04. JUL. 2017 KL. 10:50

Indblik: Højere karakterer smitter af på boligområder

gadehaveskolen_sune_bjerglund_012.jpg

Carsten Andersen

Når børn klarer sig bedre i skolen, styrker det familien og boligområdet, lyder det fra boligsociale medarbejdere. 

Hvis en skole i et udsat boligområde formår at hæve elevernes karakterer, kan det være en løftestang ind i området, vurderer Jeanne Funch Asmussen, der er leder af den boligsociale indsats i Viby Syd i Aarhus.  

Den lokale skole, Søndervangskolen, er med i regeringens skolepulje, som går ud på at hæve de fagligt svageste elevers karakterer. 

”Hvis eleverne klarer sig bedre i skolen, vil det også smitte af på området. Familierne får det bedre, der kommer færre indberetninger, børnene bliver mere motiverede for at gå i skole, og der kommer mindre kriminalitet,” forudser Jeanne Funch Asmussen, der blandt andet samarbejder med Søndervangskolen om familiekurser. 

Pia Westergaard er boligsocial koordinator i kvarteret Lindholm i Nykøbing Falster. Hun mener også, at højere karakterer i den lokale skole gavner beboerne. 

”Noget af det, et udsat boligområde kæmper med, er et image om, at beboerne er dumme og dårlige og ikke kan tale dansk. Jeg tror, det vil kunne være med til at løfte beboernes stolthed og deres egen viden om, at det kan da godt være, jeg bor her, men jeg er ikke dummere end andre,” siger Pia Westergaard, der blandt andet arbejder sammen med områdets skole, Lindeskovskolen, om at hjælpe unge til at finde den rette uddannelse. 


Boligen nr. 7/8 - 2017

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 3003 )

0

Læseliste