del af aftalen med dagligvarekæden også opført otte nye boliger på toppen af bygningerne. Og nogle kilometer derfra, på Sjælør Boulevard, tænkte Lidl også kreativt, da de opførte en flot boldbane på taget af en ny forretning, der ligger i et område med mange af administrationsselskabet KAB’s boliger.

”Vi vil gerne ind, hvor der er almene boliger. Vi synes, at vores butikker matcher beboerne i de almene boliger godt. For os er den bedste beliggenhed der, hvor der er mange beboere, og hvor vi er synlige,” siger Kristian Pedersen, der er udviklingschef i Lidl.

Og Lidl er meget nytænkende, når de får muligheden. Det er deres seneste butik i Skovlunde ved København også et godt eksempel på.

Vi tror utroligt meget på denne måde at skabe synergier på. Det er en fornøjelse at medvirke til at skabe noget positivt for så mange mennesker. I princippet har vi bygget et gratis kulturhus til knap 800 husstande, og det er dejligt at se, at det bliver brugt.

Mahad Farah

Den historie begynder en sommerdag for snart fem år siden, da Mahad Farah banker på døren hos Søren B. Christiansen, der er direktør for Boligselskabet Baldersbo i Ballerup på den københavnske vestegn.

Mahad er udviklingschef i Innovater, der beskæftiger sig med ejendomsudvikling. Virksomheden finder bl.a. egnede byggegrunde for detailhandlen.

”Mahad kom og fortalte mig, at vi jo havde en tom grund liggende nede ved Malmparken Station – og om den ikke var til salg. Grunden har vi haft i 50 år, og vi havde faktisk prøvet, om vi kunne bygge boliger på den, men det lod sig ikke gøre,” siger Søren B. Christiansen.

Svært at få byggetilladelser
I området omkring Malmparken Station har Boligselskabet Baldersbo 800 boliger, men indkøbsmuligheder skal man kigge langt efter, og uden bil er det næsten umuligt at handle ind. Beboerne har også igennem årene givet udtryk for, at de savnede et beboerhus med klublokaler og en festsal.

”Jeg sagde til Mahad, at han kunne købe grunden, hvis han byggede en dagligvarebutik. Pengene for grunden skulle så konverteres til et kulturhus, som beboerne kunne bruge til klubaktiviteter, fællesspisning og fester,” fortæller direktøren.

Og den plan gik udviklingschefen videre med. Han tog kontakt til Lidl, som hurtigt var med på ideen om at have et beboerhus som overbo til butikken.

”Vi kan også godt lide, at vores penge går til noget fornuftigt,” siger Kristian Pedersen.

Han erkender dog også, at det er lettere for Lidl at komme ind i en kommune, hvis man har et samarbejde med en lokal aktør. Den holdning deler Mahad Farah helt. Han siger:

”Detailhandelsstrukturen i kommunerne ligger ofte meget fast, og skal der løsnes op for det, kræver det ofte et rigtigt godt projekt, og at man tænker helhedsløsninger, hvor de lokale tilgodeses. Det har vi tilbudt beboere omkring Malmparken med både forbedrede indkøbsmuligheder og faciliteter tilknyttet beboernes boliger. Var vi kommet med et projekt, der blot handlede om, at vi ville bygge til detailhandel, så er jeg ikke sikker på, at vi havde fået lov at bygge, og det synes jeg egentlig er en god ting.”

Projektet i Malmparken, hvor man har blandet formålene i samme ejendom, er det første projekt af sin art, som udviklingsfirmaet har været med til. Men flere byggerier af samme art er nu på vej.

”Vi arbejder p.t. med to projekter, som minder meget om Malmparken, hvor vi forventer at kunne gå i jorden i starten og midten af 2017,” siger Mahad Farah.

900 gratis kvadratmeter
Tilbage i Boligselskabet Baldersbo. Her gik boligselskabet og ejendomsudvikleren til kommunen og bad om, at lokalplanen blev lavet om, så der kunne bygges. Og med udsigten til både at få indkøbsmuligheder og et nyt kulturhus i den absolutte topklasse, var de mange hundrede beboere omkring stationsgrunden gode ambassadører for projektet.

”Vi frygtede, at der ville komme en indsigelse fra den øvrige detailhandel i byen, men heldigvis kom der ingen, og vi kunne få en arkitekt på banen, siger Søren B. Christiansen, der sidder i en af de to store festsale på toppen af byggeriet. Her er også fire klublokaler, to balkoner og en kæmpe træterrasse med udekøkken og urtebede – i alt 900 kvadratmeter og udført af de bedste materialer. Byggeriet er så markant anderledes, at både Lidl og ejendomsudvikleren stolt bruger det som reference. Og også andre boligselskaber har bedt om at få lov til at kigge indenfor for at hente inspiration.

”I den almene sektor har vi måske været lidt bange for at indgå samarbejde med private udviklere. Men den frygt er helt ubegrundet. En ejendomsudvikler stjæler ikke nødvendigvis fra din hånd. Man skal finde nogen, man stoler på, og som kan forstå og udvikle de tanker, vi har,” siger Søren B. Christiansen.

Men det er dog ikke hver gang, at Lidl indgår juridiske aftaler med boligselskaberne, når de gerne vil rykke ind. I flere tilfælde har de blot købt en grund i nærheden af boligerne.

”Men vi vil rigtig gerne samarbejdet og er med på anderledes ideer, siger Kristian Pedersen og løfter sløret på Lidls næste projekt. En forretning på Frederiksberg, hvor der på 1. salen kommer til at ligge ungdomsboliger.

Et positivt problem
Søren B. Christiansen og Mahad Farah er enige om, at der rundt om i landet ligger mange muligheder for at udvikle boligselskabers bygninger og områder.

”Vi tror utroligt meget på denne måde at skabe synergier på. Det er en fornøjelse at medvirke til at skabe noget positivt for så mange mennesker. I princippet har vi bygget et gratis kulturhus til knap 800 husstande, og det er dejligt at se, at det bliver brugt,” siger Mahad Farah.

Lidls Kristian Pedersen har også kun gode erfaringer med at rykke ind i boligområderne. Han siger:

”En dagligvarebutik giver også indtryk af et offentligt sted. Der er andre mennesker og masser af lys, og det skaber tryghed for de ældre,” slutter han.

Uden for Lidl-butikken i Skovlunde er der mange mennesker, selv om klokken kun er 12 på en regnvåd onsdag i november. Mahad Farah gætter på, at forretningen har omkring 2.000 ekspeditioner om dagen. Beboerhuset, der blev indviet for et par måneder siden, har også gang i udlejningen. Der er ikke en weekend, hvor der ikke er en rund fødselsdag, konfirmation eller et bryllup.

”Vores andre afdelinger er også meget begejstrede for huset, så nu vil alle låne det, men det er jo et positivt problem,” slutter Søren. B. Christiansen.

Boligen nr. 12 - 2016

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2879 )

0

Læseliste