27. JUN. 2016 KL. 00:00
Ny postlov dyr for almene beboere
![foto149-postkasse-toem_.jpg](/media/icojqzkb/foto149-postkasse-toem_.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1580&height=889&rnd=132434309393500000)
Mads Armgaard
27. JUN. 2016 KL. 00:00
Prisen for at undgå langsomme rykkerbreve er væsentlig dyrere porto. BL har arbejdet for, at boligorganisationerne kan anvende digital post ligesom kommunerne.
Midt i en stadig mere digital tid bliver de almene beboere ramt på pengepungen, fordi apostlenes heste stadig har monopol på ét bestemt område: Rykkere for manglende huslejebetaling og opsigelse af lejemål. Dem må boligselskaberne ikke sende digitalt. De skal afleveres på tryk. Men der er indgået politisk aftale om en ny postlov, som afskaffer de almindelige A-breve, der i stedet erstattes af et dyrere quickbrev.
Uventet ikrafttræden
Hovedelementerne i den politiske aftale træder i kraft 1. januar 2017, og derfor kom det som en stor overraskelse for mange, at PostDanmark kort efter annoncerede, at A- og B-breve allerede afskaffes pr. 1. juli. For nogle af boligselskaberne, som er såkaldte kontraktkunder, sker det først pr. 1. september, men altså væsentlig før 1. januar 2017.
Slow Post
Afskaffelsen af A- og B-brevene betyder, at man herefter kan vælge imellem at sende breve, som er op til fem dage undervejs,
eller et nyt produkt, kaldet quick-breve. De kan komme frem fra dag til dag, men er også væsentligt dyrere. Boligorganisationerne skal i flere situationer benytte almindelig brevpost, og det er afgørende grundet tidsfrister, at brevene leveres dag til dag. Bundlinjen er ekstra omkostninger.
Digital post og e-Boks
Men det kunne alt sammen undgås for den almene boligsektor, hvis den i højere grad får lov til at bruge digital post og e-Boks ligesom kommunerne.
”Vi har haft løbende kontakt med Boligministeriet og Digitaliseringsstyrelsen, og der arbejdes for, at boligselskaberne skal have mulighed for at benytte digital post og e-Boks”, siger Natalia Rogaczewska fra BL, og tilføjer, at ”Det desværre ikke for myndighederne er lykkedes at gøre de almene boliger til en del af den nuværende rammeaftale om digital post, men Digitaliseringsstyrelsen undersøger, om der på den korte bane alligevel er en mulighed”.
Mulighed som kommunerne
Samtidig arbejder Boligministeriet på hjemmel til, at boligselskaberne kan anvende digital post på samme måde som kommunerne. Det betyder, at boligselskaberne kan sende digitalt, medmindre borgerne har frameldt sig. I en overgangsperiode kan det så være nødvendigt at anvende et andet system end e-Boks, hvis det ikke lykkes at blive en del af Digitaliseringsstyrelsens rammeaftale.
Ikke peanuts
Boligselskaberne anvender i dag store summer til porto, fordi de skal sende visse meddelelser frem pr. brev. Skalerer man tallene fra et stort selskab som Domea.dk op til hele den almene sektor, så svarer det til udgifter på over 11 mill.kr. om året blot til A-post, som afskaffelsen af A- og B-breve vil få til yderligere at stige.
Omvendt kan en generel mulighed for at anvende digital post i lighed med kommunerne give betydelige besparelser for beboerne.
Boligen nr. 7/8 - 2016
Om skribenten
Seneste Artikel
Fra under én til 6.408 kvm udeareal pr. almen bolig