07. JUL. 2020 KL. 00:00

"Vi skal jo opretholde en fornuftig husleje"

morten-l-3.jpg

Regner Hansen: "Jeg kan godt lide, at den almene sektor er nonprofit, og at man er tæt på beboerne. I det private boligbyggeri er der et fokus på at tjene penge," siger Morten Larsen.

Fagbladetboligen.dk har besøgt Boligselskabet Sjælland i Roskilde for at tale med menige medarbejdere om deres opgaver og overvejelser. De repræsenterer bredden i en almen boligorganisation.

Må jeg tale med chefen? Der kan være en tilbøjelighed til at forhøre sig hos direktøren/forretningsføreren eller formanden, når det gælder forhold i en almen boligorganisation.

Men en boligorganisation er en kompleks organisme, som kun fungerer godt, når alle medarbejdere løser deres specifikke opgaver.

I en lille serie kan du møde de menige medarbejdere, som bidrager til drift og anlæg i en almen boligorganisation fra deres post. Og hvordan de oplever organisationen indefra.

Vi har besøgt Boligselskabet Sjælland, der er en af landets største almene boligorganisationer og har 12.500 boliger fordelt på det meste af Sjælland. Hovedkontoret ligger i Roskilde.

Her har vi talt med fire menige medarbejdere, der har indbyrdes forskellige jobfunktioner.

I dag: Morten Larsen, 46 år, projektleder

Morten Larsen er oprindelig uddannet tømrer og blev siden bygningskonstruktør. Han arbejdede i en årrække i en arkitektvirksomhed og kom ind i Boligselskabet Sjælland for to år siden.

Hvad består dit arbejde i?

”Min hverdag går med at drive byggeprojekter. I øjeblikket er jeg projektleder på en række nybyggerier, men jeg arbejder også med renoveringssager og helhedsplaner. Jeg er med helt fra starten med forundersøgelser i samarbejde med afdelingen. Vi laver udbud og henter tilbud hjem. Vi får bistand af rådgivere og står også for økonomien. Det er et langt, sejt træk. Også renoveringer er en lang proces. Vi skal blandt andet se, hvad vi kan få igennem med hensyn til støtte fra Landsbyggefonden.”

Hvad giver dig tilfredsstillelse i arbejdet?

”Jeg kan godt lide, at den almene sektor er nonprofit, og at man er tæt på beboerne. I det private boligbyggeri er der et fokus på at tjene penge. Man kan se slutresultatet, når folk er flyttet ind. Hvad er godt? Hvor var der måske mangler? Vi har en god praksis i byggeafdelingen under Boligselskabet Sjælland med at udveksle erfaringer fra projekter. Vi kan også forsøge at forbedre redskaberne i arbejdet med projekterne.”

Hvilke er udfordringerne?

”Den største udfordring er, at der ofte ikke er så mange penge at gøre godt med til nybyggeri. Og forud for en renovering kan det være nødvendigt sammen med rådgivere og beboerrepræsentanter at lave en grundig screening af bygningen og skrive en ønskeseddel. For vi skal jo opretholde en fornuftig husleje. Det kan ske, at vi er nødt til at skære i et projekt, og det kan gøre ondt. Det er også en udfordring, hvis der ikke er mulighed for genhusning under en renovering. Så kan det ende med, at folk bor i boligerne under ombygningen. Og nogle af dem er måske sårbare i forhold til forstyrrelser. Det kan være noget af en opgave at forklare på store beboermøder, at boligorganisationen har en forpligtelse til at holde boligerne ved lige.”

Hvordan oplever du den almene boligsektor fra din udkigspost?

”Den almene sektor er boliger til et bredt udsnit af mennesker. Det kan jeg godt lide. Den almene sektor kan også være med til at gå i front med den grønne dagsorden inden for byggeriet. Vi tør godt satse på for eksempel træbyggeri og er parat til at tage de slag, der måtte komme.”

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2995 )

0

Læseliste