;

Foto: BLs koncept består af et digitalt værktøj, hvor boligorganisationen registrerer oplysninger om bygningerne, en vejledning, et hjælpeskema og en skabelon til udbud af den eksterne byggesagkyndige.

Foto: BLs koncept består af et digitalt værktøj, hvor boligorganisationen registrerer oplysninger om bygningerne, en vejledning, et hjælpeskema og en skabelon til udbud af den eksterne byggesagkyndige.

Lav arbejdet før de eksterne granskere kommer

29. jan 2020

Fremover skal alle almene boligafdelinger have fremmede øjne på deres vedligeholdelsesplaner hver femte år. Det koster. Nyt værktøj kan hjælpe.

 

Fremover skal alle almene boligafdelinger have fremmede øjne på deres vedligeholdelsesplaner hver femte år.


Det er et nyt lovkrav som en række boligorganisationer torsdag i sidste uge så nærmere på, da BL for første gang præsenterede et nyudviklet værktøj til at få mest muligt ud af den såkaldt eksterne granskning.

”Det nye lovkrav skabte noget usikkerhed hos jer i branchen,” sagde Dorte Hjerrild, leder af BLs kursusafdeling til omkring 40 boligfolk på årets første ERFA-møde hos BL i København.

Granskningen skal foretages af en uvildig ekstern byggesagkyndig, og umiddelbart lyder det som en dyr fornøjelse at få en byggesagkyndig ud i alle afdelinger. Derfor har BL og Byggeskadefonden sammen lavet et koncept, der giver styr på økonomien og sikrer, at den detaljerede viden om bygningerne bliver i boligorganisationen.

10 gode råd: Sådan får I styr på ekstern granskning

Forretningsfører Esbern Ott fra Det Sociale Boligselskab Brøndbyparken deltog i mødet, og han er skeptisk overfor den eksterne granskning, fordi vedligeholdelsesplaner allerede er i fokus.

”Men nu er det vedtaget, og så er det et godt oplæg til et værktøj, man kan bruge til det,” sagde Esbern Ott.

Esbern Ott, foretningsfører, Det Sociale Boligselskab Brøndbyparken, er interesseret i værktøjet, der kan gøre det lidt nemmere at arbejde med de nu lovpligtige granskninger af vedligeholdelsesplanerne.

Boligorganisationen gransker selv

Konceptet minder om den måde en virksomhed selv laver sit eget regnskab på. Det bliver efterfølgende kontrolleret af en ekstern revisor. På samme måde kan en boligorganisation selv foretage en intern granskning af vedligeholdelsesplanerne, fortalte Dorte Hjerrild.

”Det er jer selv, der besigtiger bygningerne og laver registreringen. Derefter lægger I op til, at den færdige rapport bliver kontrolleret af den eksterne byggesagkyndige,” sagde hun.

Teknisk chef Claus Sieben Hansen fra Almenbo var også blandt tilhørerne.

”Vores udfordring i forhold til den interne granskning er, at vi har begrænsede ressourcer. Vi læner os 100 procent op ad BLs værktøj,” sagde Claus Sieben Hansen, der også mente, at ekstern granskning er godt for at sikre kvalitet i henlæggelsesniveauet.

Find hele pakken med det digitale granskningsværktøj, vejledning og udbudsskabelon her

 

Der skal lægges penge til side til fremtiden

BLs koncept består af et digitalt værktøj, hvor boligorganisationen registrerer oplysninger om bygningerne, en vejledning, et hjælpeskema og en skabelon til udbud af den eksterne byggesagkyndige.

Henrik Grønlund, driftschef, FA09, mener værktøjet kan bidrage med systematik. 

Boligorganisationen FA09 skal snart til at lave udbud på de eksterne granskninger, fortalte driftschef Henrik Grønlund, der sad med ved et af bordene, hvor erfaringer blev drøftet på kryds og tværs.

”Udfordringen har hele tiden været, om vi er der, hvor vi skal være i forhold til de langsigtede vedligeholdelsesplaner. Granskningsværktøjet kan bidrage med systematik. Det handler om at fremtidssikre den økonomiske model i den almene sektor,” sagde Henrik Grønlund.

Alle boligorganisationer skal have gennemført ekstern granskning inden januar 2022. 

ERFA-mødet om BLs granskningskoncept gentages i de kommende uger fem steder i landet.