12. OKT. 2023 KL. 11:00
Deadline nærmer sig: Husk at tilmelde jer whistleblower-ordningen
12. OKT. 2023 KL. 11:00
Alle almene boligorganisationer med 50-249 medarbejdere skal senest den 17. december 2023 have etableret en whistleblowerordning i organisationen. Læs her hvorfor og hvordan.
Den 17. december 2023 er sidste frist for, at almene boligorganisationer og administrationsselskaber med 50-249 ansatte bliver tilmeldt en whistleblowerordning – det siger Lov om beskyttelse af whistleblowere.
Boligorganisationerne har mulighed for at tilmelde sig en fælles whistleblowerordning for den almene boligsektor, som er finansieret af Landsbyggefonden og administreret af Kromann Reumert.
”Det er vigtigt, at vi får alle boligorganisationer med, som har over 50 medarbejdere. Udover at det er lovpligtigt, skal ordningen bruges som et værn mod uregelmæssigheder, ved at boligorganisationen kan adressere og rette de problemer, som der kommer indberetninger om,” siger Steen Birkedal, driftsdirektør i Landsbyggefonden.
Whistleblowerordningen er med til at sikre, at medarbejdere, beboere, bestyrelsesmedlemmer og samarbejdspartnere får mulighed for at indberette mistanke eller bekymring om uregelmæssigheder, grov adfærd eller mistanke om ulovligheder til boligorganisationens ledelse – på sikker og fortrolig vis.
Kromann Reumert kan fortælle, at 101 organisationer indtil videre har tilmeldt sig den fælles whistleblowerordning via en blanket på Landsbyggefondens hjemmeside.
Advokatfirmaet fortæller også, at indtil nu er de indberetninger, som falder inden for anvendelsesområdet, gået på økonomisk kriminalitet, diskrimination over for beboere og inhabilitet.
Og indberetninger, som falder uden for anvendelsesområdet, har været indberetninger fra beboere, som er gået på nabostøj, skrald på fællesarealer, barnevogne i opgangen og så videre.
”Det er vigtigt at påpege, at indberetninger, som har karakter af beboerklager, ikke skal behandles i whistleblowerordningen, men håndteres internt i boligorganisationen. Formålet med whistleblowerordningen er at behandle indberetninger, som angår overtrædelse af visse EU-regler, alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold, såsom seksuel chikane,” siger senioradvokat, Heela Lakanval, fra advokatfirmaet Kromann Reumert.
Her kan I finde tilmeldingsblanket til Landsbyggefondens whistleblowerordning
Artiklen fortsætter under citatet
SÅDAN BLIVER I TILMELDT WHISTLEBLOWER-ORDNINGEN
En almen boligorganisation med over 50 medarbejdere kan anmode Kromann Reumert om at få etableret en whistleblowerordning.
Det foregår helt konkret ved at udfylde og fremsende en elektronisk blanket til advokatfirmaet via Landsbyggefondens hjemmeside
I blanketten skal boligorganisationen blandt andet udpege to betroede medarbejdere, som bistår Kromann Reumert med at undersøge og håndtere evt. indberetninger.
Kromann Reumert stiller en IT-platform til rådighed, som boligorganisationens medarbejdere, ledelse, beboere og valgte kan anvende til at indberette forhold skriftligt – enten anonymt eller fortroligt.
Landsbyggefonden afholder alle udgifter til Kromann Reumert i forbindelse med etablering og løbende administration af boligorganisationens whistleblowerordning.
Læs mere om den fælles whistleblowerordning for almene boligorganisationer her
Hvornår skal man bruge whistleblowerordningen?
Whistleblowerordningen kan hjælpe boligorganisationen med at opdage og rette uregelmæssigheder eller lovovertrædelser tidligt og være med til at skabe et mere etisk og sikkert miljø, som i sidste ende bidrager til en bedre drift og tilfredshed blandt beboerne.
Her er eksempler på indberetninger til whistleblowerordningen, som ligger inden for anvendelsesområdet:
- Økonomisk misbrug og svindel: bedrageri, underslæb, falskneri.
- Lovovertrædelser: fx overtrædelse af byggelovgivning, miljølovgivning eller arbejdsret.
- Interessekonflikter: Hvis en medarbejder eller bestyrelsesmedlem har en personlig interesse, der strider mod organisationens interesser, fx udbudskontrakter til venner eller familie uden en ordentlig udbudsproces.
- Sikkerhedsproblemer: Ignorering eller overtrædelse af sikkerhedsprocedurer, der kan sætte medarbejdere, beboere eller ejendommen i fare.
- Diskrimination eller chikane: Tilfælde af diskrimination, chikane eller anden upassende adfærd i organisationen.
- Dårlig eller uretfærdig behandling af beboere: Tilfælde, hvor beboere føler sig uretfærdigt behandlet, eller hvor deres rettigheder bliver overtrådt.
- Ukorrekt rapportering: Fejlagtig eller vildledende rapportering, som kan omfatte finansielle rapporter, inspektionsrapporter, eller andre officielle dokumenter.
- Miljøskader: Aktiviteter, der skader miljøet eller overtræder miljølovgivningen.
- Dataovertrædelser: Uautoriseret adgang til, brug eller deling af følsomme data, herunder beboer- eller medarbejderinformation.
Der er ikke et lovkrav om, at almene boligorganisationer indgår i Landsbyggefondens fælles whistleblowerløsning. En boligorganisation må gerne etablere sin egen ordning.
Men det er afgørende, at boligorganisationer med mere end 50 medarbejdere når at etablere en ordning inden fristen den 17. december. Ellers kan det ifølge whistleblowerloven give en bødestraf.
Læs mere om Fælles udbud af whistleblowerordninger for den almene sektor
HVAD ER EN WHISTLEBLOWER-ORDNING?
Den fælles almene whistleblowerordning blev til på baggrund af et EU-direktiv om obligatorisk whistleblowerordning, som Folketinget vedtog tilbage i juni 2021.
Hensigten med en whistleblowerordning er at sikre, at alvorlige fejl og eventuelle ulovligheder bliver opfanget i tide.
Her har medarbejdere, beboere, bestyrelsesmedlemmer og samarbejdspartnere et sikkert sted at gå til, hvis de har mistanke om bedrageri, underslæb, grove personlige krænkelser eller arbejdsmiljøsikkerhed i organisationen.
Den er et vigtigt redskab for de boligorganisationer, som ønsker at arbejde strategisk og målrettet med at forebygge og afdække alvorlige forhold i relation til økonomi, kriminelle forhold og konflikter på arbejdspladsen.
Boligorganisationer med færre end 50 ansatte, der ikke i medfør af loven har pligt til at oprette en intern whistleblowerordning, kan foretage indberetning til den eksterne whistleblowerordning i Datatilsynet.
Om skribenten
Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"