11. MAJ. 2023 KL. 12:00

Rapport: Elever i udsatte områder er glade for skolen

abildgaardskolen06.jpg

Det betyder noget for eleverne, at de voksne tror på dem og deres muligheder. Det viser en omfattende undersøgelse, der har set på fire københavnske skoler.

Elever på skoler i udsatte boligområder i København er glade for skolen.

Det giver i hvert fald otte ud af ti unge piger og drenge fra 7. til 9. klassetrin udtryk for i en omfattende undersøgelse, som ”Akademiet for forebyggelse” (AFFORD) har udarbejdet for Københavns Kommune.

Faktisk er der flere elever, som udtrykker glæde ved at gå på en skole i et udsat boligområde, end eleverne selv tror. Således tror kun lidt over halvdelen af eleverne, at kammeraterne generelt er glade for at gå i skole.

Også forældre

Eleverne er reelt også gladere for at gå i skole, end forældrene tror. Kun 62 procent af forældrene tror, at deres barn er glad for at gå i skole. 

Ud over elever og forældre har også skolernes lærere samt SSP-medarbejdere i områderne svaret på spørgsmålene. Også de tror, at eleverne generelt er mindre glade for at gå i skole, end det reelt er tilfældet.

SSP-medarbejderne er den gruppe, der er mest positive på børnenes vegne. 69 procent af SSP-medarbejderne giver udtryk for, at de tror, eleverne generelt synes godt om at gå i skole.

Positive forventninger sikrer fremgang

Rapportens forfattere kalder den negative opfattelse af elevernes skoleglæde for en social underdrivelse og konkluderer, at omfanget af misforståelsen er så stor, at det påvirker skolekulturen tilsvarende negativt.

En tilsvarende undersøgelse foretaget af AFFORD på Tingbjerg Skole i 2017 viste også, at eleverne var betydeligt mere tilfredse med at gå i skole, end omgivelserne havde indtryk af. Ligesom undersøgelsen viste, at børnene havde uddannelsesdrømme. 

Gennem mus-samtaler, lærermøder, forældremøder med mere blev de negative forventninger hos børnenes omgivelser vendt til positive. Tesen var, at møder børn voksne, der tror på dem, vil de gøre, hvad de kan for at leve op til forventningerne.

Den seneste undersøgelse viser, at andelen af Tingbjers Skoles tidligere elever, der 15 måneder efter afslutningen af Folkeskolen, har taget en ungdomsuddannelse i løbet af fire år er øget fra 63 til 97 procent.

Om AFFORD

AFFORD, der har gennemført undersøgelsen for Københavns Kommune, står for ”Akademiet for Forebyggelse Danmark”. Akademiet er oprettet for at skabe, formidle og anvende viden om forebyggelse af adfærd, der indebærer risiko for at skade en selv og/eller andre. Skaderne kan være af psykisk, fysisk, social eller økonomisk karakter. Eksempler på risikoadfærd er kriminalitet, forbrug af narkotika, tobak, alkohol; mobning, chikane, stalking; selvskade, selvmordsforsøg, selvmord.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget på i alt otte skoler i Københavns Kommune i perioden 2019-2021. Fire af skolerne er beliggende i udsatte boligområder i København. Eleverne i 7., 8. og 9. klasse udgjorde på de fire skoler i alt 437. Af dem besvarede 84 procent spørgsmålene.

 

Lokal opbakning til skolen

Udover skolens egne aktiviteter i forhold til at ændre udviklingen, så blev den også understøttet af lokalmiljøet. Blandt andet helhedsplanen for Tingbjerg.

”Vi har boligsociale aktiviteter, der er målrettet de lokale børns skolegang. Eksempelvis gennem tilbud om lektiehjælp, fritids- og lommepengejob,” siger leder af den boligsociale indsats i Tingbjerg, Gert Korvig.

Undersøgelser fra VIVE har vist, at børn, der aktiveres i fritidsjobs, klarer sig betydeligt bedre i skolen.

Skolen betyder noget for lokalområdet

Omvendt betyder en god skole, der sikrer eleverne uddannelse og fremtid, også noget for bydelen, hvor den ligger.

”Da skolen ikke havde et så godt ry, havde vi mange ressourcestærke beboere, der valgte skolen fra. Nu håber vi, at skolens gode resultater ikke bare vil være med til at sikre, at de ressourcestærke beboere beholder deres børn i skolen. Vi håber også, at resultaterne vil trække nye ressourcestærke beboere til området,” siger Gert Korvig.

”Udviklingen er formentlig også selvforstærkende for skolen selv. En skole, der fremhæves for at opnå gode resultater for eleverne, tiltrækker også de bedste lærere,” fortsætter han.

Læs senere artikler

Stor succes i Tingbjerg: ”Det var ikke sket uden et fælles mål”

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Regnar Nielsen BL
Regnar M. Nielsen

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Regeringen åbner dør på klem for solceller

Regnar M. Nielsen er journalist og skriver gerne om landets almene boliger med fokus på det boligpolitiske.

Seneste Artikel

Regeringen åbner dør på klem for solceller

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2901 )

0

Læseliste