01. JUN. 2015 KL. 00:00

Indblik: Folkeskolen i boligområdet

abildgaardskolen06.jpg

Jens Bach

I august 2014 trådte den nye folkeskolereform i kraft på skolerne rundt omkring i landet. Reformen har medført en lang række strukturelle ændringer for folkeskolen – herunder flere aktivitetstimer og en længere skoledag.

Et af reformens mål er, at skolerne skal være mere synlige og integreres bedre i de lokale boligområder. Tanken bag målet er, at samarbejdet imellem skole og boligområdet kan styrke ikke bare de unges læring – men også deres sociale kompetencer.

Boligen har fået foretaget en rundringning til boligorganisationerne bag en række af boligområderne på Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters liste over udsatte boligområder for at undersøge, hvordan det går med samarbejdet efter reformens indtog. Og mange steder går det godt. Både før og efter folkeskolereformen har mange boligområder haft formaliserede samarbejder med de lokale skoler.

Men der er stadig plads til forbedring – knap 60 procent af de adspurgte boligområder mener ikke, at skolen er blevet mere udadvendt i forhold til lokalsamfundet, sådan som reformen satte som mål.

Boligen har været rundt i landet for at finde eksempler på, hvor det går godt – og for at finde svar på, hvorfor det alligevel halter med at opnå målet.

Om skribenten

Fik du

læst disse?

Oversigt Kbh BL-direktør: Der er brug for tryghed om ejendomsvurderingerne
Notech Ude Ålegræs i vinduerne: Beboere får bæredygtig isolering
Stinewadskaermunch01 Stine bygger bro og får flere udsatte børn og unge ind i foreningslivet
BL 04994 Ny BL-rapport: Flere vil bidrage til fællesskabet, men ved ikke hvordan
DSF9561 Ny hjemløsereform skal afskaffe langvarig hjemløshed
Se alle artikler ( 2887 )

0

Læseliste