07. JUL. 2020 KL. 00:00

"Den største tilfredsstillelse er at nurse beboerne og gøre dem glade"

helle-o-2.jpg

Regner Hansen. Helle Olsen, 59 år, kom til Boligselskabet Sjælland i 2007 og hun har haft flere jobfunktioner gennem årene, senest som driftsassistent.

Fagbladetboligen.dk har besøgt Boligselskabet Sjælland i Roskilde for at tale med menige medarbejdere om deres opgaver og overvejelser. De repræsenterer bredden i en almen boligorganisation.

Må jeg tale med chefen? Der kan være en tilbøjelighed til at forhøre sig hos direktøren/forretningsføreren eller formanden, når det gælder forhold i en almen boligorganisation.

Men en boligorganisation er en kompleks organisme, som kun fungerer godt, når alle medarbejdere løser deres specifikke opgaver.

I en lille serie kan du møde de menige medarbejdere, som bidrager til drift og anlæg i en almen boligorganisation fra deres post. Og hvordan de oplever organisationen indefra.

Vi har besøgt Boligselskabet Sjælland, der er en af landets største almene boligorganisationer og har 12.500 boliger fordelt på det meste af Sjælland. Hovedkontoret ligger i Roskilde.

Her har vi talt med fire menige medarbejdere, der har indbyrdes forskellige jobfunktioner.


I dag: Helle Olsen, driftsassistent, 59 år

Helle Olsen, 59 år, kom til Boligselskabet Sjælland i 2007 og hun har haft flere jobfunktioner gennem årene, senest som driftsassistent. Før da arbejdede hun i Domea med udlejning, og før igen var hun ansat i et privat udlejningsfirma.

Hvad består dit arbejde i?

”Jeg har arbejdet med udlejning, omstilling og som driftsassistent her, og nu er jeg med i synsteamet og deltager i koordinering af genhusningen. Jeg har mange bolde i luften. Jeg har efterhånden en bred kontaktflade i organisationen. Jeg er også kommet til at kende mange af beboerne med tiden.”

Hvad giver dig tilfredsstillelse i arbejdet?

”Jeg har nok et meget stort servicegen, selv om jeg også kan være skrap, hvis det er nødvendigt. Den største tilfredsstillelse er at nurse beboerne og gøre dem glade. Det kan for eksempel være ved at rykke rundt på aftaler i kalenderen ved syn af et dødsbo eller ved en fraflytning. Det kan også være ved at sikre hjælp fra vores boligsociale medarbejdere til en beboer, der har psykiske problemer. Jeg har oplevet det som lærerigt at rykke rundt internt i Boligselskabet Sjælland, og jeg er glad for, at jeg er blevet givet muligheden for at prøve noget nyt.”

Hvilke er udfordringerne?

”Det kan være svært, når man står over for beboere, som tror, at de ved fraflytning kan undgå at betale for skader på boligen, der er mere graverende end almindeligt slid. Når der er tale om decideret misligholdelse. Det kan også være smule irriterende, når der er beboere, som ringer og klager over, at der ligger aviser henkastet i opgangen. Det ville være nemmere og billigere for alle, hvis de fjernede dem, frem for at vi skal sende en mand ud for at fjerne dem.”

Hvordan oplever du den almene boligsektor fra din udkigspost?

”Jeg synes rigtig godt om den almene boligsektor. Jeg er glad for indførelsen af råderetten, så beboerne kan lave forbedringer i deres egen bolig. Jeg synes også godt om ideen om beboerdemokrati, som jo ikke findes i den private udlejning. Jeg opfordrer beboere, der kritiserer forhold i boligselskabet, til at deltage i afdelingsmøderne, hvor man kan rejse spørgsmål og stille forslag – og måske komme ind i bestyrelsen. De må komme ind kampen.”

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2879 )

0

Læseliste