;

Foto: Sanne Steen Petersen, chef for BL's juridiske funktion i BL.

Foto: Sanne Steen Petersen, chef for BL's juridiske funktion i BL.

BL’s chefjurist: “Medlemmerne har brugt os, og det er fedt”

13. maj 2020

Det var ikke nogen nem opgave at lukke den almene boligsektor ned, da corona-krisen ramte. Der var nemlig ikke en fyldestgørende lovgivning, som fortalte, hvordan de så skulle arbejde. BL og Boligministeriet blev derfor nødt til at lave midlertidige særregler på det almene område.

 

“Det var faktisk en ret speciel oplevelse. Fra statsminister Mette Frederiksen havde afleveret den første corona-tale, gik der ikke mange minutter, før vi var klar over, at tingene ville ændre sig, og spørgsmålene tikkede ind fra boligselskaberne. Fra det øjeblik fik vores hverdag i BL et helt andet fokus, og corona-beredskabet blev født,” fortæller Sanne Steen Petersen, chef for BL's juridiske funktion i BL - Danmarks Almene Boliger.

 

Nu blev det afgørende for BL’s juridiske team at finde hoved og hale i de vejledninger og anvisninger, regeringen og sundhedsmyndighederne var kommet med. Og hvordan de almene boligselskaber kunne efterleve dem.


Læs også: Video: Når der går corona i afdelingsmødet


“Vores første tanke var, at de nye vejledninger hang dårligt sammen med gældende regler for almen drift og beboerdemokratiet. Vi gik straks i gang med at få et overblik over de områder, hvor boligselskaberne ville have svært ved at overholde den nuværende lovgivning. Og samtidig fik vi i lynfart kommunikeret en masse information ud til medlemmerne, så de kunne komme i gang med de omlægninger, som var mulige,” siger Sanne Steen Petersen.

 

Vi har været på en udfordrende corona-rejse. Den har været krævende, men også helt vildt spændende

 

Næste skridt var at kontakte boligminister Kaare Dybvad Bek. Her blev der enighed om en fælles udmelding til boligorganisationerne med boligministeren og BL’s formand, Palle Adamsen, som afsender. I brevet opfordrede de til, at alle afdelingsmøder, generalforsamlinger og lignende blev aflyst indtil videre for at minimere smitterisikoen af covid-19.

 

Hensynet til beboerne

”Der opstod helt naturligt en byge af spørgsmål, lige fra brugen af fællesvaskerier til udsendelse af forbrugsregnskaber, som vi ganske enkelt ikke havde fået alle svarene på af regeringen og sundhedsmyndighederne,” fortsætter Sanne Steen Petersen.

 

Juridisk Funktion i BL er ellers vant til at blive udfordret på spørgsmål fra de almene boligselskaber. De plejer også at have svar parat i forhold til gældende love og bekendtgørelser.

 

BL’s hotline blev ’epicentret’ for corona-spørgsmål, som krævede hurtige svar. Rigtig mange af spørgsmålene gik på driften og hensynet til beboerne. Christina Iversen, juridisk konsulent i BL, fik fra start ansvaret for BL’s corona-hotline og er stemmen, boligselskaberne møder, når de henvender sig med spørgsmål.

 

Digital projektleder i BL, Heidi Andersen, og Sanne Steen Petersen har samlet alle de spørgsmål/svar, som har fyldt mest hos boligselskaberne på et BL corona-site, som løbende bliver opdateret. Her har over 8.000 personer allerede været forbi.

 

”Det er glædeligt, at vi dækker et behov, der tydeligvis er, i denne vanskelige tid,” siger Sanne Steen Petersen.

 

Hvordan laver man egentlig boligsocialt arbejde, når landet er lukket ned?

 

På corona-sitet ligger også rækken af BL Informerer, som bliver lavet, hver gang der er ny viden, der har betydning for BL’s medlemmer. Der er også løbende publiceret stribevis af historier fra boligområderne om corona og konsekvenserne via BL’s egne medier Fagbladet Boligen og Beboerbladet, på både web og Facebook.  

 

Ministeriet gode til at komme på banen

Sanne Steen Petersen har taget sig af det, det foregik bag linjerne; at skubbe døren ind til Boligministeriet og få opstartet et samarbejde med ministeriets embedsfolk.

 

”Vi har haft en rigtig god dialog med ministeriet. Embedsfolkene blev hurtigt klar over, at vores sektor havde brug for særregler. Især i forhold til beboerdemokratiet og forbrugsregnskaber, hvis vi fortsat skulle leve op til lovgivningen, og det skal vi selvfølgelig,” fortæller hun.

 

På den baggrund gav Folketinget boligministeren hjemmel til at fravige og supplere gældende lovbestemmelser om beboerdemokrati og frister for forbrugsregnskaber i en bekendtgørelse, som trådte i kraft den 4. april. Det blev dermed muligt at udskyde eller aflyse ordinære afdelingsmøder og forlænge frister for forbrugsregnskaber.  

 

”Jeg må sige, at når vi har henvendt os med til ministeriet, så har de været utrolig samarbejdsvillige og meget hurtige til at svare,” siger Sanne Steen Petersen.

 

Sanne Steen Petersen (tv.), Rikke Lønne (mf.) og Christina Iversen (th.) står sikkert ved roret, når boligselskaberne henvender sig med spørgsmål til corona.

 

Partnerskaber

Det var ikke kun driften og beboerdemokratiet, der blev ramt af corona. Også byggesager i boligafdelingerne blev udfordret af bekymrede beboere, og boligorganisationer og håndværkere, der var i tvivl om, hvordan de skulle forholde sig under corona-krisen.

 

Det gav liv til Det Rådgivende Byggepanel, som omfatter flere aktører, der bistår boligorganisationer med råd og vejledning i deres byggesager. Til gavn for både boligorganisationer og byggebranchen. Det er BL, som modtager spørgsmålene, og som sørger for at bringe de relevante aktører i spil. Juridisk konsulent Christina Iversen sørger for at holde den gryde i kog.

 

Rikke Lønne, leder af BL’s funktion for strategisk udvikling og samarbejde, har også spillet en vigtig rolle i corona-beredskabet.

 

Hun har fået flere samarbejder op at køre, som både ansatte og beboere kan trække på. Blandt andet et samarbejde med Mino Danmark om at oversætte og udsende information om corona-virus på op til 25 sprog. Til gavn for de mange beboere i den almene sektor, som er af udenlandsk herkomst og ikke taler eller læser det danske sprog. Samarbejdet giver også de mange boligsociale medarbejdere et værktøj i deres arbejde med udsatte familier.

 

BL indgår samarbejde om at formidle information om coronavirus på 25 sprog

 

Alle har bidraget

”Vi har været på en udfordrende corona-rejse. Den har været krævende, men også helt vildt spændende. Medlemmerne har brugt os til det, vi havde tænkt, og vi får ros for vores indsats – det er fedt,” siger Sanne Steen Petersen, chefjurist i BL.

 

Hun afslutter med et stort skulderklap til staben i BL, som har ydet ekstra i denne corona-tid:

 

”Det har været fantastisk at arbejde med sådan en særlig opgave. Det er lige præcis det, der giver mening og arbejdsglæde. Det har givet en super god energi at samarbejde på tværs af BL. Alle har været topmotiveret og stået klar til at løse nye opgaver – ved siden af de opgaver, de normalt løser. Nu med en ekstra dimension.”