23. MAR. 2020 KL. 11:51

Undersøgelse afslører kravene til fremtidens HK’er

istock-1180599585.jpg

iStock. En undersøgelse med svar fra kontoransatte og ledere i 14 boligorganisationer og -administrationer fra hele landet har kortlagt, hvilke funktioner, roller og opgaver, der vil præge boligorganisationernes administrationer i fremtiden.

En ny undersøgelse som BL og HK har lavet sammen med 14 boligorganisationer går i dybden med de kompetencer, der er krævet af fremtidens medarbejder. Se dem her og hent indsigterne.

40 pct. af de samlede arbejdstimer i Danmark kan automatiseres, alene ved hjælp af allerede demonstreret teknologi.

Arbejdspladsen ændrer sig hele tiden. Ny teknologi og digitale løsninger, men hvad skal der til, hvis man som medarbejder gerne vil være på forkant – og hvad efterspørger chefen?

BL og HK er gået sammen og har igangsat projektet ’Anbefalet Uddannelse  - grib fremtiden – det er dit arbejdsliv’. Formålet er at sikre at fremtidens HK’er har de færdigheder og kompetencer, som skal fremtidssikre både medarbejder og arbejdsplads.

14 boligorganisationer er spurgt

Fokusgrupper med kontoransatte og ledere fra 14 boligorganisationer og -administrationer fra hele landet har hjulpet med at kortlægge, hvilke funktioner, roller og opgaver, der vil præge boligorganisationernes administrationer i fremtiden. Og dermed hvilke kompetencer der derfor vil være brug for. Nøgleordene er teamwork, samarbejde og kommunikation.

I takt med at teknologi kan overtage rutineprægede opgaver bliver det desto mere nødvendigt med kompetencer, der handler om social forståelse, kreativitet og problemløsning, lyder det i rapporten.

”En kontorassistent uddannelse er ikke, som den var i ”gamle dage”. Vi kan styrke os ved at tage efteruddannelser. Fremtidens HK’er må gerne være nytænkende og byde ind med ideer og forslag til ændringer. Vi skal kunne tænke ud af ”boksen” og være villig til at arbejde uden for rammerne, f.eks. i forskellige projektgrupper og teams og på tværs af organisationen samt ikke være bange for at byde ind med anderledes eller kreative ideer, siger, Gitte Carlson, udlejningsassistent i Bovia.

Samarbejdsevner - har du det?

Ifølge rapporten har boligorganisationerne i fremtiden fortsat brug for en række forskellige kompetencer. Uanset arbejdsfunktion er kompetencer som samarbejdsevner, tydelig kommunikation og gåpåmod vigtigt. Derudover efterspørges en forståelse for forretningens behov samt forståelse for sammenhængen mellem dine og dine kollegaers arbejdsområder – også dem i driften, it, udlejning, HR eller ledelsessekretariatet.

 
”Vi hører jo, at fremtiden byder på robotter som kollegaer. Det skal ikke forskrække os, i frygt for at de overtager vores job. Robotterne kan nemlig overtage de mere rutineprægede opgaver, så vi kan få mulighed for at fordybe os endnu mere i de projekter og komplekse opgaver, som vi arbejder med. Jeg tror, fremtidens HK’er skal være forrest - der hvor tingene sker og må gerne byde sig til. Vi kan ikke altid forvente, at vi bliver udpeget af ledelsen. Forandringerne er kommet for at blive, så vi må byde ind,” siger Gitte Carlson.

Disse kompetencer efterspørges ifølge undersøgelsen. Du kan læse mere om kompetencerne i rapporten ’Anbefalet Uddannelse’, hvor du også kan finde uddannelses-inspiration til hver af kompetencerne.

Hvis du vi have yderligere inspiration, så kig i ’Anbefalet Uddannelse  - grib fremtiden – det er dit arbejdsliv’ og se også Dansk Erhvervs Kompetenceudviklingsfond, som har til formål at styrke boligorganisationens konkurrencekraft samt understøtte din kompetenceudvikling.

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste