;

Foto: Nabaa Sadoun (tv.) og Birgül Kuyulu hjælper beboere i Gladsaxe og omegn med at få købt ind. Foto: Privat.

Foto: Nabaa Sadoun (tv.) og Birgül Kuyulu hjælper beboere i Gladsaxe og omegn med at få købt ind. Foto: Privat.

"Nogen skal jo tage det første skridt..."

18. mar 2020

To unge kvinder fra Høje Gladsaxe har et mantra om, at vi mennesker skal være noget for hinanden. Det lever de nu fuldt ud, hvor de hjælper beboere i lokalområdet med at købe ind.

 

Birgül Kuyulu og Nabaa Sadoun ligger ikke på den lade side. Fra det øjeblik, statsminister Mette Frederiksen havde holdt sit første pressemøde, fik de travlt.

 

Travlt med at finde på løsninger, som kan hjælpe dem i nabolaget, som på grund af corona-krisen nu har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen.

 

”Vi var slet ikke i tvivl om, at vi ville hjælpe andre. Og i første omgang er det jo oplagt, at vi køber ind for dem, som ikke selv kan komme på gaden. Så vi har lavet en masse opslag på lokale facebooksider, hvor vi tilbyder vores hjælp, og det har givet rigtig god respons,” fortæller Birgül Kuyulu og Nabaa Sadoun.

 

De er selv ramt af corona-krisen og arbejder hjemme den næste tid. Så når dagens arbejde er overstået, kaster de sig over dagens indkøb for områdets beboere.

 

 

Nogen skal jo tage det første skridt – og det har vi så gjort.

 

Velkendte ansigter

Det er ikke fremmed for venindeparret at hjælpe andre. De to ildsjæle fra højhusene i Høje Gladsaxe ved København har i mange år været med i flere projekter, blandt andet igennem den boligsociale helhedsplan for området, ’Vores HG’. Så de er kendte ansigter i det almene boligområde, både blandt de unge og ældre. Det gør, at de lokale beboere har tillid til dem og tør kontakte dem.

 

Indtil videre har de cirka 13 ’kunder i butikken’ og udfører 1-2 indkøb om dagen. De kører altid sammen afsted, så de har hinanden, både til at slæbe varer, men også bare for hyggens skyld.

 

”Vi tror helt sikkert, at der nok skal komme flere, da vi jo kan se, at krisen hele tiden ændrer sig. Så nu har vi spurgt i Lidl, om vi må hænge opslag op inde i butikken, så det bliver synligt, at vi er i området,” fortæller Nabaa Sadoun.

 

Sådan håndterer boligselskaberne corona

Smitterisiko

”Vi blev forleden ringet op af en helt ung, som ville høre, om vi også kunne passe børn, for moren var syg. Det blev vi desværre nødt til at takke nej til, selvom vi jo rigtig gerne ville have hjulpet. Smittefaren var for stor, og den risiko kan vi jo ikke tage, hvis vi skal kunne være noget for andre,” siger Birgül Kuyulu.

 

Det er selvfølgelig meget vigtigt, at venindeparret passer rigtig godt på sig selv, så de har besluttet, at de kun tager opgaver, som ikke involverer tæt kontakt. Og drejer det sig om indkøb, modtager de kun betaling via Mobilepay.

 

Ring, køb, betal

Når nogen tilmelder sig indkøbsordningen, får Birgül Kuyulu og Nabaa Sadoun en adresse og en indkøbsliste og sikrer sig, at beboeren har Mobilepay. Når de har handlet ind, sætter de varerne med en kvittering ude foran døren og ringer til beboeren, som så overfører på Mobilepay. Så det er hurtig og effektiv betjening - og helt uden kontakt, så de kan mindske smitterisikoen.

 

Birgül Kuyulu kommer med varer.

 

På spørgsmålet, om de har tillid til, at alle betaler, svarer de grinende: ”Selv hvis det skulle ske, at nogen ikke betaler, så går det nok.”

 

De tager umiddelbart imod alle former for indkøb, uanset om det er supermarked, specialbutik eller apotek. De har lige haft en mand i røret, som havde en frygtelig trang til kage. Og intet er for småt til de to seje kvinder:

 

”Jamen, vi skulle jo alligevel i Netto for en anden, så kunne vi da lige så godt købe en kage med til ham.”

 

Tiltrække unge medhjælpere

Hvis der er dage, hvor der er mange indkøb, har de flere fra lokalområdet, som gerne hjælper til. Og flere begynder at melde sig, så de har nogle at trække på, når belastningen er stor.

 

Birgül Kuyulu og Nabaa Sadoun opsøger også selv aktivt nogle af de unge, som hænger ud i boligområdet og spørger, om de kunne have lyst til være en del af indkøbsordningen:

 

”Mange af de unge keder sig lige nu, fordi de går hjemme. Dem vil vi prøve at få til at bidrage med noget positivt. Vi fornemmer, at de er villige og gerne vil have ansvar, men bare lige skal hjælpes lidt på vej.”

 

Da de bliver spurgt, hvordan de selv kom i gang med initiativet, siger de i kor: ”Nogen skal jo tage det første skridt – og det har vi så gjort.”

 

Røde Kors

Røde Kors har oprettet et Corona Hjælpenetværk. 

 

Har du brug for hjælp til f.eks. indkøb, eller vil du selv være frivillig hjælper, så kontakt Røde Kors på:

 

35 29 96 60

Telefonerne er åbne mellem kl. 9-19 mandag til søndag. 

 

Du kan læse mere om ordningen på: 

 

https://www.rodekors.dk/

Læs mere