07. JUL. 2020 KL. 00:00

"Jeg kan godt lide afvekslingen - at vi ikke er et fast sted"

brian-l-1.jpg

Regner Hansen. "Jeg kan godt lide afvekslingen. At vi ikke er et fast sted. Det giver mig også en tilfredsstillelse at løse opgaven godt," siger Brian Larsen.

Fagbladetboligen.dk har besøgt Boligselskabet Sjælland i Roskilde for at tale med menige medarbejdere om deres opgaver og overvejelser. De repræsenterer bredden i en almen boligorganisation.

Må jeg tale med chefen? Der kan være en tilbøjelighed til at forhøre sig hos direktøren/forretningsføreren eller formanden, når det gælder forhold i en almen boligorganisation.

Men en boligorganisation er en kompleks organisme, som kun fungerer godt, når alle medarbejdere løser deres specifikke opgaver.

I en lille serie kan du møde de menige medarbejdere, som bidrager til drift og anlæg i en almen boligorganisation fra deres post. Og hvordan de oplever organisationen indefra.

Vi har besøgt Boligselskabet Sjælland, der er en af landets største almene boligorganisationer og har 12.500 boliger fordelt på det meste af Sjælland. Hovedkontoret ligger i Roskilde.

Her har vi talt med fire menige medarbejdere, der har indbyrdes forskellige jobfunktioner.


I dag: Ejendomsfunktionær Brian Larsen, 47 år

Brian Larsen, 47 år, er med i græsteamet, der kører rundt på store maskiner og passer plænerne professionelt. Han kom til Roskilde for to måneder siden fra en afdeling i Køge, fordi han gerne ville prøve noget nyt. Forinden var han i et privat firma, men der var det svært at komme til at lave ”ordentligt stykke arbejde”.

Hvad består dit arbejde i?

”Vi slår græs efter en fast ruteplan. Vi er et team på to personer, som tager rundt med to maskiner, lastet på anhængere. Jeg kører den store maskine, som har en slåbredde på fire meter. Min makker ved, hvor jeg ikke kan komme til. Vi har høreværn på og kan høre musik, og jeg har fået indført, at vi kan tale med hinanden via en mikrofon. Vi kommer rundt til hver græsplæne hver ottende dag i sæsonen. Hvis græsset skønsmæssigt ikke er vokset nok, kører vi igen. Hver fredag er afsat til at vedligeholde maskinerne. Om vinteren laver vi beskæring og opretning af belægning.”

Hvad giver dig tilfredsstillelse i arbejdet?

”Jeg kan godt lide afvekslingen. At vi ikke er et fast sted. Det giver mig også en tilfredsstillelse at løse opgaven godt. Jeg kan mærke, at jeg er dybt koncentreret, når jeg arbejder. Jeg går op, at vi overholder ruteplanen, uden at det dog bliver en stressfaktor for mig. Det er altid rart, når en beboer konstaterer, at ’nu er græsset pænt til weekenden’. Det er godt at kunne tage med hjem.”

Hvilke er udfordringerne?

”Den største udfordring er, når beboere, der går hjemme, følger nøje med i, hvordan vi udfører vores arbejde og har en mening om det over for ledelsen i boligselskabet. Dér synes jeg, at ledelsen skal beskytte medarbejderne. Et andet problem kan være afdelingsformænd, som gerne ville have haft deres egen græsklipper ligesom tidligere. Maskinerne er samlet nu, og selv om det giver mere transport, er det samlet set en billigere løsning for afdelingerne. Og afdelingerne vil gerne have en lav husleje.”

Hvordan oplever du den almene boligsektor fra din udkigspost?

”Det virker, som om toppen bliver bredere, og omvendt er der kommet mange faglige ledere. Nede i bunden er der blevet længere mellem folk. Det, vi laver, er en reel ydelse, men det bliver ikke prioriteret så højt. Man behøver ikke at gøre det sværere end nødvendigt med hensyn til organiseringen af arbejdet i en almen boligorganisation.”

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2887 )

0

Læseliste