04. DEC. 2024 KL. 09:45

Ny kontanthjælpsreform risikerer at øge hjemløsheden

Hjemløse Realdania

Ifølge en analyse fra Cepos har enlige under 30 år uden børn på kontanthjælp oplevet et fald på 23,5 procent i disponibel indkomst siden år 2000. Gruppen er truet af hjemløshed. / Foto. Realdania

Afskaffelse af særlig støtte for kontanthjælpsmodtagere risikerer at underminere indsatsen mod hjemløshed og forringe levevilkårene for unge med psykiske handicap

Et meget bredt flertal i Folketinget bestående af regeringspartierne Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Det Radikale Venstre præsenterede den 13. oktober 2023 et forlig om et nyt kontanthjælpssystem. I disse dage arbejder politikerne med at sætte de sidste kommaer og punktummer i lovforslaget, L 13, der skal udmønte reformen af kontanthjælpssystemet inden jul.

Trygheden i boligøkonomien på spil

Særligt den proklamerede afskaffelse af § 34 i loven om aktiv socialpolitik bekymrer både kommuner, sociale organisationer og BL - Danmarks Almene Boliger. Paragraffen giver i dag kommunerne mulighed for at yde særlig støtte til personer med høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde.

”I dag bidrager den særlige støtte - § 34-ydelsen - til at hjælpe hjemløse og unge med psykiske handicap i bolig. Støtten er dermed med til at skabe tryghed ved økonomien i de boliger, kommunerne anviser. Denne mulighed vil forsvinde, hvis ydelsen afskaffes,” siger viceadministrerende direktør hos BL – Danmarks Almene Boliger, Solveig Råberg Tingey.

Det er særligt enlige kontanthjælpsmodtagere, der i dag får § 34-ydelse. Ydelsen kan dække en bredere palet af udgifter end husleje, fordi den beregnes på grundlag af borgerens nettoboligudgift. I nettoboligudgiften medregnes blandt andet udgifter til vand, varme, gas, elektricitet med mere, der har tilknytning til boligen.

”Særligt efter en periode med store stigninger på forbrugsudgifter har § 34-ydelsen været et væsentligt grundlag for at kunne tilbyde boliger til borgere med de laveste ydelser – herunder hjemløse og unge med diagnoser eller handicap,” siger Solveig Råberg Tingey.

”Det vil derfor være undergravende for blandt andet indsatsen mod hjemløshed, som blandt andet er iværksat med Aftale om Fonden for blandede byer - flere billigere boliger og en vej ud af hjemløshed, hvis § 34 fjernes, fortsætter hun.

Hvad er § 34?

§ 34 i lov om aktiv socialpolitik giver kommunerne mulighed for at bevilge en løbende støtte til personer, der har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde. Ydelsen kan gives til personer, der har været ude for ændringer i deres forhold - eksempelvis på grund af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør, og derfor ikke kan skaffe det nødvendige til sin egen eller sin families forsørgelse. Den bevilges efter, at andre støttemuligheder – herunder boligstøtte – er undersøgt og/eller tildelt. Ydelsen indgår i beregningen af kontanthjælpsloftet. Det betyder, at mange, herunder par og enlige forsørgere over 30 år, ikke kan opnå ydelsen, fordi deres ydelse rammer loftet i sig selv eller rammer loftet allerede når boligstøtten beregnes.

”Når § 34 afskaffes, vil mange få svært ved at beholde deres bolig, og vi risikerer en stigning i hjemløsheden. Det vil også gøre det svært at gennemføre Housing First-strategien, som hjælper hjemløse i en bolig. Og det vil ramme de borgere, der bor i opgangsfællesskaber,”

Nuuradiin S. Hussein

rådmand i Aalborg Kommune for job- og velfærdsforvaltningen

Læs senere artikler

”Folk så mig ikke som hjemløs, fordi jeg havde rent tøj på”

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Et centralt værktøj

Paragraffen er et centralt værktøj i mange kommuner. Både generelt i forhold til at kunne anvise hjemløse boliger, der ligger indenfor deres betalingsevne. Men også i forhold til fremover at fastholde borgere (herunder tidligere hjemløse) i de boliger, de er anvist til af kommunerne, hvis borgernes samlede rådighedsbeløb falder drastisk i forbindelse med reformen.

I Københavns Kommune laves der budgetter, når udsatte indstilles til en bolig. Cirka 75 procent af disse budgetter rummer § 34-ydelse. I Odense modtager mere end 1.000 borgere i gennemsnit 1.100 kroner pr. måned.

I Aalborg Kommune modtager 30 procent af kontanthjælpsmodtagerne § 34-ydelse. Det svarer til cirka 2.000 personer.

”Når § 34 afskaffes vil mange få svært ved at beholde deres bolig, og vi risikerer en stigning i hjemløsheden,” siger Aalborgs socialdemokratiske rådmand for job- og velfærdsforvaltningen, Nuuradiin S. Hussein.

”Det vil gøre det svært at gennemføre Housing First-strategien, som hjælper hjemløse i en bolig. Og det vil ramme de borgere, der bor i opgangsfællesskaber,” fortsætter han.

Rammer bredt

Afskaffelsen af § 34 rammer ikke kun hjemløse og tidligere hjemløse. De lavere ydelser vil generelt ramme enlige kontanthjælpsmodtagere, som måske (endnu) ikke har været ramt af hjemløshed, men kan være udfordrede af psykiske handicap såsom ADHD, autismespektrum-forstyrrelser og lignende. En analyse fra Cepos fra 15. november 2024 viser, at enlige under 30 år uden børn på kontanthjælp i forvejen har oplevet et fald på 23,5 pct. i disponibel indkomst siden år 2000.

De berørte grupper er generelt set langt fra arbejdsmarkedet, og det vurderes, at meget få på kort sigt vil kunne øge deres indkomst via beskæftigelse.

Længere ventetid på anvisning

Samtidig må en afskaffelse af § 34-ydelsen forventes at forlænge ventetiden, der er på at få anvist en bolig i dag, fordi kun de absolut billigste boliger kan benyttes til anvisning. Dette vil forlænge borgernes ophold på diverse institutioner i strid med intentionerne bag en storstilet hjemløsereform.

En af de klare målsætninger med kontanthjælpsreformen er klart udtalt, at flere skal i arbejde. Men de hjemløse, der venter på tilbud om bolig, kan næppe forventes at skaffe sig beskæftigelse, før de får bolig. Tilsvarende for gruppen unge med psykiske handicap.

”På linje med blandt andet Rådet for Socialt Udsatte og Danske Handicaporganisationer anbefaler BL derfor, at § 34-støtten bevares i sin nuværende form,” siger Solveig Råberg Tingey.

”Hvis der ikke kan skabes enighed om det, så kan kravene til, hvornår man kan modtage § 34-støtte, eventuelt skærpes, eller der kan indføres en overgangsordning, der sikrer, at ingen akut bliver sat ud af deres bolig,” fortsætter hun.

Om skribenten

Regnar 06111
Regnar M. Nielsen

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Kontanthjælpsreformen er vedtaget

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Kontanthjælpsreformen er vedtaget

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste