08. DEC. 2021 KL. 14:41

Ny Digital Post er udskudt til 1. kvartal 2022

DIGITAL POST ER UDSKUDT (1)

Ny Digital Post skulle være gået i luften den 30. november. Men Digitaliseringsstyrelsen har med kort varsel meddelt, at løsningen først er klar i 1. kvartal 2022.

De almene boligorganisationer havde set frem til, at de allerede sidst i november kunne begynde at sende alle typer af breve til deres beboere med Digital Post ligesom offentlige myndigheder. 

Men de må vente lidt endnu.

Digitaliseringsstyrelsen arbejder lige nu på en detaljeret plan for, hvornår og hvordan løsningen helt præcist lanceres i første kvartal af 2022. Ny dato for lancering vil blive annonceret i løbet af december.  

Det betyder, at de boligorganisationer, som har tilmeldt sig ordningen, stadig skal printe, pakke og sende rykkerskrivelser og opsigelser pr. brev til deres beboere lidt endnu.  

De almene boligorganisationer, der bliver omfattet af ny Digital Post, gav i 2017 samtykke via Landsbyggefonden til at blive sidestillet med offentlige myndigheder – og dermed til at kunne anvende ny Digital Post.  

I Digitaliseringsstyrelsens pressemeddelelse og i BL informerer kan man læse mere om baggrunden for udsættelsen, og hvordan de almene boligorganisationer anvender ny Digital Post. 

Fordele ved Digital Post 

Majbritt Tønnesen, direktør i Bornholms Boligselskab, er en af dem, som havde glædet sig rigtig meget til overgangen til Digital Post. Hun har tidligere udtalt til Fagbladet Boligen, at der er en kæmpe fordel i at tilslutte sig offentlig Digital Post. For så kan man sende alle typer breve digitalt – og ikke leve med uvisheden om, hvornår posten når ud til modtageren. 

I dag må boligorganisationer gerne sende breve på mail til beboere, men ikke påkrav (rykkerbreve) og opsigelser af lejemål. De skal altid sendes på papir. Og det koster både tid, penge og papir.

Hvis boligorganisationen ikke er omfattet af ny Digital Post, eller beboeren er fritaget, skal boligorganisationen fortsat sende rykkere og opsigelser med fysisk post. 

Digitaliseringsstyrelsen har oplyst BL, at styrelsen er i gang med at finde ud af, hvordan styrelsen bedst får informeret boligorganisationerne om overgangen og processen for tilslutning til systemet. 

Læs senere artikler

Boligorganisationer: Vi glæder os til at bruge Digital Post

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Snart kan alle breve til almene beboere sendes som Digital Post

Læs nu
Læs senere
Tilføjet til læse listen

Om skribenten

Anja Andersen BL
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Boligdirektør: ”Jeg har det lidt svært med rigide systemer”

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Boligdirektør: ”Jeg har det lidt svært med rigide systemer”

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2923 )

0

Læseliste