04. OKT. 2017 KL. 12:42

Hver anden boligorganisation valgte at yde ekstra indsats for kontanthjælpsmodtagere

colourbox6264008-1.jpg

Gældsrådgivning, afdragsordning eller hjælp til billigere bolig. Hver anden boligorganisation iværksatte ekstraordinær indsats, da kontanthjælpsloftet trådte i kraft for et år siden. Det viser undersøgelse blandt 20 boligorganisationer. 

Fagbladet Boligen har spurgt 20 medlemsorganisationer om, hvad de valgte at gøre – eller ikke gøre – i forbindelse med, at kontanthjælpsloftet trådte i kraft den 1. oktober 2016.

Præcis halvdelen af de adspurgte fortæller, at de tog ekstraordinære initiativer for at hjælpe beboere, der er ramt af kontanthjælpsloftet. De 20 organisationer i undersøgelsen er vidt forskellige. Den mindste lejer 600 boliger ud. Den største står bag 55.000 lejemål. Nogle organisationer er lokalt forankret, og andre administrerer boliger i adskillige kommuner på tværs af hele landet. Tilsammen lejer de omkring 269.000 boliger ud.

Hjælp til mere end to ud af tre

Den gennemførte rundspørge viser, at det hovedsagelig var de større boligorganisationer med over 4.000 lejemål, der tog særlige initiativer. De administrerer mere end to ud af tre lejemål blandt de adspurgte boligorganisationer. Det vil sige, at der rent faktisk kom ekstra tilbud om hjælp til lejerne i mere end to ud af tre boliger.


Flest boligorganisationer valgte at iværksætte gældsrådgivning som en ekstra indsats. En del organisationer tilbød allerede gældsrådgivning, før kontanthjælpsloftet så dagens lys, og derfor kunne i alt 10 af de adspurgte boligorganisationer tilbyde kontanthjælpsmodtagere at få set stramme budgetter igennem i efteråret 2016. 

Syv af de adspurgte organisationer gjorde en ekstra indsats for at formidle kontakt 

imellem beboere med restancer og kommunen. Fem organisationer hjalp med at finde billigere boliger, og fire gjorde ekstra tiltag i forhold til at indgå afdragsordninger.

Lokale forhold

Halvdelen af de adspurgte boligorganisationer satte ikke særlige tiltag i værk i forbindelse med kontanthjælpsloftet. Det drejer sig især om mindre organisationer som for eksempel Nykøbing Mors Andelsboligforening, der administrerer 760 boliger. Her spiller lokale forhold ind.

”Vi har kun kendskab til enkelte unge beboere, som er flyttet hjem til forældrene. Vi havde naturligvis en klar forventning om, at kontanthjælpsloftet ville medføre, at mange ikke ville være i stand til at betale huslejen. Det har imidlertid ikke været tilfældet. En vigtig grund er selvfølgelig, at huslejeniveauet her på Mors er meget lavt,” siger Peter Nicolas Pedersen, forretningsfører i Nykøbing Mors Andelsboligforening.

10 ud af 20 adspurgte boligorganisationer tog ekstraordinært initiativ for at hjælpe beboere, der er ramt af kontanthjælpsloftet. De 10 boligorganisationer der har taget ekstra intiativer repræsenterer over 70 % af de i alt 269.000 boliger, de 20 boligorganisationer administrerer. 

Fagbladet Boligen har spurgt en række organisationer om, hvilke erfaringer de har med kontanthjælpsloftet. Organisationerne har alle kontakt med mennesker, der er berørt af det. Nu er det et år siden, loftet trådte i kraft, og organisationerne giver indblik i deres erfaringer.

Spørgsmål:

Det første år med kontanthjælpsloftet er gået 

– hvad er jeres erfaringer?

 
Klik på + og se, hvad organisationerne har svaret

Om skribenten

Artikler

vi anbefaler

Foto Holger Anderson Tingbjerg 2 Tingbjerg er bedre end sit rygte
20200910 211915 L 1920X1280we Boligministeren udelukker ikke regulering af ghettokriteriet om antallet af dømte
20200910 211554 L 1920X1280we Her er regeringens 3 indgreb, som skal løse problemerne på Motalavej
DSC2316 Til dig i afdelingsbestyrelsen: Sådan bliver du klar til renovering
Korskærparken 037 Ny rapport: Sådan fik helhedsplan flere i job og indtægten op
Se alle artikler ( 1794 )

0

Læseliste