14. MAR. 2024 KL. 09:38
Aarhusiansk boligforening mistænker svindel
14. MAR. 2024 KL. 09:38
Firma har sendt boligorganisation fakturaer for næsten fem millioner kroner for især vvs- og kloak-arbejde, som ikke er udført. Ikke desto mindre er regningerne betalt af en tidligere medarbejder i boligorganisationen.
Boligforeningen 10. marts 1943 har i en redegørelse udsendt til organisationens 18 afdelinger oplyst, at man mistænker en tidligere ledende medarbejder for i samarbejde med en virksomhed at have svindlet boligorganisationen for cirka 4,7 millioner kroner. De eventuelt kriminelle forhold har stået på i perioden 2018 til 2022.
Ifølge redegørelsen er den mulige svindel foregået ved, at et bestemt firma har sendt boligorganisationen en række fakturaer for især vvs- og kloak-arbejde, som ikke er blevet udført. Pengene er så af den pågældende medarbejder betalt fra boligorganisationernes 11 afdelingers vedligeholdelseskonti.
Politiet arbejder stadig
Boligforeningen fik mistanke om forholdet i efteråret 2023, hvorefter en uvildig undersøgelse blev igangsat.
Undersøgelsen blev lavet af bedragerienheden ’Forensic & Integrity Services’ under revisionsfirmaet EY. Efter en midtvejsorientering fra revisionsfirmaet meldte boligorganisationen sagen til politiet i november. Politiet har endnu ikke rejst sigtelser i sagen.
Roser samarbejdet
”Det er en på alle måder kedelig sag,” siger direktør i Boligforeningen 10. marts 1943, Bjarne Wissing.
”Det gode er, at vi har opdaget uregelmæssighederne, og at vi i et godt samarbejde med revisionen, kommunens tilsyn og politiet har fået overblik over omfanget,” fortsætter han.
En opgørelse i forbindelse med redegørelsen viser, at den påståede svindel begyndte i 2018 og beløb sig til cirka 500.000 kroner i det pågældende år. Efterfølgende steg omfanget til en million kroner i 2019, cirka det samme i 2020, omtrent 800.000 kroner i 2021 og til sidst 1,3 millioner kroner i 2022. Ifølge Bjarne Wissing er boligorganisationens samlede årlige driftsbudget på cirka 40 millioner.
Lignende sager skal undgås
Sagen har stor interesse for den almene boligsektor.
”Det er dybt beklageligt og meget ulykkeligt, når en sådan sag overhovedet opstår. Men de kan være meget svære at opdage. Det afspejles jo også af, at regnskabet hvert år er blevet revideret af et stort og anerkendt revisionsfirma,” siger administrerende direktør for BL - Danmarks Almene Boliger, Bent Madsen.
”Vi tænker blandt andet i, om tværgående regnskabssammenligninger kan være en effektiv foranstaltning for at øge sandsynligheden for opdagelse. Uden at det øger revisionsudgifter eller administration i den enkelte boligorganisation,” fortsætter han.
I BL-regi er der nedsat et udvalg, som løbende arbejder med at formulere anbefalinger for god almen ledelse. På anbefaling fra udvalget er der i BL blandt flere initiativer udviklet et kursus for medlemmer af organisations-bestyrelser, der skal dygtiggøre dem i forhold til at kunne se dybere ind i det arbejde, den ansatte administration udfører.
Der er også under Landsbyggefonden oprettet en Whistleblower-ordning, som ansatte og bestyrelsesmedlemmer kan kontakte, hvis de føler, at beslutninger i bestyrelse eller administration ligger udenfor loven, eller det, som bør være god praksis.
Om Boligforeningen 10. marts 1943
Boligforeningen 10. marts 1943 administrerer over 1.300 lejligheder i Vejlby, Egå, Risskov, Trøjborg og Skæring.
Om skribenten
Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.
Seneste Artikel
Kontanthjælpsreformen er vedtagetRegnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.
Seneste Artikel
Kontanthjælpsreformen er vedtaget