18. OKT. 2016 KL. 00:00

Her er vedligeholdelseskontoen digital

aeldre_colourbox.jpg

Colourbox

Hos Arbejdernes Andels Boligforening, Aarhus, har man netop investeret i en tillægs it-løsning, der gør det muligt for beboerne selv at udskrive deres rekvisitioner, når de vil vedligeholde boligen.

Nu behøver fru Hansen eller hr. Hassan ikke sidde fredag aften og slå tanken hen om at male boligen lørdag eftermiddag, fordi de ikke kan få penge fra deres vedligeholdelseskonto i weekenden. Hos Arbejdernes Andels Boligforening, Aarhus, er et nyt system blevet introduceret i starten af oktober, hvor beboerne i knap 9.000 boliger har fået adgang til en digital løsning.

Hidtil har systemet været således, at beboerne enten selv har skullet henvende sig på kontorerne for at få en rekvisition, eller boligforeningen har sendt den afsted med posten.

”Vi har b-ordning i alle vores boliger, og det betyder, at folk har vedligeholdelseskonto, hvor de selv skal sørge for at købe maling og få ordnet gulve osv. De har først skulle kontakte os for eksempelvis at kunne købe maling hos en maler uden selv at skulle lægge penge ud. Og her har vi tænkt, at beboerne ikke skulle være afhængige af, hvornår vi er her,” fortæller kommunikationschef Betina Højmark, Arbejdernes Andels Boligforening.

Beboerne kan altså gå på nettet med et login, der er tilknyttet lejemålet, og få adgang til et skema, som de kan udfylde og dermed få en rekvisition.

Betina Højmark fortæller, at selve løsningen har kostet 100.000 kroner. Et beløb, som de forventer tjent ind i løbet af to år. Tallene viser nemlig, at der blev udskrevet 3.892 rekvisitioner til beboerne.

Blokering af konto
Man håber nu på, at 50 procent af rekvisitionerne udskrives af beboerne selv via hjemmesiden, således at boligforeningen sparer 60.000 kroner i arbejdsløn, papir, porto i administration. Udskriver 80 procent af beboerne rekvisitionerne, sparer boligforeningen et beløb på 95.000 kroner.

”Vores håb er at nå de 50 procent inden for det første år, og 80 procent inden for de næste 2-3 år. Den tid, medarbejderne får frigivet, skal bruges på øvrig servicering af vores beboere og boligsøgende. Samtidig følger systemet med, i takt med at vi bygger flere boliger og får flere beboere – vi kan altså servicere flere, uden at det kræver flere medarbejdertimer,” oplyser hun.

Rent sikkerhedsmæssigt har man også tænkt over tingene. For lige så snart en beboer opsiger boligen, bliver kontoen blokeret, og beboeren får nægtet adgang til vedligeholdelseskontoen.

Læs mere om digital tinglysning

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2884 )

0

Læseliste