29. MAR. 2023 KL. 16:18

Ny webapp til bestyrelser: ”Corona fik os til at lave én samlet digital løsning”

LENE Hadbjerg Domea.Dk

Lene Hadbjerg, kundeservicechef i Domea.dk. Foto: Jacob Ljørring

Domea.dk har lyttet til sine beboere og bestyrelser, som under nedlukningen efterspurgte en samlet digital selvbetjening. De har nu sendt første version af webappen Boligfy på gaden.

Ikke alt er, som det plejer for beboerne og bestyrelserne i Boligselskabet Vendersbo.

Boligorganisationen på Falster med 1.500 lejemål har nemlig for nogle uger siden taget det digitale mobile univers, Boligfy, i brug.

”Vi har allerede fået en tredjedel af vores beboere koblet på Boligfy, og vores afdelingsbestyrelser er også med, så det lover godt,” siger Claus Olsson, der er beboer og formand for organisations- og afdelingsbestyrelse i Boligselskabet Vendersbo.

Han er nu bruger af et spritnyt digitalt beboerværktøj, som har tilknyttet et særligt forum kun henvendt til bestyrelserne.

Boligfy er udviklet af Domea.dk og et specialistfirma inden for digitale løsninger – i tæt samarbejde med udvalgte beboere og bestyrelsesmedlemmer.

”Under corona-nedlukningen fik vi mange henvendelser fra beboere og aktive beboerdemokrater, om vi ikke kunne samle vores selvbetjeningsløsninger ét sted, med én indgang. Vi havde spredt os over for mange platforme, så det var blevet uoverskueligt for vores beboere. Og bestyrelserne ønskede et mobilt fortroligt rum, hvor de nemt og centralt kan udøve deres bestyrelsesarbejde,” fortæller Lene Hadbjerg, kundeservicechef i Domea.dk.

Det satte Domea.dk i gang med at udvikle Boligfy, som nu kører i sin første version. Webappen skal fungere som et supplement til de kanaler, som beboere og bestyrelser ellers benytter sig af.

Artiklen fortsætter efter citatet

SÅDAN VIRKER BOLIGFY

Boligfy er ifølge Domea.dk intuitiv og let at navigere rundt i – både for bestyrelser og beboere.

Man kan tilgå webappen via en hjemmeside og gemme den på sin mobiltelefons hjemmeskærm. Så ligner den fuldstændig de apps, vi kender og downloader fra en app-store.

Det smarte ved en web-app er, at Domea.dk kan opdatere via deres hjemmeside.

Her kan de lægge nye funktioner ind og koble op til andre systemer. Og brugerne i den anden ende kan bruge det med det samme, de åbner webappen.

Domea.dk tog beslutning om, at det gav bedst mening ikke at vente med at lancere Boligfy, til den var fuldt udviklet.

Lene Hadbjerg, kundeservicechef i Domea.dk:

”Nu er vi i luften med version 1.0. Vi har en agil proces, hvor vi løbende kan tune ind på ’kundens’ skiftende behov. På den måde får bestyrelserne og beboerne den bedst mulige version at arbejde i og med.” 

Det er smart, at vi ikke skal sende papirer rundt til hinanden i bestyrelsen. Nu går vi hver især ind i samme univers og finder de oplysninger, vi har brug for. Og jo færre fysiske papirer, vi har liggende, jo bedre kan vi også sikre, at vi overholder GDPR-reglerne.

Claus Olsson, formand i organisationsbestyrelsen i Boligselskabet Vendersbo

Én samlet platform

Beboere og bestyrelser kan logge ind i Boligfy, både fra mobiltelefonen, tablet og computer.

Her kan beboerne tilgå deres boligdokumenter og melde skader ind til driften, og afdelings- og organisationsbestyrelser kan i et lukket system uploade alle materialer, som har med det fælles bestyrelsesarbejde at gøre.

Her vil de kunne tilgå referater fra møder, finde regnskaber og budgetter, holde øje med aktuelt og planlagt forbrug og se afdelingens henlæggelser til vedligeholdelse – og alt derimellem.

Derudover kan de sende beskeder til hinanden om aktuelle bestyrelsesopgaver.

Størstedelen af bestyrelsesforummet er stadig under udvikling og udrulles i den kommende tid. Indtil videre kan bestyrelserne uploade dokumenter.

”Det er smart, at vi ikke skal sende papirer rundt til hinanden i bestyrelsen. Nu går vi hver især ind i samme univers og finder de oplysninger, vi har brug for. Og jo færre fysiske papirer, vi har liggende, jo bedre kan vi også sikre, at vi overholder GDPR-reglerne,” forklarer Claus Olsson.

Udover beskeder til hinanden, kan bestyrelserne også sende beskeder ud til beboerne. Det kan være info om opståede skader i boligområdet, et nyt nyhedsbrev fra afdelingsbestyrelsen eller dokumenter, beboerne skal forholde sig til på et afdelingsmøde.

Bestyrelserne kan målrette beskederne de beboergrupper, som de vedrører.   

”Det er jo ikke relevant for familien Petersen i afdeling X at høre om en vandskade i afdeling Y. Eller at der er planlagt et påskearrangement for beboerne i ældreboligerne,” fortæller Claus Olsson.

Selvom Boligfy kun er i sin spæde start, kan han allerede nu se mange fordele i værktøjet, som de kommer til at blive glade for i bestyrelserne.

”Jeg er glad for, at Domea.dk ikke trak et færdigt produkt ned over os. Det er vigtigt, at vi sammen løbende udvikler Boligfy, som behovene opstår,” siger organisationsformanden i Boligselskabet Vendersbo.

Artiklen fortsætter efter billedet

5 gode råd fra Domea.dk

Hvad er jeres råd til andre, som overvejer at udvikle en webapp?

  • Alfa-omega er at omgive sig med relevante samarbejds-partnere fra start af.
  • Vælg den rette tekniske partner, som har styr på det muliges kunst. Det er vigtigt, at de er innovative og tør udfordre jer.
  • Lad ”kunderne” definere, hvad de lægger vægt på.
  • Sæt brugervenlighed allerhøjest på prioritetslisten.
  • Vælg MitID som login – for det har alle.

”Vi har været utroligt glade for det tætte samarbejde med Boligselskabet Vendersbo. Og vi kommer til at bruge deres erfaringer med Boligfy til at lave næste version,” afslutter Lene Hadbjerg.

Boligfy Plakat

Sådan ser forsiden ud på Boligfy, som er udviklet af Domea.dk.

Version 2.0 på vej

Et af de kommende tiltag i Boligfy bliver et idekatalog, som viser de gode eksempler på bæredygtige tiltag, som boligorganisationerne og -afdelingerne kan blive inspireret af.

Her vil beboere og bestyrelser kunne se, hvordan andre boligafdelinger har skabt mere biodiversitet, sparet på energien i fællesområderne eller noget helt tredje.

Udover at kunne læse om projektet og processen, vil der også være oplyst kontaktdata, så bestyrelserne kan tage direkte kontakt til det pågældende boligselskab.

Læs senere artikler

Vicedirektør: ”Mange beboere forventer, at vi er digitale”

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Anja Andersen 02823
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste