01. JUN. 2015 KL. 00:00

Indblik: Folkeskolen i boligområdet

abildgaardskolen06.jpg

Jens Bach

I august 2014 trådte den nye folkeskolereform i kraft på skolerne rundt omkring i landet. Reformen har medført en lang række strukturelle ændringer for folkeskolen – herunder flere aktivitetstimer og en længere skoledag.

Et af reformens mål er, at skolerne skal være mere synlige og integreres bedre i de lokale boligområder. Tanken bag målet er, at samarbejdet imellem skole og boligområdet kan styrke ikke bare de unges læring – men også deres sociale kompetencer.

Boligen har fået foretaget en rundringning til boligorganisationerne bag en række af boligområderne på Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters liste over udsatte boligområder for at undersøge, hvordan det går med samarbejdet efter reformens indtog. Og mange steder går det godt. Både før og efter folkeskolereformen har mange boligområder haft formaliserede samarbejder med de lokale skoler.

Men der er stadig plads til forbedring – knap 60 procent af de adspurgte boligområder mener ikke, at skolen er blevet mere udadvendt i forhold til lokalsamfundet, sådan som reformen satte som mål.

Boligen har været rundt i landet for at finde eksempler på, hvor det går godt – og for at finde svar på, hvorfor det alligevel halter med at opnå målet.

Om skribenten

Artikler

vi anbefaler

SOLBAKKEN DSC 6320 Boligformand: "Ghettopakken vil give store problemer"
Kryger (1) BL’s kredse er klar til nye udfordringer
Foto Holger Anderson Bent Madsen 03257 57 organisationer i appel: Danmark har brug for en folkesundhedslov
Mettemogensen Domea.Dk Foto Jacob Ljørring 6189 (3) Hun skal bygge almene boliger til delebørn
Se alle artikler ( 1843 )

0

Læseliste