02. NOV. 2018 KL. 13:47
Digitalisering giver mulighed for bedre og billigere byggeri
02. NOV. 2018 KL. 13:47
Skærpede krav fra ministeriet til almene boligorganisationers drifts- og vedligeholdelsesplaner er en oplagt anledning til at overveje behovet for digitalisering i byggefasen. Det siger IKT-rådgiver Katrine Fusager Rohde.
Bedre byggeri og færre uforudsete udgifter. Det er to klare gevinster for en almen boligorganisation, som indfører digitalisering i byggefasen, hvis man spørger Katrine Fusager Rohde.
Hun er IKT-rådgiver og har været ankerperson på et AlmenNet-projekt om at udarbejde en række skabeloner, som kan lette arbejdet med digitalisering i byggeprocessen og sikre en hensigtsmæssig overgang fra opførelse til drift.
”Digitalisering er mestendels en fornyelse af velkendte processer. Det klassiske eksempel er overleveringen af informationer om bygningen. Hidtil har bygherre modtaget oplysningerne i ringbind, der kan fylde flere papkasser og er næsten umuligt at finde hoved og hale i,” siger Katrine Fusager Rohde.
”Det digitale format skaber overblik, og det er nemt at søge efter de relevante informationer. På den måde giver digitale processer mulighed for bedre kontrol med, at bygherrerne får det, som de betaler for,” siger Katrine Fusager Rohde.
BEDRE KOORDINERING
Katrine Fusager Rohde oplyser, at digitale redskaber kan bruges til at kontrollere projektmaterialet, så byggeprojektet er godt forberedt, når det sendes i udbud.
”Det har længe været en procedure at lave en såkaldt kollisionskontrol af sin bygningsmodel. Det nye er, at bygherren lader denne kontrol udføre af en uvildig IKT-rådgiver, hvor der foretages en ’sammensmeltning’ til én digital model af de digitale optegnelser fra arkitekt, konstruktionsingeniør, ventilationsingeniør, VVS-ingeniør og el-ingeniør. Et IT-værktøj bruges til at kontrollere, om der er noget, der kolliderer – altså, hvor gode er de tekniske rådgivere til at koordinere på tværs af fagene i projekteringen,” siger Katrine Fusager Rohde.
For eksempel skulle ventilationsrør nødigt kollidere med bærende bjælker.
”Kollisioner kan give mange ekstra arbejder under byggeriet, og den regning ender jo hos bygherren,” siger hun og tilføjer, at en mangelfuld projektering øger risikoen for dårlige byggetekniske løsninger.
DRIFTEN ER DIGITALISERET
Når det gælder driften, er alle almene boligorganisationer forpligtet til at overgå til Forvaltnings Klassifikation, en samlende digital systematik.
Katrine Fusager Rohde opfordrer til at udvide digitaliseringen til byggefasen og i den forbindelse lave en solid plan for driften og vedligeholdelsen.
Hun tilføjer, der i ministeriets driftsbekendtgørelse stilles gradvist skærpede krav om langtrækkende vedligeholdelses- og fornyelsesplaner, der ydermere – som noget nyt – skal granskes af en uvildig byggesagkyndig hvert femte år.
”En sådan plan kan en almen boligorganisation udnytte allerede i byggefasen og stille præcise krav til rådgiver og entreprenør. Der skal helst være sammenhæng imellem de data, som boligorganisationen forventer at arbejde med i driften og løbende holde opdateret, og de data, som boligorganisationen kræver at få overdraget sammen med afleveringen af et byggeri,” siger Katrine Fusager Rohde.
Fagbladet Boligen nr. 6 - 2018 - 2. sektion
Om skribenten