23. DEC. 2016 KL. 00:00

App skal optimere og effektivisere beboerservice

min_boligservice_-1_full-window-size.jpg

Domea.dk

Få en notifikation, hvis vandet er koldt, eller naboen holder fest. Med et klik på din smartphone kan du gribe fat i dine naboer eller få en servicemedarbejder hjem for at ordne vandhanen. Domea.dk har udviklet en ny app, som skal effektivisere boligservicen i afdelingerne.

Den 1. december kunne ”Min boligservice” downloades af Domea.dk’s beboere, og det har 2.000 beboere gjort de sidste tre uger. Min boligservice er en app, som skal gøre service for beboerne mere effektiv og forbedre kommunikationen imellem beboerne og afdelingens ansatte.

Beboerne kan indberette mangler i boligen med mobilfotos og få servicemeddelelser, hvis der eksempelvis er lukket for det varme vand. Herudover er der beboernes digitale opslagstavle, hvor der kan efterlyses en hammer eller annonceres, hvis der holdes fest på fredag.

Appen har åbent døgnet rundt i modsætning til det lokale servicecenter. Det giver servicemedarbejderne mulighed for at planlægge besøg i boligerne mere effektivt til gavn for beboerne, så den rigtige medarbejder kommer afsted med det rigtige værktøj. Anders Frederiksen er chefkonsulent og kommunikationsmedarbejder hos Domea.dk og har været inde over det kommunikative i appen:

”Det handler om god kundeservice. Hvis vi kan minimere antallet af dobbeltbesøg i afdelingerne, bliver vi mere effektive, og beboerne får hurtigere fikset det, der er i stykker. Vi har boliger i 76 kommuner, og det kan være svært at vide, om det er hovedkontoret eller afdelingen, man skal kontakte, så der er mange fejlmeldinger, det kan appen også forhindre.”

De beboere, der ikke ønsker at gøre brug af Min boligservice, kan fortsat henvende sig, som de altid har gjort. Det påvirker ikke den normale service, men giver en mulighed for at effektivisere. Andreas Frederiksen er ikke nervøs for, om seniorene i afdelingerne har de rette digitale ressourcer:

”De er faktisk meget skrappe med tablets, de tjekker rejser og så videre på iPad’en, så det er ikke et problem.”

Fire ud af fem stjerner
Beboere i Gadehavegård og Vissenbjerg har testet den nye app, inden den blev tilgængelig for resten af Domea.dk’s beboere. De har givet Min boligservice fire ud af fem stjerner. Desuden får den fire stjerner i brugervenlighed og 4 stjerner i, hvor nyttig den er. 59 procent af beboerne synes, at det er lettere at komme i kontakt med ejendomspersonalet med Min boligservice og at indberette mangler i boligen.

52 procent af beboerne synes, at Min boligservice har gjort det lettere at få servicemeddelelser om ejendommen, og at der er blevet åbnet op for mere kommunikation naboerne imellem med den digitale opslagstavle, som også er den mest brugte funktion. Her kan beboerne skrive til hinanden, hvis man har brug for at låne en værktøjskasse eller skal af med brugte møbler eller advare om højt musik inden en fest.

Domea.dk har lavet en lidt skrabet udgave af appen for at se, om det er en succes, og om den er levedygtig. Bliver appen populær, vil der blive udviklet nye versioner med nye og forbedrede funktioner.

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2877 )

0

Læseliste