21. MAJ. 2021 KL. 10:24

Nu stemmer beboerne om renoveringer: 5 råd til god kommunikation

Andres Tue Møller

Andres Tue Møller er kommunikationsrådgiver i sit firma, Tuen Media. Han har i mange år hjulpet almene boligorganisationer med at søge dialog med deres beboere. Foto: Torsten Christensen

Hvordan tilrettelægger man bedst en afstemning om en fysisk helhedsplan på afdelingsmødet? Det gør man med klar tale og dialog med beboerne, hvis man spørger kommunikationsekspert Andres Tue Møller.

Afdelingsmøderne står i kø for at stemme planerne for renovering af 72.000 boliger igennem, så arbejdet med isolering af facader, nye køkkener og badeværelser kan gå i gang ude i de almene boligafdelinger.

”Det er vigtigt, at boligorganisationerne inddrager beboerne mest muligt og gerne helt fra start. Det giver ejerskab til projektet og løfter kvaliteten af renoveringen, når beboerne selv har været med til at beslutte, hvilke forbedringer de får i deres boliger,” siger Andres Tue Møller, der er kommunikationspilot i Tuen Media.

Andres Tue Møller har i flere år rådgivet og undervist almene boligorganisationer i god beboerkommunikation, når de planlægger renovering af en boligafdeling.

Han vejleder dem i, hvordan de som boligorganisation klæder deres beboere bedst muligt på, så det er tydeligt for dem, hvad de stemmer om på det afgørende afdelingsmøde.

Tryghed ved, at man er afgørende for, at man føler sig tryg ved at tage stilling til så store beslutninger. 

Andres Tue Møller giver her fem gode råd til, hvordan man kommunikerer ærligt og troværdigt i hele forløbet op til afstemningen:

1. Præsenter projektet, huslejen og en tidsplan

 

Andres Tue Møller: ”Selv om eksterne rådgivere og projektledere har arbejdet tæt med beboerne i hele udviklingsforløbet, så skal man være opmærksom på, at det ofte kun er en mindre gruppe af beboere, der reelt har involveret sig i projektet. Samtidig går der typisk mange år, fra ideudviklingen og til det færdige projekt skal præsenteres. Det kræver åbenhed, grundighed og ærlighed, når man skal samle alt dette op, så alle beboere kan overskue og gennemskue konsekvenserne ved deres beslutning.”

Vejledninger om beboerinddragelse

AlmenNet har udgivet flere pjecer, som vejleder både boligorganisationer og beboere i, hvordan man mest smidigt gennemfører et renoveringsprojekt.

 

Pjecerne Beboerdemokratisk Proces og Beboerdemokratisk Proces 2 henvender sig til boligorganisationer/bygherrer. Vejledningerne består af en række værktøjer og aktiviteter, der hjælper med at planlægge og gennemføre et beboerinddragelsesforløb.

 

Pjecen Byggeven klæder afdelingsbestyrelsen på til at tage aktiv del i renoveringsprojektet.

 

Andres Tue Møller Høj

Andres Tue Møller. Foto: Morten Lovechild

Sørg for, at de forskellige uenigheder bliver fremhævet som gode eksempler på, at projektet er nødt til at være et kompromis. Og at det færdige projekt er summen af de bedste kompromisser.

Andres Tue Møller

Kommunikationspilot i Tuen Media

2. Involver afdelingsbestyrelsen

 

Andres Tue Møller: ”Afdelingsbestyrelsen har som regel været positivt involveret i forarbejdet. Nu gælder det om at hjælpe dem med at formidle deres syn på projektet. Og er der punkter i projektet, som de ikke er vilde med – så skal det ikke pakkes væk. Sørg i stedet for, at de forskellige uenigheder bliver fremhævet som gode eksempler på, at projektet er nødt til at være et kompromis. Og at det færdige projekt er summen af de bedste kompromisser.”

 

3. Fortæl om konsekvenserne ved et nej

Det er vigtigt at fortælle beboerne, hvad der sker, hvis de stemmer nej på afdelingsmødet.

 

Andres Tue Møller: ”For de fleste beboere virker det mærkeligt, at man har arbejdet i 5-6-7 år på en helhedsplan, og nu skal planen med kort varsel godkendes af beboerne. For nogle kan det ligefrem skabe mistro til projektet. Her gælder det om at være så åben i sin kommunikation som mulig. Det kan man gøre ved at fremvise troværdige tal ved et nej til planen.”

Artiklen fortsætter under boksen. 

Læs senere artikler

Til dig i afdelingsbestyrelsen: Sådan bliver du klar til renovering

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Grønne renoveringer trak ledelserne i landets almene boliger til skærmen

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

4. Skriv ”for” beboerne, ikke ”til” beboerne

 

Andres Tue Møller: ”Pointen med at skrive ’journalistisk’ er, at beboerne skal opleve, at de får svar på alle deres spørgsmål. At der er skrevet i et sprog, der er til at forstå, og at der også bliver skrevet og talt om de svære eller upopulære emner. Det gør formidlingen mere troværdig.”

 

5. Møde og opsamling

 

Andres Tue Møller: ”Hele beboerprocessen bliver meget intensiv frem mod det besluttende afdelingsmøde. Derfor er det vigtigt at være hurtige med referater og nyhedsbreve og samtidig åbne for alle nødvendige mødeformer, så alle beboere kan få svar på deres spørgsmål. Det kan for eksempel være afgørende, at man både holder fællesmøder, uformelle cafemøder og 1:1-samtaler.”

Om skribenten

Anja Andersen 02823
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste