20. JAN. 2021 KL. 11:18
Her er 10 gode råd til hjemmekontoret fra kollegaerne i DAB
20. JAN. 2021 KL. 11:18
Har du corona-blues på hjemmekontoret? Lav en walk-and-talk-aftale, spis frokost sammen online og del din dagsplan med en kollega. Her er de gode råd fra hjemmekontorerne i DAB.
Hjemmearbejde er igen hverdag for mange ansatte i landets boligorganisationer. Teknikken kører fint fra spisebordet, men hvordan holder man kontakten til kollegerne og får lavet en god arbejdsdag?
DAB har spurgt sine medarbejdere om, hvad der fungerer – og ikke fungerer – på hjemmearbejdspladsen. Det er der kommet en stribe gode råd og ideer ud af.
”Vi er som så mange boligorganisationer meget relationsbundne, og en hel del af vores medarbejdere lever i de udadvendte roller og henter energi hos deres kolleger og det, man skaber i samarbejde med hinanden,” siger Kirsten Friis Hansen, organisations- og udviklingskonsulent i DAB.
Hun har fundet en plads i sin stue i Hvidovre, hvor hun kan stå op og snakke i telefon. Nogle gange med solen i ansigtet, andre dage med god udsigt til vintervejret.
Normalt sidder Kirsten Friis Hansen sammen med 200 kolleger i DAB’s administration på Frederiksberg. Herfra administrerer DAB over 50.000 boliger, hvor langt de fleste er almene.
Tip: Læg en god plan for næste dag
Rundspørgen viste, at medarbejdernes største udfordring var, at de selv skulle skabe en ny struktur for arbejdsdagen.
”Helt overordnet, så kan man lave en god struktur ved at dele arbejdsdagen op i små brudstykker og lægge arbejdsopgaver ind i de intervaller,” siger Kirsten Friis Hansen.
”Man skal lave en god plan for næste arbejdsdag om eftermiddagen, når man lukker ned. Start med de tunge opgaver tidligt på dagen, fordi hjernen er mest frisk om morgenen. Du skal også lukke ned om eftermiddagen til den tid, du har aftalt med dig selv,” siger hun.
10 gode råd til hjemmearbejde
10 råd til dig, der arbejder hjemmefra
- Skab struktur på arbejdsdagen ved at dele den op i små brudstykker. Læg opgaver i intervallerne.
- Læg altid en god plan for næste dag. Tag de tunge og svære opgaver tidligt.
- Afslut arbejdsdagen til den tid, du har aftalt med dig selv – og med god samvittighed.
- Vær social. Hold telefonmøder med kolleger eller bare ring op. Spis frokost med 1-2 kolleger online. Start en gruppechat hen over frokosten eller hav en kørende i løbet af dagen.
- Husk nu pauserne! Udnyt de få vintersolstråler og gå lidt ud.
- Kantinen er lukket. Tag en pause og spis ordentlig mad.
- Rejs dig op! Stå op, mens du læser eller taler i telefon. Lav en walk-and-talk-aftale med en kollega. Skru musikken op og giv den gas med luftguitar og dans.
- Del din plan for i morgen med kollega eller leder. Det er helt ok at bede en leder om hjælp til at få motivationen ind i arbejdet.
- Du må altid ringe til kolleger, selvom I arbejder hjemme. Man tænker måske, man forstyrrer, men vi har alle brug for nogen at sparre med.
-
Online fredagsbar, afdelingsbanko eller tirsdagskage er også hyggeligt.
Tre vigtige tips:
- Lav en god plan for næste arbejdsdag.
- Vær social og hold kontakten med kolleger.
- Husk at komme op at stå og gå.
Tip: Spis frokost online med 1-2 kollegaer
Medarbejderne i DAB havde også ideer til, hvordan man holder kontakten med kollegerne. Man kan for eksempel spise frokost med 1-2 kollegaer online, lægge telefonmøder ind i kalenderen – eller bare ringe op.
”Og husk at komme op at stå. Det er fysisk hårdt at sidde så mange timer ved skærmen. Mange har svært ved at få holdt pause i løbet af dagen, men det er vigtigt,” siger Kirsten Friis Hansen.
Tip: Lav en walk-and-talk-aftale
Bestyrelseskonsulenterne er en af de grupper som hjemmearbejdet giver udfordringer.
”De er vant til at være ude ved alle vores beboere til afdelingsmøder og til selskabsbestyrelsesmøder. De har mange møder online, og selv om det fungerer, så er det ikke det samme som at få lov til at være ude,” siger hun.
En del af bestyrelseskonsulenterne laver derfor walk-and-talk-aftaler med kollegaer, hvor de får vendt sager over telefonen, mens de går en tur.
Tip: En fælles fortælling om os
DAB har lavet sociale arrangementer online for alle medarbejdere og i de enkelte afdelinger. Julefrokosten blev erstattet af 2 timers online-hygge med stand-up, quiz, drinks- og snackpakker.
”Det var en supergod måde at skabe sammenhæng og fælles fortællinger i en periode, hvor vi ser lidt for meget til vores eget spisebord,” siger Kirsten Friis Hansen.
”Hjemmearbejde er rigtigt dejligt for alle dem, der trives godt med det, men der er også en stor del af medarbejderne som er udadvendte normalt, og de har et stort behov for social kontakt, og det skal vi forsøge at tilgodese på andre måder,” siger hun.