23. OKT. 2015 KL. 00:00

Beboere vil have dom over leverandør

tv-fjernbestjening.jpg

Colourbox

Når boligselskabet ikke vil sagsøge sin kabel-leverandør, vil en beboergruppe gøre det. Beboere fra Boligselskabet af 1961 i Greve søger nu om lov til at få sag for Højesteret. 

 

Har beboere ret til at gå til domstolene for at få prøvet indkøbsaftaler, som deres boligorganisation har indgået på deres vegne?

Det håber en beboergruppe i Boligselskabet af 1961 i Greve at få et positivt svar på. De har bedt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at føre en sag for Højesteret.

Sagen har rumlet siden foråret 2010. Dengang tog beboerne i boligselskabets tre afdelinger imod et tilbud, der ville gøre dem til pionerer. De sagde farvel til YouSee, kabel-tv og en månedlig udgift på 281 kroner og goddag til NVE-SEAS, -fibernet og en månedlig udgift på 199 kroner. Det var billigere og skulle være meget hurtigere, ligesom man kunne tilkøbe ekstra kanaler.

Men der var udbredt utilfredshed med, hvordan den nye aftale fungerede, efter at den var trådt i kraft i efteråret 2010. 

Utilfredsheden var især stor i afdeling Hedelyparken. Her blev der blandt andet klaget over en usikker tv-forbindelse med lyd og billeder, der ikke altid passede sammen. Indimellem oplevede seerne hakkende billeder og sort skærm, og at internet-forbindelsen kunne forsvinde. Leveringen af -optagebokse, som beboerne var lovet gratis, blev løbende udsat. Dertil kom, at der gik et halvt år, før de første fakturaer dukkede op, og de var ofte fejlagtige. 


”Aftalebrud”

På initiativ af en beboergruppe vedtog et overvældende flertal ved et ekstraordinært afdelingsmøde i Hedelyparken i sommeren 2011 at opsige aftalen med SEAS-NVE på grund af ”aftalebrud grundet manglende levering af det solgte”.

Men organisationsbestyrelsen nægtede at opsige aftalen. Dels fordi bestyrelsen ikke fandt forholdene så grelle, at man kunne tale om mislighold af aftalen. Dels fordi kontrakten var indgået med boligselskabet og ikke med afdelingen.

Lidt fik beboergruppen dog ud af det. Beboerne kunne kappe forbindelsen til SEAS-NVE, men var forpligtet til at betale 69 kroner pr. måned til selskabet indtil udgangen af 2015. Samtidig fik de mulighed for atter at vælge den gamle sam-arbejds-partner YouSee.

Det stillede ikke beboergruppen tilfreds. Den rejste erstatningssag imod SEAS-NVE, men tabte både i byret og landsret. Dommene fastslog, at enkelte beboere ikke havde kompetence til at påtale mangler over for kabelleverandøren.

”Men det er en misforståelse, for i kraft af tilkøbsaftalen i kontrakten må vi også opfattes som individuelle forbrugere. Uden en velfungerende fiber-forbindelse med tilhørende grundpakke kan vi ikke få tilfredsstillende udbytte af de ekstra kanaler,” siger Bent Jacobsen og Henrik Poulsen fra beboergruppen.

Derfor håber de at få lov til at føre sagen i Højesteret.

Beboergruppen oplyser, at den p.t. har 70 medlemmer og skaffer penge til at føre sagerne via den retshjælp, de kan få igennem deres indboforsikring. 


Det kan ske hos alle

Boligselskabets direktør, Per Felby, forklarer, hvorfor det har valgt ikke at føre sag imod SEAS-NVE:

”Der har i begyndelsen været lidt problemer med signalleverancen, som der kan ske hos alle. Desuden har SEAS-NVE været for flinke til at love en hel masse og give bokse her og der. Men ellers har vi som boligselskab været tilfredse med aftalen.” 


Boligen nr. 11 - 2015

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2923 )

0

Læseliste