16. MAR. 2020 KL. 12:58

Sådan håndterer boligselskaberne corona

hjemmearbejdsplads.jpg

Flere boligselskaber har allerede dagen efter statsministerens første pressemøde lavet et beredskab og sendt medarbejderne hjem for at arbejde. Foto: Colourbox.

Regeringen beder alle tage ansvar i kampen mod smitten af corona-virus. Også den almene boligsektor håndterer myndighedernes informationer. Indtil nu forløber det udramatisk, viser rundspørge.  

Fagbladet Boligen har kontaktet tre almene boligorganisationer for at høre, hvordan de er påvirket af krisesituationen, og hvordan de har håndteret myndighedernes anvisninger om at lade flest muligt medarbejdere arbejde hjemme.

Medarbejderne i fokus

Boligselskabet Civica i Odense, Boligselskabet Sjælland i Roskilde og KAB i København bakker ligesom mange andre op om myndighedernes retningslinjer for, hvordan de som arbejdsgivere bedst kan beskytte deres medarbejdere. De har derfor alle indført beredskabsplaner, som de følger de kommende uger. Det indebærer blandt andet, at størstedelen af medarbejderne arbejder hjemme.

”Her i Civica er det forløbet helt udramatisk. Da vi mødte ind torsdag morgen holdt vi ledelsesmøde, hvor alle var til stede. Vi var enige om, at fokus er at beskytte vores medarbejdere, så vi bedst muligt beskytter vores beboere. I løbet af ganske få timer havde vi et medarbejderbrev og et brev til beboerdemokraterne på plads,” fortæller Nanna Muusmann, som er chef for kommunikation og boligstrategi i det fynske boligselskab Civica.

KAB sænker til basal drift

Ledelsen i KAB havde allerede, dagen inden at statsminister Mette Frederiksen holdt sit første pressemøde om sundhedskrisen, sendt information ud til alle medarbejdere, afdelingsbestyrelser og organisationsbestyrelser om at undgå mødeaktiviteter.

Men efter udmeldingen fra Statsministeriet onsdag aften gik det også stærkt i KAB med at aktivere en beredskabsplan.

”Her i KAB har vi dyb respekt for den fælles omsorg. Vi har sendt langt de fleste medarbejdere hjem med en pc under armen og lukket for al personlig henvendelse, både på hovedkontoret og på driftskontorerne. Så vi er overgået til basaldrift og udfører kun de mest nødvendige opgaver de næste uger. Men beboere og boligsøgende kan som altid ringe og skrive til os eller bruge vores selvbetjeningssystem,” siger Anette Hertz, kommunikationschef i KAB. 

Spøgelseshus

Da pressekonsulent Jonas Whitehorn møder ind i Boligselskabet Sjælland fredag formiddag, er stedet nærmest forladt. Kun direktør Bo Jørgensen er også mødt ind. Boligselskabet har nemlig torsdag eftermiddag bedt sine medarbejdere om at fortsætte deres arbejde hjemme i privaten, indtil myndighederne melder andet ud.

”Status er, at indtil videre er det administrative personale sendt hjem. Langt de fleste er heldigvis vant til at bruge fjernmødeværktøjer, som for eksempel Microsoft Teams, så det er ikke fremmed for dem at kommunikere via digitale kanaler. Vi har sendt nyhedsbrev ud til beboerne torsdag eftermiddag, og vi kan se, at afdelingsbestyrelserne nu på helt eget initiativ aflyser kommende møder i et væk. Så alt går efter planen,” fortæller Jonas Whitehorn til Fagbladet Boligen.

Driften fortsætter på nedsat blus

Fælles for de tre boligorganisationer er, at de har lukket for al personlig henvendelse på driftskontorerne. Det vil sige, at de arbejder ”på lukket kontor, men med åben telefon”.

Det meste af driften kan fortsætte som hidtil, da mange af opgaverne foregår udendørs. Nu er håndtryk og tæt kontakt dog erstattet af et vink.  

Opstår der akutte sager, bliver de selvfølgelig løst, men andre opgaver, som kræver flere til stede, eller som ikke er nødvendige, bliver udsat, til krisen er overstået.

Beboerne er informeret

Alle tre boligorganisationer er proaktive og har været hurtigt ude med information til beboerne, både med gode råd fra myndighederne og med opfordring til, at beboerne tager afgørende hensyn i fællesområderne.

Civica har eksempelvis sat opslag op i fællesvaskerierne, at er der flere i gang med at vaske, så kom igen på et andet tidspunkt. Og er du syg, så bliver hjemme! Beboerne opfordres også til at vente med at bruge Fælleshusene, til krisen er drevet over.

"Beboerne har taget rigtig pænt imod, så livet fortsætter sin rolige gang,” var udmeldingen fra alle tre boligorganisationer, da vi ringede rundt.

BL informerer

BL – Danmarks Almene Boliger følger nøje med i udviklingen og myndighedernes anvisninger.

BL’s hjemmeside kan du finde information til medlemmerne om coronavirus, anbefalinger fra myndighederne og svar på en række spørgsmål om blandt andet mødeaktiviteter og drift. Den bliver løbende opdateret.

Om skribenten

Anja Andersen 02823
Anja Robstrup Andersen

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Anja Andersen er journalist og skriver om drift, byggeri, renoveringer, personportrætter og livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Usikkerhed om forsikring efter massive regnskyl: "Det kan blive rigtig dyrt"

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste