30. AUG. 2018 KL. 09:58
Rundbarbering af udgifter for millioner i stor boligorganisation
30. AUG. 2018 KL. 09:58
Analyseprojekt vil føre til millionbesparelser i KAB, som vil finde yderligere besparelser i ny indkøbsportal.
Der skal skæres og spares, optimeres og findes nye måder at købe ind på i landets boligorganisationer.
270 afdelinger og boligorganisationer i KAB-fællesskabet har netop modtaget en større analyse. 360 graders-analyser kaldes rapporten, som er udarbejdet af KAB.
I rapporterne gemmer der sig besparelser og tips og tricks til optimering for millioner, som er bygget på data om driften, sammenligninger og interview. I rapporterne er der forslag til besparelser for 31 mio. kr. Også en ny indkøbsportal skal skære yderligere af udgifterne til alt fra hvidevarer over brusehoveder til vejsalt hos afdelinger og organisationer under KAB.
“Vi er igennem et stort stykke arbejde her. Vi vil gerne hjælpe med at optimere driften hele vejen rundt. Nogle steder er der fælles drift, andre steder ikke. Vi har brugt masser af data, bl.a. Tvillingeværktøjet fra Landsbyggefonden, som gør os i stand til at sammenligne på tværs af afdelinger, og så har vi kørt en proces, hvor vi har involveret både bestyrelse og medarbejdere,” siger Lone Skriver, der er vicedirektør i KAB og har haft det overordnede ansvar for analyseprojektet.
Udarbejdelse af analyserne er et tilbud, som stort set alle afdelinger og boligorganisationer tog imod. Prisen var 10.000 kr. plus moms, og de potentielle besparelser ser ud til at gøre indkøbet af rapporten til en ganske god forretning for kunderne. Baggrund er statens krav om, at den almene sektor skal spare 1,5 mia. kr. inden 2020. Og i KAB er tallet 112 mio. kroner.
“Vi har prissat besparelser på 31 mio. kroner,” siger Lone Skriver.
Blandt de anbefalede besparelser i rapporterne kan nævnes affaldsløsninger, åbningstider på ejendomskontorer, mere effektiv pleje af grønne arealer, mere effektiv håndtering af flyttelejligheder, energibesparelser og digitale løsninger.
”Derudover er der også de afledte effekter, som vi ikke har prissat. Der er en del at hente på at bruge medarbejdernes kompetencer i stedet for eksterne håndværkere. Så det kan være at samle flere driftskontorer i servicecentre,” siger Lone Skriver.
Ny indkøbsportal
Et andet tiltag, som skal rundbarbere udgifterne i KAB, er en ny indkøbsportal. Den alene forventes at levere besparelser på 10 % eller op mod 60 mio. kr. Ejendomskontorerne køber ind årligt for en sum på cirka 600 mio. kr. Indkøbsportalen er udviklet i samarbejde med indkøbsforeningen Bolind A/S og indeholder alt fra lyskilder, toiletter, vaskemaskiner, brusehoveder til haveredskaber og vejsalt.
“Mange har været gode til at købe ind, men der er også nogle, der køber ind til lager og går i Silvan. Nu sikrer vi ensartede gode priser,” siger Lone Skriver.
Om skribenten
Kristoffer skriver om ny arkitektur, byggeri, renoveringer, boligpolitik og fra livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Løb Mellem Husene har vokseværkKristoffer skriver om ny arkitektur, byggeri, renoveringer, boligpolitik og fra livet i landets almene boligafdelinger.
Seneste Artikel
Løb Mellem Husene har vokseværk