09. APR. 2018 KL. 11:21

BL indsender høringssvar til udspil om parallelsamfund

trn_david_kahr_high.jpg

David Kahr

BL har sendt høringssvar til forslag til ændring af lov om almene boliger i sammenhæng med det politiske udspil ”Èt Danmark uden parallelsamfund”.

Det er normal kutyme at interesseorganisationer indsender høringssvar, når der laves lovforslag. Et varmt politisk emne er forslaget til ændring af lov om almene boliger, som kom i kølevandet på regeringens udspil om parallelsamfund ”Ét Danmark uden parallelsamfund”.

BL – Danmarks Almene Boliger er på banen med et høringssvar, som opruller konsekvenserne af planen ”Ét Danmark uden parallelsamfund”.

I høringssvaret står der bl.a. ”at det ved lanceringen af planen blev understreget, at der skulle være tale om et kirurgisk snit, der præcist og effektivt satte ind der, hvor problemerne er uden at ramme det øvrige samfund.” Det fremlagte lovforslag lever slet ikke op til ambitionerne om et kirurgisk snit, skriver BL - Danmarks Almene Boliger og uddyber i otte punkter mange af de konsekvenser lovforslaget kan have for byggeri, beboere og økonomi:

1. Indledende bemærkninger og resume
  2. Finansiering og renoveringsomfang
  3. Fysiske omdannelser af udsatte boligområder
  4. Nye lister over udsatte områder
  5. Styrket politiindsats
  6. Anvendelse af udlejningsinstrumenter og muligheder for udsættelser
  7. Tillægsgrundkøbesum
  8. Administrative konsekvenser for borgere og erhvervsliv

Hele BL’s høringssvar kan læses her.

Også KL, privat interesse- og medlemsorganisation for alle 98 kommuner i Danmark, har indsendt sit høringssvar til samme forslag. Læs KL’s høringssvar her.

Om skribenten

kristoffer_friis_soerensen.jpg
Kristoffer Friis Sørensen

Kristoffer skriver om ny arkitektur, byggeri, renoveringer, boligpolitik og fra livet i landets almene boligafdelinger.

Seneste Artikel

Se vinderen af årets RENOVER prisen 2020

Seneste Artikel

Se vinderen af årets RENOVER prisen 2020