21. JUN. 2022 KL. 10:12

Boligselskab tilbyder hjemmearbejde for at kunne ansætte folk

Hanne Kjær Kristoffersen Boliggården 1

Hanne Kjær-Kristoffersen er HR- og sekretariatschef i Boliggården. Hun anbefaler at spørge medarbejdere, hvad der skal til for at fastholde dem i ansættelsen. Foto: Boliggården

I har sikkert oplevet, at en dygtig medarbejder er søgt væk, eller I fik ikke den kandidat, I helst ville have til jobbet. Fordi de ikke ville bruge lang tid på transport til og fra arbejde – og I ikke tilbød, at de kunne arbejde hjemmefra.

HR- og sekretariatschefen i Boliggården i Helsingør er ikke i tvivl. Hjemmearbejde er kommet for at blive! Ellers kan de hverken fastholde eller tiltrække medarbejdere.

Det har Hanne Kjær-Kristoffersen, der blandt andet har ansvaret for HR og arbejdsmiljø, sammen med resten af ledelsen i den nordsjællandske boligorganisation konkluderet, efter de så svarene i et spørgeskema omkring hjemmearbejde, som de sendte ud til medarbejderne i foråret 2021.

”Vi har medarbejdere, som nu her efter corona-nedlukningen har sagt, at hvis ikke de har mulighed for fortsat at arbejde hjemme et par dage om ugen, så vil de nok se sig om efter andet arbejde. Det må vi jo tage alvorligt og finde gode løsninger på,” siger Hanne Kjær-Kristoffersen.

Medarbejdernes input blev derfor brugt til at udarbejde en hjemmearbejdspolitik, som nu har virket i et år. I marts i år blev der fulgt op med en arbejdspladsvurdering (APV) for hjemmearbejdet.

Men det er ikke kun nuværende medarbejdere, som Boliggården har fokus på. Det er også i forhold til at kunne rekruttere nye, dygtige medarbejdere.

For boligorganisationen i Helsingør ligger med egne ord ikke ligefrem centralt på Sjælland. De ligger nemlig i det nordligste hjørne af Sjælland, har Øresund og Sverige til den ene side og et kæmpe opland af sommerhusområder til den anden. Så når de slår en stilling op, ved de godt, at langt de fleste i ansøgerfeltet bor langt væk fra Hamlets hjemby.

”I forvejen er markedet enormt svært. Vi er mange om at søge de samme profiler, og især de yngre årgange stiller andre krav, end vi har været vant til. Så det handler om at kunne tilbyde det, de efterspørger. Og kan vi tilbyde hjemmearbejde, åbner vi også op for et langt større felt af kandidater, da det så bliver mindre vigtigt, hvor i landet de bor,” fortæller HR- og sekretariatschefen i Helsingør.

Derfor skriver de allerede ind i stillingsopslagene, at man ikke behøver at møde ind fysisk i Helsingør hver dag, men også kan arbejde hjemme på egen matrikel.

Boliggården hjemmearbejdspolitik sætter rammerne for, hvordan medarbejderne kan lave individuelle aftaler med deres afdelingsledere. Og hvordan de skal forholde sig, når de arbejder på afstand af deres kolleger.    

”Jeg er virkelig glad for, at vi i boligorganisationen har haft modet til at kigge indad og undersøge, hvordan vi blandt andet med hjemmearbejde kan øge trivslen hos medarbejderne – nye som gamle. Det har vist os, at vi med forholdsvis små justeringer kan gøre en stor forskel,” siger Hanne Kjær-Kristoffersen.

Sæt rammerne for hjemmearbejds-pladsen

Boliggården har i dag 63 administrative medarbejdere, som har mulighed for at arbejde hjemmefra.

