15. JUN. 2020 KL. 11:43
"Det er vigtigt, at boligafdelingerne kun betaler for det, de får"
15. JUN. 2020 KL. 11:43
Kommunerne skal snart sortere mere affald, og det kan blive dyrt for boligorganisationerne, der ofte betaler høje gebyrer.
I løbet af de næste par år skal kommunerne øge sorteringen af husholdningsaffald, og det vil få prisen for at slippe af med affald til at stige i mange kommuner. Derfor er det et godt tidspunkt for almene boligorganisationer at undersøge, om de i dag betaler en rimelig pris for renovation i deres kommune. Der er nemlig stor forskel på, hvad almene boligafdelinger betaler for at få tømt skraldespande.
”Vi opfordrer til, at boligorganisationer undersøger, hvordan udgifterne til renovation ser ud hos dem. Det er vigtigt, at boligafdelingerne kun betaler for det, de får. Ellers bør de tage en dialog med kommunen om det,” siger Annesophie Hansen, afdelingschef i BL.
En opgørelse fra Landsbyggefonden viser, at i nogle kommuner betalte almene boligafdelinger i gennemsnit dobbelt så meget for renovation som i andre kommuner i 2016. Udgiften til affald spændte fra 16 kroner per kvadratmeter i Aarhus Kommune til 41 kroner per kvadratmeter i Halsnæs Kommune.
”Det er relevant at bruge kræfter på at forhandle affaldsgebyrer med kommunen, hvis der for eksempel er helt indlysende tilfælde med en takststruktur, hvor det er tydeligt, at man glemmer, at kommunen har mange forskellige typer husstande,” siger Annesophie Hansen.
Betaler det samme for hus og etagebolig
I dag sorterer danskerne 3-8 typer affald, men EU´s Affaldsdirektiv fra 2018 betyder, at kommunerne skal ensarte affaldssorteringen, så 10 typer affald bliver sorteret. Folketinget skal først vedtage en national affaldsplan. Den er endnu ikke sendt i høring eller vedtaget, men den kommer, og regningen lander hos forbrugerne, også de almene beboere, hvor renovationsudgifterne slår direkte igennem på huslejen.
Kommunerne må ikke tjene penge på affaldsordningerne, men derudover har kommunalpolitikerne ret frit spillerum til at fastsætte taksterne for renovation, og det falder ikke altid ud til de almene beboeres fordel, mener Caroline Simone Evers, jurist i BL.
”I mange kommuner betaler du samme affaldsgebyr uanset, om du bor i etagebyggeri eller parcelhus, men det er jo ikke den samme service borgeren får, og belastningen fra etagebyggeri er gennemsnitligt mindre,” siger Caroline Simone Evers.
”Fordelingen af udgifterne til affald skal være fair og kostægte, og kommunerne kan for eksempel fastsætte forskellige takster for parcelhuse og etagebyggerier. Det står tydeligt i paragraf 17, stk. 2 i affaldsaktørbekendtgørelsen, og den paragraf kan boligorganisationerne tage med til forhandlingsbordet,” siger Caroline Simone Evers.
Betaler dobbelt på genbrugspladsen
En del boligorganisationer oplever dobbeltbetaling ved brug af genbrugspladser. Det opstår, fordi beboerne betaler et fast kommunalt husstandsbidrag for at benytte genbrugspladsen, og samtidig bliver boligafdelingen afkrævet erhvervsgebyr, når ejendomsfunktionærerne kører beboerens gamle stol til genbrug. Det kan boligorganisationer også forhandle med kommunen, siger afdelingsleder i BL Annesophie Hansen.
”Det vil tit være en fordel at gå sammen med de andre boligorganisationer i kommunen og tage dialogen med kommunen sammen. Kredskonsulenterne i BL vil gerne hjælpe med at tage initiativ til kommunesamarbejdet og dialogen med kommunen. Så tag fat i os,” opfordrer Annesophie Hansen.
BL holder i juni og august en række møder for direktører og forretningsførere om affaldsgebyrer rundt om i landet.
Om skribenten