For at medarbejderne i Boliggården ikke skal føle sig udenfor fællesskabet eller mangle vidensdeling, når de arbejder hjemme, har boligorganisationen lavet nogle retningslinjer for ’den gode kollega’. Medarbejderne skal f.eks.:

  • svare på mails, når kolleger skriver. For når man er på afstand, er det vigtigere, end når man sidder i nærheden af hinanden på kontoret.
  • overveje at ringe i stedet for at maile.
  • søge sparring og dele viden – på samme måde som på kontoret.
  • sætte rammerne på online-møder, så alle kommer på banen.
  • orientere sin leder, hvis man oplever gener ved hjemmearbejdet, f.eks. indretning af arbejdspladsen.
I forvejen er markedet enormt svært. Vi er mange om at søge de samme profiler, og især de yngre årgange stiller andre krav, end vi har været vant til. Så det handler om at kunne tilbyde det, de efterspørger.

Hanne Kjær-Kristoffersen

Nye krav til arbejdsgiver

”Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg – især med to små børn – ikke ville arbejde i Helsingør, hvis jeg ikke også havde mulighed for at arbejde hjemme i stort omfang.”

Sådan siger Nikolaj Gintberg, som siden 2018 har været ansat som projektleder i Boliggårdens byggeafdeling.

Han bor på Østerbro og bruger fem kvarter på at transportere sig til arbejde i Helsingør – hver vej! Det vil sige 2 ½ time dagligt, som han ikke kan bruge med sin familie.

”Nu må jeg arbejde hjemmefra tre dage om ugen, og det benytter jeg fuldt ud. Det giver mig en indre ro at vide, at jeg ikke skal stresse morgen og aften for at få mit liv til at hænge sammen. Derhjemme er jeg fem minutter væk fra mine arbejdsopgaver. Det vil sige den tid, det tager, fra jeg har afleveret børn i institutionen, til jeg har tændt min pc. Og i den anden ende af dagen kan jeg hente ungerne, så snart jeg har slukket min pc,” fortæller Nikolaj Gintberg – med tydelig begejstring i stemmen.

Ved at Boliggården som arbejdsgiver giver Nikolaj Gintberg mere fleksibilitet i hans arbejdsliv, kan han også betale tilbage med højere effektivitet og større produktivitet i sit arbejde.

”Når jeg arbejder hjemme, bliver jeg ikke forstyrret af nogen, der lige skøjter forbi. Jeg kan bedre koncentrere mig om mine opgaver. Hvad der kan tage syv timer at løse på kontoret, tager måske kun fire timer derhjemme,” forklarer han.

Men Nikolaj Gintberg er også af den overbevisning, at det er mindst lige så vigtigt at møde ind nogle dage om ugen, så han får den nødvendige faglige sparring og vidensdeling med kollegerne. Og ikke mindst socialt samvær med de andre på arbejdspladsen. Så det skal være en både/og-løsning.   

Støtter op om alle funktioner

Hanne Kjær-Kristoffersen kan kun anbefale andre boligorganisationer, at de laver samme øvelse med at spørge ind til personalet, hvilke forandringer der giver mening for dem.  

”Vi får det jo tifoldigt tilbage i glade medarbejdere, hvis vi prøver at imødekomme deres behov. De er i udgangspunktet meget dedikerede og engagerede mennesker, men den rigtige glæde kommer først, når der er en sund balance mellem arbejdsliv og familieliv,” siger hun.

Ifølge Hanne Kjær-Kristoffersen er det vigtigt ikke at glemme de medarbejdergrupper, som på grund af deres funktion ikke kan arbejde hjemme. For eksempel de 72 ejendomsfunktionærer, som arbejder fysisk ude i boligområderne.

”Hos os har vi indført, at vores ejendomsfunktionærer arbejder en halv time ekstra mandag til torsdag, for så at gå på weekend kl. 12 om fredagen. Det har været et ønske fra ejendomsfunktionærerne igennem flere år. Sådan kan vi imødekomme forskellige behov.”   

Om skribenten

Anja Andersen 02823
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2995 )

0

Læseliste